ישראל במלחמה

מערכת הבריאות נערכת להסלמה בטחונית בצפון: תרחיש עלטה

העברת פצועים ברכבת, רכישת גנרטורים למונשמים בבתיהם והצטיידות בתיה"ח במלאי תרופות וסולר הם כמה מצעדי ההכנה לתרחיש שבו 60% מהאוכלוסיה תנותק מחשמל ליממות שלמות

ציוד רפואי לבתיה"ח. צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש 90

מערכת הבריאות נערכת ל"תרחיש עלטה", תרחיש שהופץ בשבוע שעבר במסמך של משרד המשפטים, על פיו ינותקו מערכות המים והחשמל של ישראל למשך כמה ימים. על כך מדווחת הבוקר (א') רוני לינדר בדה מרקר.

במסמך נכתב כי רשות החירום הלאומית הנחתה את משרדי הממשלה להיערך לאפשרות של פגיעות קשות בתשתיות ולעלטה ארצית כתוצאה מהסלמה בטחונית, שבעקבותיה 60% מהאוכלוסיה תנותק מחשמל ל-24 עד 48 שעות ובחלק מהאזורים אף ל-72 שעות. "מערכת הבריאות מתורגלת לעבוד באירועי חירום. במקרה של מלחמה בצפון, יש גם סיכוי לאירועים בלתי צפויים שלא התנסינו בהם. אנחנו מתנהלים כאילו זה קורה מחר", מצוטט בכתבה ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות.

לדברי מנדלוביץ', המערכת נערכת, בין השאר, למתקפת סייבר משולבת ולמצבים כגון חסימת דרכים שלא תאפשר לצוותים רפואיים להגיע לבתי החולים, לבעיות קשות בתקשורת ושיבושים ב–GPS ובמערכות מידע ולפגיעה בשרשראות האספקה של ציוד ותרופות. "סביר להניח", הוא אומר, "שבתי החולים יידרשו לעבוד לפחות בהתחלה לבד, כאי בודד, ודאגנו שיהיו להם במחסנים תרופות, ציוד רפואי וסולר". כדי להתגבר על חסימת דרכים לבתי החולים, תושמש רכבת לפינוי פצועים עם קרונות טיפוליים שיעבירו פצועים למרכז.

בנוסף, תרחיש כזה עלול לכלול "פגיעה ברפואה בקהילה, שלא ערוכה למצבים של הפסקת חשמל ממושכת, להבדיל מבתי החולים, שיש להם גנרטורים ומערכות תומכות חיים".

בהתייחס לכ-30 אלף מונשמים ונתמכי נשימה בבתיהם, התלויים בחשמל כדי לקבל אספקת חמצן, אומר ד"ר מנדלוביץ' כי "בשיתוף הרבה גופים, ובעיקר הקופות והרשויות המקומיות, מיפינו אותם והרשויות אמורות להגיע לאנשים. יש עכשיו מבצע של קניית גנרטורים לאנשים שהכי תלויים בהנשמה, בעלות של 3,000-4,000 שקל ליחידה, כולל התקנה.

"זה אירוע ענקי שאין גוף אחד שיכול לבצע לבד. דרוש פה שיתוף פעולה מהרבה גופים - מערכת הבריאות, פיקוד העורף, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה. התפקיד שלנו לרתום את כולם ולהפוך את זה למערכת משומנת שעובדת. אנחנו יוצרים את המנגנונים שיום אחד ישמשו גם לאירועי חירום גדולים אחרים כמו רעידות אדמה", מוסיף ד"ר מנדלוביץ'. "בסוף התהליך כל המערכת תיראה אחרת".

בשבוע שעבר נערך תרגיל "משחק מלחמה", עם 220 משתתפים מצמרת מערכת הבריאות, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וצה"ל, שמטרתו להיערך, בין היתר, לתרחיש עלטה. ד"ר מנדלוביץ' סיפר כי "תוך כדי התרגיל ראינו שיש פערים בתחומים שונים שדורשים טיפול. למשל, פערים במידע: ראינו שלפעמים אתה שומע מהמטה שהכל בסדר, אבל מהשטח עולה שלא הכל בסדר. יצאנו מהתרגיל עם רשימה של 180 נושאים לטיפול, חלקם פשוטים ואחרים דורשים סנכרון גדול".

נושאים קשורים:  מצב חירום,  ישראל במלחמה,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  חדשות,  משרד הבריאות,  הפסקת חשמל
תגובות
07.02.2024, 06:21

יש בצפון עשרות רבות של ישובים כפריים ובכ"א מאות בודדות-אלפים בודדים של תושבים,חלקם ללא מרפאה מקומית, שבמתווה המתואר יהיו נטולי גישה של ארגון הצלה להגשת ע"ר ולפינוי לבי"ח במקרי פציעה או מצוקה רפואית כלשהי.קופות החולים ואגף שע"ח לא ערוכים למתן מענה לכך.לצערי.

זה תוצאה של בחירה שלהם. הם בחרו בחמאס ותמכו בחמאס. ו-לא לשכוח-ראשים לילדים ואיברים לנערות חתכו, בעיקר ,כפריים מסכנים ,שפרצו דרך הגדר