ישראל במלחמה

פורסמו הנחיות למתן מענה רפואי לטיפול בחטופים

משרד הבריאות פרסם נהלים המפרטים את אופן הטיפול בחטופים שיחזרו מהשבי | יטופלו במתחם נפרד בבתי החולים, תוך הקפדה על פרטיות וסודיות רפואית

יוכבד ליפשיץ ומנהל המרכז הרפואי איכילוב פרופ' רוני גמזו, עם הגעתה לבית החולים. צילום: ג׳ני ירושלמי/ דוברות איכילוב

בתי חולים קיבלו הנחיה ממשרד הבריאות לפתוח מתחם ייעודי לקליטת חטופים. ההודעה נמסרה ביום ו' לבתי החולים סורוקה, שיבא, וולפסון ושניידר שבהם יש שירותים כמו רפואה דחופה בילדים, חדר אקוטי וכן אפשרות לפינוי במסוק.

בעקבות מסיבת העיתונאים שנערכה ליוכבד ליפשיץ ששוחררה מהשבי, פרסם משרד הבריאות ביום ד' נוהל חדש שמפרט את אופן הטיפול בחטופים. על פי הנוהל, חטופים שחזרו מהשבי יטופלו במתחם נפרד מיתר המטופלים המגיעים לטיפול במלר"ד. המתחם יכלול ציוד רפואי לטובת הערכה ראשונית ובכלל זה עגלת החייאה. החטופים יעברו בדיקות רפואיות ונפשיות להערכת מצבם והכניסה למתחם תוגבל לגורמים מורשים בלבד, בעדיפות ובמידת האפשר לשיבוץ נשים, כולל צוותים רפואיים, בני משפחה וגורמי ביטחון.

הקפדה יתרה תהיה על הפרטיות והסודיות הרפואית ואם יהיה צורך לקיום התייעצות עם גורם חיצוני שאינו מצוות רפואי של בית החולים, יבוצע לכך תיעוד מלא על ידי גורם מורשה של בית החולים תוך ציון פרטיו האישיים של איש המקצוע הרלבנטי ותחום הייעוץ הפרטני.

החטופים המשוחררים ייבדקו בבדיקה ראשונית שתיערך לשלילת מצב רפואי המחייב התערבות מיידית. הבדיקה תיערך על ידי אחות ורופא מומחה ברפואה דחופה, ובמקרה של ילדים, רופא מומחה ברפואת דחופה ילדים. במקרה של נשים, יש עדיפות לרופאה ואחות.

אם יש צורך בבדיקות מעבדה, או דימות או בדיקת יועץ הכרחיות לשלילת מצב המחייב התערבות מיידית, יחליט על כך הרופא בהתאם לאנמנזה והבדיקה הגופנית, עוד בטרם המפגש עם המשפחה.

לאחר השלמת הבירור הרפואי בהתאם לממצאים הראשוניים, תיערך לחטופים שיחה עם עובדת סוציאלית, בעדיפות מתחום בריאות הנפש, שתמליץ על התערבות נפשית נוספת של פסיכיאטר או פסיכולוג בהתאם למקרה.

הנוהל מציין כי יש לתעד כל ממצא גופני שיכול להעיד על פשעי מלחמה וככל שיעלה חשד לפגיעה מינית או עינוים בתקופת השהות, יש לעדכן את הצוות הרפואי להמשך בירור וטיפול. עוד נכתב כי יש להעדיף שחרור על פני אשפוז החטופים והשלמת בירור במסגרת קהילה, תוך שמירה על רצף טיפולי.

בעקבות מסיבת העיתונאים שנערכה עם ליפשיץ, זימן מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב את מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' רוני גמזו לשיחה ביום ה'. כזכור, החטופות, יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, הועברו למרכז הרפואי איכילוב בתל אביב למרות הוראת צמרת משרד הבריאות לפנותן למרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, הקרוב יותר למקום שחרורן.

משרד הבריאות הודיע כי ההחלטה לאיזה מרכז רפואי יגיעו החטופים המשוחררים תותנה במצבם הרפואי, הקירבה לנקודת שחרורם, העומס בבתי החולים וזמינות צוות ספציפי שנועד לטפל במשוחררים, כמו גם אם מדובר בפינוי מוטס או אחר.

נושאים קשורים:  חטופים,  משרד הבריאות,  בתי חולים,  חדשות,  יוכבד ליפשיץ,  ישראל במלחמה
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2023, 10:58

מסכימה עם הכל.
ממשלה נוכחית עם קונספציות עבר לא תקדם כלום.
אבל יש עניין אחד, שכדאי להתייחס אליו, ההפרדה לקופות השונות, מביאה גם אם לא באופן מלא, לסוג של תחרות. התחרות משדרגת את השירות והלקוח הסופי (המטופל) מרויח מזה.

אני מסכימה עם כמעט כל מה שכתוב. אנל "אם יש צורך בבדיקות מעבדה, או דימות או בדיקת יועץ הכרחיות לשלילת מצב המחייב התערבות מיידית, יחליט על כך הרופא בהתאם לאנמנזה והבדיקה הגופנית, עוד בטרם המפגש עם המשפחה." בכלל לא נכון לדעתי. צריך מפגש מייד עם בני המשפחה, וכאשר יש צורך, שצוות רפואי יטפל בו זמנית. החטופים מרגישים מאד פגיעים וזקוקים לקרבת בני משפחה. דחיית מפגש עם משפחה יחריף את מצבם הנפשי.