חדשות

ישראלית שטיילה באסטוניה חלתה בדלקת מוח שנגרמת מעקיצת קרציה

הגיעה לבית החולים רמב"ם עם תסמינים ויראליים שכללו חום וחולשה, בלבול, כולל שפתי, וחוסר אוריינטציה | אובחנה עם TBE - דלקת מוח שנגרמת מעקיצת קרציה הנפוצה באזורי טבע באירופה

ד"ר עמי נויברגר, מנהל פנימית ד' ומנהל השירות לרפואת מטיילים ברמב"ם. אין טיפול ספציפי למחלה, אך ניתן למנוע אותה באמצעות חיסון ". צילום: דוברות ביה"ח

אישה בת 68 שטיילה באסטוניה הגיעה לבית החולים רמב"ם בחיפה עם תסמינים ויראליים שכללו חום וחולשה וכן של בלבול, כולל שפתי, וחוסר אוריינטציה. היא אובחנה עם דלקת מוח שנגרמת מעקיצת קרציה, TBE - Tick Borne Encephalitis.

ד"ר עמי נויברגר, מנהל מחלקת פנימית ד' ומנהל שירות רפואת מטיילים ברמב"ם, אמר כי אין טיפול ספציפי למחלה שנגרמת בשל קרציה: "כשמגיע אלינו אדם במצב כזה, אנחנו יכולים רק לעקוב ולתת טיפול תמיכתי. זו מחלה ויראלית שטווח הפגיעה שלה יכול לנוע מסימפטומים קלים, לנזק מוחי בלתי הפיך ואף מוות. מהלך המחלה נקבע פעמים רבות על פי מצבו הפיזי של המטופל, רקע רפואי והרבה מזל. במקרה הזה המטופלת שלנו השתחררה כשהיא חשה בטוב ומשתפרת".

TBE היא דלקת מוח הנגרמת על ידי וירוס שמועבר אל בני אדם באמצעות קרציות. הוירוס האחראי למחלה פוגע במערכת העצבים המרכזית ומתפתח בכמה שלבים. בשלב הראשון ישנה תקופת דגירה של כשבוע, שמתאפיינת בתסמינים דמויי שפעת, כמו חום גבוה, עייפות ובחילות. בהמשך, לאחר הפוגה של כשמונה ימים, אצל קרוב למחצית מהחולים מופיע שלב שני, במהלכו מתפתחים תסמינים נוירולוגיים שונים, שיכולים לכלול שינויי התנהגות, הפרעה בדיבור, חולשה בגפיים, פגיעה בראייה ועוד.

מחקרים מצאו השפעות נוירולוגיות ארוכות טווח, ובמקרה של תת הזן של הוירוס שנפוץ באירופה, שיעור התמותה של החולים במחלה עומד על 1%-2%. לוירוס יש תת זן נוסף וקטלני בהרבה שנפוץ במזרח הרחוק עם שיעור תמותה של 30%.

אין כיום תרופה לוירוס, אלא רק טיפול תומך, בהתאם לתסמינים. בהעדר טיפול ספציפי לעקיצת הקרציה, לבד מתמיכה והקלה, הרופאים קוראים לציבור להתחסן בטרם יוצאים לטיול באזורים כפריים ומיוערים.

המטופלת ובן זוגה יצאו לחופשה בת מספר שבועות באסטוניה. כשלושה שבועות מתחילת הטיול היא הבחינה בקרציה על גופה, שלפה אותה והמשיכה בשגרת יומה תוך כדי שהיא עוקבת אחרי ההשלכות: "אני מודעת לסכנות, אז הייתי קצת מודאגת, אבל הרגשתי טוב, אז המשכנו בטיול. למחרת כבר התחלתי להרגיש חלשה ועלה לי החום ל-38. לא משהו דרמטי, אבל הבנתי שיש קשר", סיפרה.

מצבה הרפואי לא השתפר אך נותר יציב במשך כמה ימים. היא יצרה קשר עם רופא מקומי, שדיווח לה כי גם הוא נח בביתו בנסיבות דומות, אבל לא היה מודאג ממצבה. מחלתה המשיכה כך לאורך למעלה משבועיים, במהלכם התאשפזה פעמיים לבדיקות בבית חולים מקומי והתייעצה שוב עם הרופא, אך כל אלה לא העלו שום ממצא יוצא דופן.

משחזרה ארצה, חלה החמרה במצבה והיא הובהלה באמבולנס לבית החולים, שם טופלה כאמור, מצבה השתפר והיא שוחררה מבית החולים כשהיא חשה בטוב.

ד"ר נויברגר מציין כי אמנם אין טיפול מסוים למחלה, אך ניתן למנוע אותה באמצעות חיסון: "במדינות רבות, בעיקר בצפון אמריקה וגם במרכז, צפון ומזרח אירופה, המחלה הזו נפוצה, לרוב באזורים הכפריים והמיוערים. למטיילים שצפויים לשהות זמן ממושך באזורים כאלה או דומים להם, מומלץ להגיע לפני כן למרפאת מטיילים ולהתייעץ לגבי החיסון או הכנה אחרת חשובה לקראת הטיול. זה יכול להציל חיים, חד משמעית".

הקרציה המעבירה את הנגיף נפוצה כיום במרבית המדינות במערב, מרכז ומזרח אירופה. הקרציות חיות באזורים מיוערים עד לגובה של 1,400 מטרים, והן פעילות מאפריל עד נובמבר. בחלק מהמדינות, כמו באוסטריה, החיסון ניתן כיום כחלק מתכנית החיסונים הלאומית והביא לירידה משמעותית במספר החולים ב-TBE. בשנים האחרונות יש עלייה בתחלואה, כנראה בעקבות תופעת ההתחממות הגלובלית ושגשוג הקרציה באזורי מים ונהרות.

תחלואה קשה כתוצאה מ-TBE יכולה להימנע באמצעות חיסון, הנחשב ליעיל מאוד ונותן הגנה של יותר מ-90%. החיסון ניתן בשלוש מנות: מנה ראשונה, חודש לאחר מכן ניתנת המנה השנייה, ואז, בין חמישה חודשים לשנה מאוחר יותר, ניתנת מנת בוסטר שמספקת הגנה לשלוש עד חמש שנים. החיסון ניתן לילדים מגיל שנה ומעלה, ולא ניתן לנשים בהריון או לנשים מניקות.

נושאים קשורים:  קרציה,  עקיצות,  TBE,  רמב"ם,  חדשות,  ד"ר עמי נויברגר
תגובות