מחקרים

וריאנטים המתגלים במהלך ריצוף מחקרי עשויים לסייע באיתור מחלות תורשתיות

דיווח על שיבושים שניוניים שנמצאו במהלך ריצוף מחקרי איפשר לאתר נטייה מוקדמת לסרטן ולמחלות תורשתיות

גנטיקה, ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

לפי ה-American College of Medical Genomics and Genetics (ACMG), גנים עם פנוטיפים בעלי חדירות גבוהה המאפשרים לאמץ אסטרטגיות לטיפול, מניעה או זיהוי מוקדם של מחלות מכונים שיבושים שניוניים (SF: secondary findings). נכון להיום, ה-ACMG ממליץ למעבדות קליניות לדווח על וריאנטים SF פתוגניים/ ככל הנראה פתוגניים (P/LP: pathogenic/likely pathogenic) המזוהים במהלך בדיקה גנומית.

בתת-מחקר מוסדי שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Journal of Clinical Oncology', מטרת החוקרים הייתה לבדוק את ההיתכנות של שימוש בגנים ACMG SF על מנת להעריך את הסיכון למחלות תורשתיות בקרב אוכלוסיית חולי סרטן העוברים ריצוף מחקרי. כרקע לכך, מציינים החוקרים כי לא פעם חולי סרטן עשויים לעבור ריצוף שורות נבט (germline sequencing) במסגרת מחקר, מה שעשוי לזהות וריאנטים חשובים מסוג SF.

בתקופה שבין יוני 2017 לינואר 2021 נאספו משתתפים למחקר התצפיתי והפרוספקטיבי Total Cancer Care. החולים נבחרו באקראי מבחינת ההיסטוריה המשפחתית, אתר המחלה, ושלב המחלה, ועברו germline whole exome sequencing ברמה מחקרית, עם אנליזה ביואינפורמטית במעבדה מוסמכת CLIA לזיהוי וריאנטים P/LP בכל הגנים של ACMG SF v2.0. במידה ואותרו וריאנטים מסוג P/LP, הדבר דווח לאונקולוגים המטפלים עם המלצה להפניה לייעוץ גנטי. החוקרים בדקו האם מטופלים עם וריאנטים מסוג P/LP עומדות בקריטריונים של בדיקת שורות נבט לפי הנחיות ה-NCCN על מנת לכמת את התועלת מדיווח על תוצאות מחקר.

במחקר נכללו בסך הכל 786 חולים, ביניהם חולות עם ממאירות גינקולוגית (182, 23%), חולי סרטן המעי הגס (124, 16%), סרטן ריאות/סימפונות (83, 11%) וסרטן ראש/צוואר (82, 10%). גילם החציוני של המשתתפים היה 61 (טווח בין-רבעוני 52-68) שנים, 57% היו נשים, 96% היו לבנים לא היספנים, 51% סבלו ממחלה בשלב III/IV, ו-64% התגוררו בקהילה אפלאצ'ית.

החוקרים זיהו 57 חולים (7%) עם נטייה מוקדמת לסרטן ו-14 (2%) עם וריאנטים אחרים של מחלות תורשתיות, כאשר בדיקות התואמות את הנחיות ה-NCCN לשנת 2021 היו מחמיצות 59% (42/71) מהחולים הללו. וריאנטים עם חדירות גבוהה לסרטן כללו: BRCA1 – סרטן רירית הרחם (n = 1); BRCA2 – סרטן דרכי המרה (n = 1), colon neuroendocrine tumor (n = 1), סרטן ריאה (n = 2), סרטן רירית הרחם (n = 1), וסרטן שחלות שאינו אפיתליאלי (n = 1); MSH6 – סרטן התריסריון (n = 1); SDHAF2 – סרטן עור שאינו מלנומה (n = 1); SDHB – סרטן ראש/צוואר (n = 1); ו-TP53 – סרטן CNS (n = 1) וסרטן ראש/צוואר (n = 1).

בנוסף, החוקרים זיהו חולים הנמצאים בסיכון למחלות תורשתיות אחרות כולל קרדיומיופתיה היפרטרופית/מורחבת (n=1), היפרתרמיה ממאירה (n=3), קרדיומיופתיה אריתמוגנית של החדר הימני (n=1), תסמונות Romano-Ward long QT / Brugadaי(n = 4), היפרכולסטרולמיה משפחתית (n=4), וחסר ב-ornithine transcarbamylaseי(n = 1).

לסיכום, דיווח על וריאנטים של שורות נבט המזוהים במהלך ריצוף מחקרי הוא אפשרי לביצוע, ועשוי להועיל לחולי סרטן ולקרובי משפחתם. החוקרים מציינים כי על אף שלא הוערכו באופן מסורתי, וריאנטים גנטיים שאינם נטייה מוקדמת לסרטן עשויים לאפשר הזדמנויות חשובות להתערבות, וכי דפוסים בלתי צפויים עשויים להיות בעלי השלכות אונקולוגיות, מה שדורש מחקר נוסף בנושא.

מקור:

DOI: 10.1200/JCO.2023.41.16_suppl.10602 Journal of Clinical Oncology 41, no. 16_suppl (June 01, 2023) 10602-10602.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תאי נבט,  ריצוף גנטי,  מחלות תורשתיות,  וריאנטים
תגובות