חדשות

"בני ציון": גידול נדיר נתגלה במהלך ניתוח בקע מפשעתי

נוכחות גדולה של מוצין התגלתה בכניסה לתיקון בקע ובעקבותיו גידול ממקור תוספתן, שהוסר בכריתה מירבית עם האיברים המעורבים, יחד עם כימותרפיה מחוממת לחלל הבטן

בניתוח נכרתו התוספתן, המעי הגס הימני, כיס המרה, האומנטום, כל הפריטאוניאום הפריאטלי, הסרעפות והאגן, כריתת רקטום וכריתת טחול. צילום: Levant/ דוברות בני ציון

נוכחות גדולה של מוצין, החלבון המבני הנמצא בשרירים, במהלך ניתוח בקע מפשעתי אלקטיבי, הובילה לחשיפה של גידול ממקור תוספתן (PMP) ולניתוח קריטי להצלת חייו של המטופל במרכז הרפואי בני ציון בחיפה.

במהלך ניתוח לתיקון בקע במטופל בן 39, אובחנה נוכחות גדולה של מוצין. המטופל נשלח לסריקה של חלל הבטן ונמצא כי הוא סובל מפסאודומיקסומה פריטונאי - גידול נדיר בתוספתן שגרם להפרשת כמות גדולה של מוצין לחלל הבטן, מצב שעלול לגרום להידבקויות קשות בחלל הבטן, חסימות מעיים חוזרות וצורך בניתוחים חוזרים, מה שעלול להוביל לתוצאות הרסניות.

את הניתוח ביצע ד"ר וויאם ואכד, כירורג מומחה, מנהל המרפאה לפרוקטולוגיה ואחראי על תחום ניתוחי הקולון והפרוקטולוגיה בבית החולים בני ציון. הוא סיפר כי "הנוכחות הגדולה של מוצין התגלתה בכניסה לתיקון הבקע המפשעתי. הגידול הוסר בניתוח המשלב כריתה מירבית של הגידול הראשוני וכל האיברים המעורבים במחלה (CRS), יחד עם הזלפה של תרופה כימותרפית מחוממת ישירות לחלל הבטן (HIPEC)".

ד"ר ואכד חזר לפני כשלושה חודשים מהשתלמות בת שנה, בהנחייתו של פרופ' ליפוליס בפיזה איטליה, בה נמצא אחד המרכזים המובילים באירופה בתחום זה. הוא הוסיף ואמר כי "הניתוח בוצע בגישה פתוחה ונמשך כ-12 שעות ובמהלכו נכרתו התוספתן, המעי הגס הימני, כיס המרה, האומנטום, כל הפריטאוניאום הפריאטלי של דופן הבטן הסרעפות והאגן, כריתת רקטום וכריתת טחול. לאחר מכן, הוזלפה לחלל הבטן תרופה כימותרפית בטמפרטורה של 42 מעלות במשך שעה וחצי, תוך שימוש במערכת מתקדמת של חברת "Levant Performer HT".

המנותח הועבר לאחר הניתוח להשגחה צמודה במחלקת טיפול נמרץ למשך 48 שעות ובהמשך, הועבר למחלקה הכירורגית להמשך טיפול והשגחה.

הניתוח עבר בהצלחה רבה, ללא אירועים חריגים. המטופל חזר לאכול ולשתות כרגיל ושוחרר לביתו במצב טוב שמונה ימים לאחר הניתוח.

"אני שמח וגאה שהצלחנו לבצע ניתוח מורכב ומתקדם זה לראשונה במרכז הרפואי בני ציון. ניתוח זה מציע תקווה חדשה לחולים הסובלים ממצבים נדירים ומתקדמים של מחלה מפושטת בחלל הבטן", אמר ד"ר ואכד.

ניתוח CRS+HIPEC נחשב לאחד הטיפולים היעילים ביותר במצבים של מחלה מפושטת בחלל הבטן. הוא יעיל במקרים של גידולים בתוספתן, שחלות (מפוזר לחלל הבטן), קיבה ומעי גס, שמפוזרים לחלל הבטן ללא פיזור לריאות ולכבד. בנוסף, הטיפול יעיל למזותיליומה של חלל הבטן. שילוב הכריתה המוחלטת של המחלה עם הכימותרפיה המחוממת ישירות לחלל הבטן מאפשר להרוס את שאריות תאי המחלה ולשפר משמעותית את סיכויי ההישרדות של החולים.

בישראל מבוצעים כ-100 ניתוחים מסוג זה בשנה, בעיקר במרכזים הרפואיים הגדולים במרכז הארץ. המרכז הרפואי בני ציון מצטרף כעת למערך המצומצם של בתי החולים המבצעים ניתוח זה ומאפשר גישה רחבה יותר למטופלים הזקוקים לטיפול ייחודי זה.

נושאים קשורים:  ניתוח בקע מפשעתי,  בית החולים בני ציון,  ד"ר וויאם ואכד,  הסרת גידול,  חדשות
תגובות