חדשות

נייר עמדה של איגוד רופאי הילדים: הפעלת אשפוז בית לילדים

ברמב"ם, שניידר וספרא כבר פועלים פיילוטים לאשפוז ילדים בבית | הנחיות שהופצו בקרב רופאי הילדים מגדירות את המצבים הרפואיים המתאימים לאשפוז זה, כיצד מתנהל הטיפול ומהי אחריות הקופה וביה"ח

אשפוז בית לילדים. אילוסטרציה

נייר עמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים המתווה עקרונות בסיסיים להפעלת אשפוז בית בילדים הופץ לאחרונה בקרב רופאי הילדים של ההסתדרות הרפואית. בתוך כך הודיע המרכז הרפואי רמב"ם כי החל השבוע להפעיל פיילוט של אשפוז ביתי לילדים בשיתוף קופת החולים מכבי.

אשפוז ביתי של ילדים מאפשר טיפול חיוני לחולים במחלה חריפה, בתנאי סביבה טובה ובטוחה, ללא חשש להדבקה במחלות זיהומיות מיותרות. נייר העמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים סוקר בין השאר את היתרונות והניסיון שהצטבר בעולם, מגדיר את המצבים הרפואיים המתאימים לאשפוז ביתי, מי מועמד לטיפול כזה, על מי מוטלת האחריות לטיפול ועוד פרטים לגבי התנהלות הרופא המטפל, קופת החולים ובית החולים המפנה.

למרות שאשפוז בית לילדים אינו נפוץ, המסמך מציג לקחים מאשפוז בית למבוגרים ומנסיונות במספר מקומות בעולם. "תכנית ילדים חייבת לכלול הדרכה של ההורה ו/או האפוטרופוס, סביבה ביתית מתאימה להתאוששות ולהחלמה וגישות ייחודיות לניטור סימפטומים", נכתב בנייר העמדה.

דוגמאות מהעולם כוללות ניסוי ביקורת של 399 ילדים שנעשה באנגליה והשווה בין בית חולים מסורתי לאשפוז ביתי במספר מחלות נפוצות כולל ברונכיוליטיס, אסטמה והתייבשות והוכיח יעילות קלינית שוות ערך.

במחקרים נוספים מאירופה בנושא אשפוז ביתי לילדים, התוצאות הראו העדפה מובהקת בקרב הורים וילדים לאשפוז ביתי, שנחווה כמעצים את ההורים, מאפשר שליטה והמשך קשר עם ילדם, מעורבות הורית גבוהה ועוד. בנוסף לשביעות הרצון הגבוהה, נמצא כי אשפוז ביתי לילדים הוא אלטרנטיבה ישימה וחסכונית לטיפול בבית החולים. במחקר שנערך בספרד נמצא כי החיסכון של אשפוז ביתי לעומת אשפוז בבית החולים עומד על 48% מהעלות.

מצבים רפואיים לאשפוז ביתי לילדים

מצבים רפואיים שנייר העמדה קובע שהם מתאימים לאשפוז ביתי כוללים דלקות ריאה לאחר צילום חזה התומך באבחנה, ובמידה שהסטורציה מעל 90% באוויר חדר; אסתמה/ מצוקה נשימתית בילד בן שנתיים ומעלה עם דרכי אוויר ריאקטיביות וסטורציה מעל 90%; דלקות בדרכי השתן; זיהומים בעור וברקמות הרכות כדוגמת צלוליטיס; גסטרואנטריטיס; זיהומי שלד (זיהום מפרקי, זיהום עצם, דיסקיטיס) והתלקחות או צורך בטיפול חריף במחלה כרונית ידועה, בתיאום עם הרופא המקצועי המטפל.

חלופת אשפוז בבית למטופלים הסובלים ממחלה חריפה תהא באחריות קופות החולים או באחריות בית חולים, והנוהל יותאם הן להפניית מטופלים ממרפאות וממוקדי הרפואה הדחופה בקהילה, מהמלר"ד או ממחלקות האשפוז בבתי החולים ומרפאות בתי החולים.

על פי המתווה, חלק מביקורי הרופא ייעשו מרחוק, בהתאם לשיקול דעת רפואי ובהתאמה לצורכי המטופל. על מנת להבטיח כי אשפוז הבית מהווה תחליף הולם לאשפוז במחלקה ייעודית בבית החולים, שירותי הרופא מרחוק יינתנו על ידי רופאים בעלי התמחות ברפואת ילדים, המהווים חלק אורגני ממחלקת ילדים ותחת אחריותו של מנהל המחלקה.

