חדשות

מפונים נשארים במרכז כדי לקבל טיפול רפואי שלא זכו לו בפריפריה

ההשלכות הבריאותיות של המלחמה על תושבי הצפון והדרום נחשפו בכנס לשוויוניות בבריאות בפריפריה: החמרה במחלות כרוניות, עלייה במשקל ובעישון, ויתור על בדיקות רפואיות וצורך בסיוע נפשי

"תושבי הדרום והצפון הנמצאים כעת תחת התקפה, זכאים בדין לתנאים מקדמי בריאות ונגישות לשירותים רפואיים". אילוסטרציה

החמרה במחלות כרוניות, עלייה במשקל ובעישון, ויתור על בדיקות רפואיות וצורך בסיוע נפשי – אלה הם מקצת מהאתגרים שגרם מצב החירום המתמשך על תושבי הפריפריה בצפון ובדרום. בכנס השני לשוויוניות בבריאות בפריפריה, שנערך ביום ה' האחרון באוניברסיטת בן גוריון בנגב, דנו הנוכחים בהשלכות הבריאותיות של המלחמה על תושבי הצפון והדרום וקראו לחלוקת משאבים שוויונית יותר בין מרכז לפריפריה.

מצב החירום, שהחל בשבעה באוקטובר, העצים וחידד את האתגרים והפערים האדירים הקיימים בשירותי הבריאות בישראל. בצל המלחמה והטיפול בפצועים, הכנס הציף את הצרכים הייחודיים של מרכזי הבריאות בפריפריה, אל מול מצוקת כוח האדם, שירותי רפואה חסרים, היעדר מיגון והגדרת תהליכי השיקום הנדרשים, תוך המשך מתן שירותים רפואיים שבשגרה.

"תושבי הדרום והצפון הנמצאים כעת תחת התקפה זכאים בדין לתנאים מקדמי בריאות ונגישות לשירותים רפואיים. יש בידנו תכניות ויוזמות רבות, אך ללא המשאבים הנדרשים באופן בר קיימא ולא כמענה לחירום, הפערים ימשיכו לגדול", התריע פרופ' נדב דוידוביץ' מהמחלקה למדיניות וניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון, יו"ר הוועדה לצמצום פערים בבריאות, מיוזמי הכנס.

פרופ' סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, אמר כי "הפרדיגמה רבת השנים של אי שוויון בבריאות בין פריפריה למרכז חייבת להשתנות. ראוי שהשיח יהיה על צמיחה והתפתחות. תפישת עולם עדכנית חייבת לייצר מדיניות אחרת לחלוקת ההון. תושבי הצפון והדרום זקוקים לסדר עדיפות חדש, נדרשים משאבים ייעודיים לשיקום, לריפוי ולטיפול, בבעיות הייחודיות הנגזרות ממתקפת חיזבאללה וחמאס".

עוד אמר פרופ' זרקא כי "כנס אי השוויון, ההופך למסורת, עוסק ב'מחלה כרונית' ומתמשכת המתבטאת בשירותים רפואיים פחות מפותחים ופחות זמינים בפריפריה, אל מול השירותים הרפואיים הקיימים וזמינים לתושבי המרכז. העיסוק בכך מתאים לימי שגרה, ועל כן הכנס היום הוא זעקה על בעיות חריפות וחדות, הנגזרות מהמצב החדש של פינוי אלפי תושבים ועל החיים תחת אש מתמשכת".

פרופ' נדב דוידוביץ, שר הבריאות אוריאל בוסו ופרופ' סלמן זרקא בכנס. צילום: ישראל יוסף

הדוברים עסקו בצורך לצמצום הפערים, הבאים לידי ביטוי בצורה חריפה יותר בעתות משבר, בכלל זה: החמרה במחלות כרוניות, עלייה במשקל ובעישון, ויתור על בדיקות רפואיות וצורך בסיוע נפשי - כולם משמעותיים יותר בפריפריה ודורשים מענה באופן מיידי.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי סיפר כי ישנם מפונים משדרות שמאריכים את שהותם בתל אביב כי בה התקצר משמעותית המענה הרפואי שהם זקוקים לו וממתינים לו במשך שנה-שנתיים.

