חדשות

חשד: שתי נשים מבוגרות מתו מקדחת הנילוס המערבי

מתחילת מאי אובחנו בישראל 19 חולים עם קדחת הנילוס המערבי, כולם מאזור המרכז - 17 אושפזו ושלושה מהם מונשמים | נמשכת מגמת עלייה עולמית בתחלואת קורונה עם הזן KP.3.1.1

יתוש. מעביר את נגיף קדחת מערב הנילוס

משרד הבריאות בודק חשד כי שתי נשים בשנות ה-80 לחייהן שאושפזו בבית החולים בילינסון מתו מקדחת הנילוס המערבי. מבית החולים בילינסון נמסר כי יש חמישה מקרים חשודים שלא אומתו וממתינים לתוצאות המעבדה לגביהם, מהם שתי הנשים שנפטרו בשבת, מאושפז ושניים חולים ששוחררו לביתם לאחר שיפור במצבם. תוצאות המעבדה יגיעו בהמשך השבוע. הודעה  נמסרה ללשכת הבריאות המחוזית ולמשרד הבריאות.

‎על פי עדכון משרד הבריאות מיום ה', בשבוע האחרון אובחנו בישראל חולים נוספים עם קדחת מערב הנילוס, ומתחילת מאי ועד היום אובחנו 19 חולים, כולם מאזור המרכז, מתוכם 17 אושפזו בבתי חולים ושלושה מהם מונשמים. ‎המשרד לאיכות הסביבה ממשיך לנטר ולהדביר מוקדי יתושים.

במערך מודיעין בריאות מציינים כי היקפי התחלואה אינם חריגים במבט כלל שנתי, אך מוסיפים כי בשלב זה קשה לעמוד על משמעות צבר החולים מתחילת העונה, ובפרט באשר להיקפי התחלואה הצפויים בהמשכה.

מצב התחלואה בתמצית

חלה עלייה בתחלואה בשעלת בישראל, כמו גם באירופה ובארה"ב; התגלה מקרה נוסף של חצבת בטייבה ללא הדבקות מוכרות, כאשר באירופה ובמערב אסיה נשמה תחלואה נרחבת במחלה.

בישראל, מספר החולים בקורונה עולה, חלה עלייה קלה במספר החולים המאושפזים ומתרבות האינדיקציות לעלייה כללית בתחלואה. בעולם ניכרת מגמת עלייה בתחלואת הקורונה, אך רמות התחלואה נמוכות. רמת התחלואה במחלות מעיים בישראל נותרה נמוכה מהממוצע הרב שנתי.

אירועי תיירות עולמיים – מוקדי התפשטות מחלות

מוקד להתפשטות מחלות הוא אירוע משחקי היורו-ליג המתקיים בבגרמניה והאולימפיאדה הקרובה שתיערך בחודש הבא בצרפת. על פי הדו"ח השבועי של מערך מודיעין בריאות במשרד הבריאות, במדינות אלו קיימת תחלואה חריגה בחצבת, פרוו-וירוס ונורו-וירוס. ביחס לנורו-וירוס נכתב כי נרשמה עלייה חריגה של כ-50% בתחלואה בגרמניה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לגבי פרוו-וירוס B19, בשל תחלואה חריגה במספר מדינות באירופה, פרסם ה-ECDC קריאה להגברת העירנות.
פרוו-וירוס B19 הוא מקור לתחלואת ילדות שכיחה, שמתבטאת בתסמינים קלים של חום, פריחה, כאבים בפרקים. נשים בהריון, בעיקר בתחילתו, נמצאות בסיכון מוגבר לפיתוח סיבוכים במקרה של מחלה, כך גם מדוכאי חיסון וחולים במחלות דם שונות.

שעלת - 1,863 מקרים מתחילת השנה בישראל

חודש מאי נראה כעת כשיא גל החולים במחלה עם לפחות 485 דיווחים. אך בשל אופי המחלה, האבחון והדיווח מתרחשים לרוב באיחור מסוים של מספר שבועות, כך שנתוני התחלואה באפריל-יוני עדיין מצטברים.

מראשית השנה ועד לאמצע יוני נרשמו יותר מ-1,863 מקרי שעלת בישראל, לעומת 1,792 מקרים בכל שנת 2023. התחלואה מוסיפה להיות מפושטת בכל חלקי הארץ ומופיעה בעיקר אצל ילדים. בשבוע האחרון מרבית המקרים נרשמו בירושלים, שחוזרת לרמות תחלואה גבוהות לראשונה מזה כשנה, וכן באשקלון, נס ציונה, ראשון לציון ועפולה.

חצבת

מקרה תחלואה חדש בחצבת של גבר תושב טייבה, מחוסן במנה אחת שחזר משהות בסיני. עד כה, ללא הדבקות מוכרות. בנוסף קיים מקרה פעיל קודם נוסף מכפר חב"ד, עם תחילת תסמינים לפני כשישה שבועות, ללא הדבקות מוכרות.

מדינות מזרח אירופה ומערב אסיה מוסיפות לחוות רמות תחלואה גבוהות יחסית. רומניה, המדינה המובילה בתחלואת חצבת באירופה עם כ-18,600 מקרים השנה, עברה ככל הנראה את שיא הגל. בבלגיה, גרמניה, צרפת ואיטליה נמשכת מגמת העלייה ובבריטניה נשמרת רמת תחלואה גבוהה יחסית.

מגמת עלייה בתחלואת קורונה

מספר החולים המאושפזים, הקשים והמונשמים, שמספרם עודנו נמוך, צפוי לעלות בשבועות הבאים. אתר המידע של משרד הבריאות מראה כי ביום א' שעבר (ה-16.6) – 13 מהמאושפזים היו במצב קשה, חמישה במצב בינוני ו-52 במצב קל.

הבוקר (א') דיווח בית החולים רמב"ם בחיפה על גבר בשנות ה-70 ואישה בשנות ה-60 לחייהם המאושפזים בבית החולים, שניהם במצב קשה, עקב סיבוכי מחלת הקורונה. שני החולים מטופלים בטיפול נמרץ נשימתי במרכז הרפואי, כאשר הגבר, שמצבו מוגדר קשה יותר, מחובר למכשיר אקמו (ECMO), התומך בפעילות הלב והריאה. לדבריו של ד"ר אסף מילר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ נשימתי ברמב"ם, מדובר בנתון חריג יחסית לתקופה האחרונה, אם כי "עדיין מוקדם להסיק מכך לגבי מגמות שונות", הדגיש.

כאמור, בעולם נמשכת מגמת העלייה בתחלואה עם הזן KP.3.1.1, המוביל העולמי בקצב הצמיחה. ספרד מדווחת על עלייה של כ-30% באשפוזים כתוצאה מקורונה בשבוע החולף; ארה"ב מדווחת על עלייה של כ-13% במאושפזי טיפול נמרץ; גרמניה מדווחת על עלייה של כ-70% במספר האשפוזים היומי בחודש האחרון; עליות קלות מדווחות גם בצ'כיה, בהולנד ובקנדה.

בהתייחסות לחיסונים נכתב כי על רקע עלייתם של וריאנטים חדשים מקבוצת 1JN, המשתלטים במהירות על תמונת התחלואה העולמית, מינהל המזון והתרופות האמריקאי הנחה את יצרניות החיסונים להתאים את חיסוני הקורונה הבאים ספציפית לוריאנט 2KP.

נושאים קשורים:  קורונה,  קדחת הנילוס המערבי,  שעלת,  חצבת,  תחלואה,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות