חדשות

ב"מעייני הישועה" בוצעה החייאת יילוד בעודו מחובר לחבל הטבור

להשהיית ניתוק חבל הטבור חשיבות רבה בהישרדות היילוד ולבריאותו | מתקן חדש בפגיית בית החולים בבני ברק מאפשר לבצע החייאה בתינוק בעודו מחובר אל מערכת הדם של אמו

פג. צילום אילוסטרציה: יעקב נעמי, פלאש 90

פגיית המרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק התחדשה לאחרונה במכשור רפואי ייחודי, ראשון מסוגו בארץ - מתקן בשם Lifestart, המאפשר לבצע החייאה בתינוק או בפג בעודו מחובר בחבל הטבור אל מערכת הדם של אמו.

מחקרים חדשים מראים כי המתנה של דקה לפחות טרם ניתוק חבל הטבור מאפשרת לדם ולתאי גזע בעלי ערך רב לעבור מהשליה לתינוק, מה שמשפר את מאגרי הברזל ורמת ההמוגלובין של היילוד בחודשים הראשונים לחייו. להשהיה מכוונת זו חשיבות גדולה במיוחד עבור פגים ותינוקות שנולדים במצב מצוקה, מאחר שהיא מגדילה את הסיכוי שלהם לשרוד ומפחיתה את הסיכון שיסבלו מהפרעות נוירולוגיות, פגיעות מוחיות ודימומים תוך-מוחיים.

מסיבות אלו, ממליצים ארגונים רפואיים רבים על השהיית ניתוק חבל הטבור למשך מספר דקות, כל עוד מדובר בתינוק בריא. ארגון הבריאות העולמי, למשל, ממליץ להמתין בין דקה לשלוש דקות לפני החיתוך, גם בניתוח קיסרי. עם זאת, העניינים מסובכים יותר כאשר נולד תינוק בסכנת חיים הזקוק להחייאה.

ד"ר ברנרד ברזילי, מנהל אגף יילודים ופגים ב"מעייני הישועה". צילום: דוברות ביה"ח

"עד עכשיו יילודים שהיו זקוקים להחייאה או לטיפול מיוחד נאלצו לעבור ניתוק מיידי של חבל הטבור, ללא השהיה שלו, מפני שלא היה מתקן המאפשר לעשות להם החייאה כשהם קרובים לאמא וחבל הטבור עדיין מחובר," מסביר ד"ר ברנרד ברזילי, מנהל אגף יילודים ופגים ב"מעייני הישועה". "במצבים כאלה נאלץ הצוות הרפואי לנתק את חבל הטבור מיד ולהעביר את התינוק לעמדת החייאה. כתוצאה מכך, התינוק היה מפסיד בלית ברירה את הדקות הקריטיות של מעבר הדם לגופו דרך חבל הטבור בתמורה להצלת חייו".

Lifestart הוא מתקן דמוי מיטה ניידת עם אפשרות לגובה מתכוונן, הניתנת להזזה ולהצבה לצד מיטת האם. במצב בו היילוד זקוק להחייאה או לטיפול מציל חיים, למשל הנשמה או עיסויי לב, ניתן להניח אותו על המתקן לצד אמו ולהעניק לו את הטיפול כאשר חבל הטבור עודנו מחובר ומזרים את הדם לגופו. בנוסף, המתקן כולל מכשירי הנשמה ושאיבה, בלנדר חמצן וכן מווסת תרמי שמחמם את התינוק ושומר על תקינות חום גופו.

"עד כה הספקנו לבצע ב'מעייני הישועה' החייאה עם חבל טבור מחובר לשני תינוקות באמצעות המתקן החדש. שניהם יצאו מכלל סכנת חיים", מספר ד"ר ברזילי. "במקרה הראשון, תינוק שנולד במועד עם מום קשה בריאות נזקק להחייאה בחדר ניתוח. הוא נותח והתהליך כולו עבר בשלום. המקרה השני הוא של פג קטן, אשר נכון להיום ממשיך לגדול אצלנו בפגייה. על פי בדיקות האולטרסאונד המוח שלו תקין לחלוטין והוא אינו סובל מדימום מוחי".

מבית החולים מסרו כי מדובר בפעמים הראשונות שנעשתה החייאה כזו בישראל, כשחבל הטבור של התינוק עדיין מחובר אל מערכת הדם של אמו.

נושאים קשורים:  חבל הטבור,  החייאה,  ד"ר ברנרד ברזילי,  החייאת יילודים,  חדשות,  פגייה,  בית החולים מעייני הישועה
תגובות
31.05.2024, 11:39

יפה מאד 🌷
יישר כח 🏆🇮🇱