הרופאים יוכשרו, בין השאר, בהפעלת כלים וטכנולוגיות של ניטור וטיפול בחולים מרחוק ולרשות המטופלים יעמוד מוקד רפואי טלפוני 24/7 לסוגיות רפואיות, עם גישה לתיק הרפואי ומעקב אחרי סימנים חיוניים כפי שישודרו באמצעים הטכנולוגיים. אחריות הרופא במסגרת שירותי בריאות מרחוק זהה לאחריותו במסגרת מפגש פרונטלי וכוללת אחריות מקצועית מלאה לאיכות ובטיחות הטיפול.

העקרונות לביקור רופא על פי נייר העמדה כוללות ביקור פרונטלי לפחות אחת לשלושה ימים עם ביקורים מקוונים בהתאם לשיקול דעת רפואי של הרופא. אם במהלך ביקור מקוון הרופא מתרשם שנדרש טיפול דחוף בחולה, החולה יופנה אל חדר מיון בטווח של עד ארבע שעות. הפינוי לבית החולים ייעשה באמבולנס.

רמב"ם: משך הזמן לאשפוז ילדים בבית - עד חמישה ימים 

בתוך כך הודיע השבוע המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה כי החל להפעיל פיילוט משותף למחלקות הילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם ולמבוטחי קופת החולים מכבי.

בפיילוט ישתתפו ילדים שעברו מיון במחלקת המיון ונשלחו לאשפוז באחת ממחלקות הילדים. אם מצבם הרפואי של הילדים החולים מתיר זאת, הילדים ישוחררו בו ביום לאשפוז בביתם. משך הזמן לאשפוז ביתי הוא עד חמישה ימים, שברוב המקרים מתאים למחלות ילדים שמצריכות מתן נוזלים או אנטיביוטיקה.

מהמרכז הרפואי רמב"ם נמסר כי היתרונות כוללים ליווי רפואי רציף על ידי הצוות הסיעודי של קופת החולים מכבי, המלווה את המשפחה בביקור בית החל מרגע האשפוז ועד ההחלמה ובנוסף, רופא המחלקה שבה אושפז המטופל הצעיר ממשיך להעניק את הליווי הרפואי, בין אם בשיחת טלפון או בשיחת וידיאו.

ברמב"ם צייני כי "אשפוז ביתי מאפשר לאשפז ילדים חולים בסביבה מוכרת ונטולת מטופלים נוספים, הקטנת סכנת הידבקות בנגיפים וחיידקים, שמירה טובה יותר על פרטיות, חזרה מהירה יותר לשגרה המוכרת, שחרור ההורים מנסיעות נוספות והוצאות עבור חניה או בייביסיטר, וצמצום איבוד של שעות עבודה ואף המשך עבודה מהבית אם ניתן, כשילד תחת השגחה". בנוסף, הפחתת העומס על בית החולים והגדלת מצאי המיטות בתקופות של עומס יתר הם יתרונות נוספים שמציע אשפוז ביתי עבור בית החולים.

אשפוז ביתי ייעודי לילדים גם בשניידר ובשיבא

כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, החל מדצמבר 2022 הוצעה חלופה במרכז הרפואי שניידר לילדים של אשפוז בית לילדים במצב אקוטי אך יציב, שגרים במרחק של 20 ק"מ מבית החולים. במסגרת הפיילוט טופלו 42 ילדים, רובם (93%) הגיעו דרך חדר המיון. 95% מהם החלימו באשפוז הבית ורק 5% (שני ילדים) נזקקו לאשפוז חוזר בבית החולים. אורך אשפוז הבית הממוצע עמד על חמישה ימים וכל המשפחות דיווחו על רמה גבוהה של שביעות רצון.

בנוסף, מערך אשפוז ביתי בפיקוח רפואי נחנך לאחרונה גם ב"ספרא", כפי שדווח בדוקטורס אונלי והוא מאפשר תכנית מעקב ביתי צמוד לילדים הסובלים ממצבים רפואיים מורכבים לאחר ניתוחי לב.

נושאים קשורים:  אשפוז בית,  אשפוז ביתי לילדים,  איגוד רופאי הילדים,  חדשות,  בית החולים רות לילדים
תגובות