חדשות

בתוך זמן קצר: מקרה נוסף של קדחת דנגי בישראל

ישראלי שחזר ארצה מתאילנד נדבק בנגיף המועבר על ידי עקיצות יתושים | התפרצויות קדחת דנגי נפוצות לאחרונה באזורים שונים בעולם בשל משבר האקלים | מתחילת השנה מתו מהמחלה בבנגלדש יותר מאלף איש

קדחת דנגי. המחלה מתבטאת לרוב בחום המלווה בכאבי ראש, הקאות, כאבי שרירים ומפרקים עזים ופריחה החולפת מעצמה. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות עדכן אתמול (ג') כי בימים האחרונים התקבל דיווח על חולה שחזר מתאילנד באמצע ספטמבר ונדבק במהלך הטיול בקדחת דנגי. על פי הדיווח, החולה מרגיש טוב. הטיפול במחלה הוא תומך בלבד.

בעקבות האבחון ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה ועל פי הנוהל, תבוצע הדברת יתושים באזור מגוריו של החולה על מנת להקטין את הסיכון האפשרי להעברת הנגיף. משרד הבריאות מדגיש כי אין העברה של הנגיף מאדם לאדם.

זהו המקרה השני בתוך פרק זמן קצר של הדבקה של ישראלים שהגיעו ארצה מחו"ל. ביום א' הודיע המשרד על  ישראלית ששבה לישראל לאחר טיול בדרום אמריקה ואובחנה עם קדחת דנגי. בישראל אובחנו בשנה אחרונה 29 חולים שנדבקו מחוץ לגבולות הארץ. כלל המקרים דווחו למשרד להגנת הסביבה להמשך טיפול. בישראל, לא תועדה עד היום העברה מקומית של המחלה.

נגיף הדנגי מועבר על ידי עקיצות יתושים הנפוצים באזורים שונים בעולם לרבות אסיה, אפריקה, דרום ומרכז אמריקה, הקריביים והאוקיניוס השקט. המחלה מתבטאת לרוב כמחלת חום המלווה בכאבי ראש, הקאות, כאבי שרירים ומפרקים עזים ופריחה החולפת מעצמה לאחר יומיים עד שבעה ימים. במקרים חריגים המחלה יכולה לסכן חיים. בשנה האחרונה נרשמה ברחבי העולם עלייה בתחלואה בנגיף המועבר על ידי עקיצות יתושים וברזיל מובילה בתחלואה ובתמותה.

ב-CNN דווח אתמול כי בבנגלדש מתו יותר מ-1,000 אנשים בשל התפרצות דנגי מאז ינואר, כולל יותר מ-100 ילדים והנגיף זוהה ביותר מ-208 אלף מקרים. כך לפי נתוני מינהל שירותי הבריאות בבנגלדש שפורסמו השבוע. על פי הדיווח, עונת מונסון ממושכת עם טמפרטורות חמות וגשמים לא סדירים וכבדים יצרו תנאי רבייה אידיאליים ליתוש Aedes המפיץ את המחלה. בבנגלדש מתמודדים עם מחסור במיטות ובצוותים לטיפול בנדבקים. מספר המתים מההתפרצות גבוה כמעט פי ארבעה מאשר באשתקד, אז מתו מהמחלה 281 בני אדם. בספטמבר לבדו דווחו יותר מ-79,600 מקרים ו-396 מקרי מוות, לפי רשויות הבריאות בבנגלדש.

מדענים קוראים לנקוט בפעולה כדי להילחם בנגיף שההתפרצויות שלו נפוצות יותר ויותר באזורים חדשים בעולם בשל ההתחממות המהירה של כדור הארץ. ארגון הבריאות העולמי מציין כי מספר מקרי דנגי כבר גדל פי שמונה בשני העשורים האחרונים. ככל שמשבר האקלים מחמיר, מחלות המועברות על ידי יתושים כמו דנגי, זיקה, צ'יקונגוניה וקדחת צהובה יתפשטו ככל הנראה וישפיעו יותר ויותר על בריאות האדם.

השנה דנגי פגעה קשות בדרום אמריקה ובעיקר בפרו ומספר מקרים בפלורידה גרמו לרשויות להעמיד כמה מחוזות במדינה בכוננות. באסיה חלה עלייה במספר המקרים בעיקר בסרילנקה, תאילנד ומלזיה וגם מדינות באפריקה שמדרום לסרהאן, כמו צ'אד, דיווחו על התפרצויות.

נושאים קשורים:  קדחת דנגי,  חדשות,  בנגלדש,  משבר האקלים,  יתושים
תגובות