ישראל במלחמה

חודש למלחמה: בבתי החולים טיפלו ב-7,262 פצועים

30 יום למתקפת הטרור על ישראל: בבתיה"ח מאושפזים כעת 342 פצועים, מתוכם 51 במצב קשה ו-152 במחלקות שיקום | בביה"ח סורוקה, שהתמודד עם האר"ן הגדול ביותר בתולדות המדינה, מסכמים את החודש הראשון ללחימה ונערכים לבאות

טיפול בפצועים ב"סורוקה", 7 באוקטובר 2023. צילום: דוברות המרכז הרפואי

חודש למלחמה, משרד הבריאות עדכן אמש (ד') על 7,262 פצועים שהגיעו החודש לבתי החולים, מתוכם 1,933 נשים ו-5,330 גברים.

בבתי החולים מאושפזים כעת 342 פצועים, מתוכם 51 במצב קשה ו-152 במחלקות שיקום. נתוני התפלגות גיל הפצועים מראים כי המספר הגדול ביותר הוא בין הגילאים 30-20: 3,194 פצועים. קבוצת הגיל השנייה בגודלה: 40-30 עם 1,365 פצועים. בין הפצועים גם ילדים בני 0-5: 97 פצועים, בגילאי 5-10: 82, 10-20: 639, 40-50: 629, 50-60: 402, 60-70: 286 ופצועים מעל גיל 70: 593.

"סורוקה": 680 פצועים ביממה אחת 

במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, שבו טופלו מרבית הפצועים,  מסכמים את החודש הראשון ללחימה. צוותי בית החולים טיפלו ביותר מ-1,570 פצועים, 170 מתוכם במצב קשה וקשה מאוד. "צוותי 'סורוקה', שמתורגלים באירועים רבי נפגעים, התמודדו הפעם עם מספר פצועים חסר תקדים", אומר מנהל בית החולים ד"ר שלומי קודש. "תוך כדי הלחימה נתנו מענה בהתאם לצרכים ולמציאות המשתנה. כך למשל, פתחנו יחידה נוספת לטיפול נמרץ, מחלקת כירורגית חירום, הפעלנו חדרי ניתוח גינקולוגיים לניתוח פצועים, ובימים אלה אנו פותחים מחלקת שיקום נוספת שתיתן מענה לצורך השיקומי של פצועי המלחמה".

ד"ר שלומי קודש, מנהל "סורוקה", לחוץ את ידו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, בעת ביקורו בביה"ח. 9 באוקטובר 2023. צילום: דוברות המרכז הרפואי

30 יום חלפו מאז מתקפת הפתע של ארגון הטרור חמאס בשטחי ישראל ותחילתה של מלחמת חרבות ברזל. בהנהלת סורוקה ובצוות מטה החירום של בית החולים החליטו כבר בשעות הבוקר המוקדמות של אותה שבת שחורה להפעיל נוהל אר"ן במקביל להעברת מחלקות שאינן ממוגנות לאתרים ממוגנים. המשמעות היתה נוכחות של מאות אנשי צוות מכל הסקטורים במערך מציל החיים - בחדר הטראומה והמלר"ד, בחדרי הניתוח, ביחידות לטיפול נמרץ, במחלקות האשפוז וביחידות השונות, כולל עובדים שהעניקו מעטפת לוגיסטית לתפעול האירוע.

במהלך היממה הראשונה ללחימה הגיעו לסורוקה מעל ל-680 פצועים בדרגות פציעה שונות, מתוכם מעל 130 במצב קריטי וקשה מאוד ובהם טופלו גם נפגעי חרדה. כבר במרוצת השעות הראשונות אושפזו מאות פצועים במחלקות השונות. כעת מאושפזים בסורוקה 14 נפגעים, מתוכם שלושה במצב קשה.

בית החולים הכפיל את מספר העמדות בחדר הטראומה, נפתחו מיטות נוספות לטיפול נמרץ והופעלו חדרי ניתוח במתחם נשים ויולדות כדי לתת מענה לפצועים הרבים שזרמו לבית החולים ללא הפסקה. כל פצוע שנזקק לניתוח מציל חיים נותח במהירות האפשרית ובהמשך בוצעו גם ניתוחים ברמת דחיפות נמוכה יותר. פצועים שמצבם אפשר את העברתם לבית חולים אחר, הועברו כבר בלילה הראשון, על מנת לאפשר המשך קליטת פצועים מהשטח.

במהלך השעות הראשונות, עם ההבנה של גודל האירוע המתרחש מחוץ לבית החולים, הופעל מרכז מידע לציבור, שכלל גם הפעלת מערכת ייחודית של זיהוי פצועים אלמונים, ומחלקות שאינן ממוגנות הועברו לאזורים ממוגנים. כבר למחרת פתיחת המערכה, הופעלו מעונות לילדי עובדים, כדי לאפשר את הגעתם של עובדים רבים לעבודה.

פינוי פצועים ל"סורוקה", 7 באוקטובר 2023. צילום: דודו כהן/ פלאש 90

במהלך החודש החולף בוצעו מאות ניתוחים ופרוצדורות רפואיות לפצועי הלחימה, חיילים ואזרחים כאחד, ועשרות מסוקים נחתו במנחת בית החולים. בתוך כך, במרכז סבן למיילדות בסורוקה נולדו למעלה מ 1,480 תינוקות.

הטרגדיות האישיות הנוראיות לא פסחו גם על הצוותים ב"סורוקה", עובדים שמתמודדים עם פציעות, נעדרים ואובדן בני משפחה. בית החולים איבד שני רופאים, שתי גימלאיות ובני משפחה של עובדים. אחות בית החולים חטופה בשבי החמאס. צוותי מערך בריאות הנפש, והשירות הסוציאלי מלווים את משפחות הפצועים וצוות החוסן של בית החולים מלווה את העובדים בסקטורים השונים.

ד"ר קודש, מנהל המרכז הרפואי: "חלף חודש מאז השבת השחורה בה החלה מלחמת חרבות ברזל. היה זה אירוע רב הנפגעים הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, בוודאי במרכז רפואי יחיד. צוותי סורוקה שמתורגלים לאירועים רבי נפגעים, התמודדו הפעם עם מספר חסר תקדים של פצועים. מאז תחילת המערכה הקרקעית אנו מטפלים בעיקר בחיילים שנפצעים בשדה הקרב כשחלקם הגדול מפונים לקבלת טיפולים מצילי חיים. ההיערכות שלנו להמשך הלחימה ולתרחישים שונים ממשיכה כל העת".

ד"ר קודש מוסיף: "אני מודה לכלל עובדי בית החולים בכל המערכים, מכל הסקטורים ומכל המגזרים בחברה הישראלית על ההתמודדות ההרואית שלהם כתף אל כתף, ומחזק את המשפחות שעומדות לצידם. נמשיך יחד במשימתנו החשובה להציל ולדאוג לבריאות תושבי הנגב, חיילי צה"ל והמדינה כולה".

נושאים קשורים:  חדשות,  ישראל במלחמה,  סורוקה,  ד"ר שלומי קודש,  מתקפת טרור,  שיקום,  אר"ן
תגובות