חדשות

תמריץ משמעותי לסטודנטים לרפואה בחו"ל שיתחייבו לחזור לעבוד בארץ

משרד הבריאות מציע לסטודנטים לרפואה בחו"ל הלוואה של עד 360 אלף שקל ללא ריבית למימון שכר הלימוד, בתנאי שיחזרו לארץ בתום הלימודים | ההלוואה תהפוך למענק למי שיתמחה במקצועות במצוקה ובפריפריה

לימודי הרפואה בחו"ל ימומנו ע"י המדינה בשיתוף ג'וינט־תבת וקרן מקס ברני. צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

תכנית "אופקים" החדשה, שמוביל משרד הבריאות בשיתוף ג'וינט-תבת וקרן מקס ברני, מציעה הלוואה לסטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל על מנת שיחזרו ארצה בתום הלימודים. על כך מדווחת הבוקר (ג') רוני לינדר בדה מרקר. התכנית נועדה להגדיל את מספר הרופאים בישראל ולייצר גיוון והזדמנות למועמדים מעולים, שכיום אין להם דרך להתקבל ללימודי רפואה בישראל.

מדובר בסטודנטים ב-23 פקולטות לרפואה במדינות איטליה, הונגריה, ליטא, סלובקיה, צ'כיה וקרואטיה. לראשונה, יש בכך גם מעין חותמת איכות של משרד הבריאות כלפי בוגרי המוסדות שלמדו בחו"ל. סך דמי הלימוד שמשקיעים כאלף תלמידי רפואה בחו"ל מדי שנה מוערך בכחצי מיליון שקל. רבים מהם אינם חוזרים לארץ בתום הלימודים.

על פי הדיווח, לסטודנטים בחו"ל מוצעת הלוואה של עד 360 אלף שקל ללא ריבית למימון הלימודים בתנאי שישובו ארצה בתום הלימודים. ההלוואה תוכל להפוך למענק חלקי או מלא בהתאם לבחירת ההתמחות בתום הלימודים. למשל, אם תיבחר התמחות במקצוע במצוקה כמו רפואה משפטית או רפואה תעסוקתית, או התמחות במקצועות מסוימים בפריפריה שחסרים בהם מתמחים רבים (למשל, רפואת משפחה באילת ונוירולוגיה בברזילי). מי שיבחר בהתמחויות מבוקשות, יידרש להחזיר את ההלוואה במלואה.

"התכנית אינה מחייבת אף אחד להצהיר או לחתום מראש על חזרה להתמחות מסוימת - הבחירה נמצאת בידיים שלהם", אמר ללינדר אלכסיי בלינסקי, מנהל תחום בכיר תכנון כוח אדם במינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות.

התכנית תלווה בהליך מיון שבמסגרתו ייבחרו המועמדים המתאימים לקבלת ההלוואה. בשנה הראשונה יתקבלו כ-100 סטודנטים, בעלות של 40 מיליון שקל למדינה. סכום ההלוואה יינתן החל בשנה השנייה (בשל אחוז הנשירה הגבוה בשנה הראשונה) ובכל שנה בנפרד, בכפוף לאישור אקדמי על סיום השנה ומעבר לשנה הבאה. עם סיום הלימודים והחזרה לארץ, ולאחר שנת הסטאז' וקבלת הרישיון לעסוק ברפואה, תימחק הריבית על ההלוואה — הטבה ששוויה כ–100 אלף שקל. מי שינשור מהלימודים או יחליט שלא לחזור לישראל בתום הלימודים, יידרש להחזיר את ההלוואה עם ריבית.

נושאים קשורים:  לימודי רפואה בחו"ל,  חדשות,  סטודנטים לרפואה,  משרד הבריאות,  הלוואה,  מענקים
תגובות
אנונימי/ת
30.05.2024, 08:30

האם זה כולל מיעוטים???

אנונימי/ת
31.05.2024, 08:10

כאמא לסטאזר שלמד בחול יכולה רק לומר בצער שהדרך ארוכה ומסורבלת ,יש מריחה ומשיכת זמן מיותר .ראיתי מאמר שאומר שמרבית הסטודנטים באים מבתים ממעמד סוציואקונומי גבוה ,אין פלא -ללא תמיכת משפחה ,לא ניתן . לא ברור מדוע תלמיד חול שבא ארצה ,חובר בחינות בפעם הראשונה -יגיע לסטאז רק אחרי יותר משנה .