מחקרים

היעילות של אופדסיטיניב בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית בעולם האמיתי

במחקר פרוספקטיבי נמצא כי התרופה אופדסיטיניב הדגימה יעילות עקבית, בטיחות ופרופיל תועלת-סיכון חיובי באוכלוסיית חולים קנדית עם דלקת מפרקים שגרונית

דלקת פרקים שגרונים בידיים (צילום: אילוסטרציה)

אופדסיטיניב, תרופה מעכבת ג'אנוס קינאז (Janus kinas - JAK) סלקטיבית, הפיכה ופומית, אושרה בשנת 2019 בקנדה לטיפול במבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה בינונית עד חמורה. במחקר פרוספקטיבי פאזה 4, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Rheumatology and Therapy, חוקרים ביקשו לאפיין את היעילות של אופדסיטיניב בעולם האמיתי באוכלוסיית חולי דלקת מפרקים שגרונית.

המחקר כלל מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית שהחלו טיפול עם אופדסיטיניב פעם ביום (15 מ"ג) ונרשמו למחקר התצפיתי הקנדי שנעשה לאחר השיווק והעריך את היעילות בעולם האמיתי של אופדסיטיניב עבור טיפול בדלקת מפרקים שגרונית (CLOSE-UP). באופן ספציפי, משתתפים שעברו הערכה של 6 חודשים עד 28 בפברואר 2023, נשקלו להכללה. נקודת הסיום העיקרית של מחקר ה-CLOSE-UP הייתה שיעור החולים שהשיגו ציון פעילות מחלה DAS28י(Disease Activity Score in 28 Joints) משולב עם חלבון מגיב Cי(CRP) נמוך מ-2.6 לאחר 6 חודשים. הנתונים נאספו במהלך פגישות שגרתיות, ונערך ניתוח לסיכום הנתונים באופן תיאורי. ניתוח זה כיסה את אוכלוסיית הביניים הכוללת וכן תת-קבוצות שסווגו לפי טיפול קודם, שכללו הפוגה או פעילות מחלה נמוכה, תוצאות המדווחות על ידי מטופלים ותופעות לוואי.

סך של 392 חולים נכללו בניתוח הביניים. תוצאות המחקר הדגימו כי 63.5% (191/301) מהמטופלים השיגו ציון DAS28-CRP נמוך מ-2.6 בחודש השישי, כאשר שיעורים דומים נצפו עבור כל תת-הקבוצות שנותחו על פי טיפול קודם, כולל אלו עם חשיפה מוקדמת למעכבי JAK (טווח 57.4-71.0%) ומטופלים שקיבלו טיפול עם אופדסיטיניב כטיפול יחיד (71.6% [48/67]). שיפורים משמעותיים נרשמו בתוצאות המדווחות על ידי מטופלים כבר בחודש השלישי, ושיפורים אלו נשמרו עד לחודש השישי. בנוסף, פרופיל הבטיחות שנצפה במחקר זה נשאר עקבי עם דיווחים קודמים.

החוקרים מסכמים כי נתונים מהעולם האמיתי מראים שטיפול עם אופדסיטיניב הוביל לשיפורים בפעילות המחלה ובתוצאות המדווחות על ידי מטופלים בהתאם לתוצאות הניסויים הקליניים. שיפורים אלו נצפו בקבוצות מטופלים קנדיות שונות, כולל אלו עם חשיפה לטיפול קודם ואלה שקיבלו אופדסיטיניב כטיפול בודד, מה שמצביע על פרופיל תועלת-סיכון כללי חיובי.

מקור:

Bessette, L., Chan, J., Chow, A. et al. Real-World Effectiveness of Upadacitinib for Treatment of Rheumatoid Arthritis in Canadian Patients: Interim Results from the Prospective Observational CLOSE-UP Study. Rheumatol Ther 11, 563–582 (2024). https://doi.org/10.1007/s40744-024-00651-8

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופדסיטיניב,  דלקת מפרקים שגרונית,  פעילות מחלה
תגובות