בכנס הוצגו המלצות ועדת העשור להתמודדות עם פערים בבריאות ובין השאר קביעת יעדים ומנגנוני מדידה, צמצום אי השוויון בשנות החיים הראשונות, מיסוד תחום הבריאות בשלטון המקומי, חיזוק האוניברסליות של מערכת הבריאות, מענים ייחודיים לעוני ובריאות, היערכות לשינויי אקלים בדגש לאוכלוסיות פגיעות, וחיזוק המשילות להתמודדות עם פערים במשרד הבריאות. נאמר כי למרות שישנה התקדמות משמעותית ביישום, הדרך רבה ודורשת משאבים ומחויבות של כל השחקנים.

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר כי משרד הבריאות הקצה יותר מ-400 מיליון שקל למיגון מיידי של בתי החולים בדרום, בצפון ובמרכז הארץ. הוא הוסיף כי "בחודשים האחרונים הגדלנו ביותר מ-100 מיליון שקל את התקציב למיגון מערכים קריטיים ומיזמי התמגנות הנותנים מענה לתוספת מיטות ממוגנות ושמירה על רצף תפקודי. אנחנו ממשיכים להשקיע במיגון, על רקע ההתחממות בגבול לבנון וההיערכות למלחמה". לדברי שר הבריאות, בשבועות הקרובים צפויה הממשלה לאשר את ההחלטה למיגון בצפון, "כדי שנוכל להבטיח שעבודת הצוותים הרפואיים לא תיפגע ובטחונם של המטופלים יישמר".

בנושא התכנית הלאומית לבריאות הנפש והאתגרים בעקבות המלחמה אמר השר כי יקים ועדה משותפת של משרד הבריאות ומועצת הפסיכולוגים שתעסוק בשינוי תכנית ההכשרה וההתמחות של פסיכולוגים בישראל. "יש לבחון את קיצור תהליך ההכשרה וההתמחות שאורך כיום כתשע שנים. עלינו להבטיח את פתיחת השורות בתחום ולבצע התאמה תרבותית, שתאפשר לנו לשלב כל מי שרוצה ויכול להיות חלק מהמקצוע ותסייע בהגדלת כוח האדם בעשור הקרוב, תוך שמירה על רמה מקצועית גבוהה".

דיקנית הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' רלי הרשקוביץ, הדגישה אף היא את החיזוקים המשמעותיים לה ראויה וזקוקה מערכת הבריאות בצפון ובדרום. "חובתנו להבטיח שכל תושב יקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, במהירות האפשרית ובסביבה בטוחה ותומכת. אנו בפקולטה, נחושים להמשיך ולהוביל את מערכת הבריאות שלנו למצוינות ולהכשיר רופאים ואנשי מקצועות בריאות. יחד נבנה מערכת בריאות חזקה וצודקת יותר, שתספק מענה הולם לכל תושב בדרום ובצפון", אמרה.

הכנס לשוויוניות בבריאות בפריפריה מתקיים זו השנה השנייה, בשותפות בין הנגב לצפון, ביוזמת פרופ' נדב דוידוביץ' ופרופ' זרקא, יחד עם פרופ' קרן דופלט מהחוג לבריאות הציבור, המכללה האקדמית אשקלון ופרופ' גבי בן נון, המחלקה למדיניות וניהול מערכות בריאות, אוניברסיטת בן גוריון.

נושאים קשורים:  שוויון בבריאות,  פריפריה,  מפונים,  מלחמת חרבות ברזל,  פרופ' נדב דוידוביץ',  פרופ' סלמן זרקא,  כנס,  חדשות
תגובות