חדשות

דרישה ליישום מיידי של המלצות הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה

שנה חלפה מפרסום דו"ח הוועדה ובאיגוד הישראלי לנוירולוגיה חוזרים ומתריעים: בשל תורים ארוכים, מחסור ברופאים ובמיטות האשפוז, החולים אינם מקבלים טיפול מיטבי ובפריפריה בפרט

מחלקה נוירולוגית. כמחצית מהמאושפזים בתחלואה נוירולוגית בבתיה"ח בישראל מאושפזים במחלקות פנימיות. צילום אילוסטרציה

המתנה לתור למרפאות נוירולוגיות תחומיות עומדת על 3-9 חודשים ויותר. מדובר בשירותים שקיימים כמעט בלעדית בבתי החולים ואינם מוצעים בשירות הציבורי בקהילה - כך עולה מסקר שערך האיגוד הישראלי לנוירולוגיה. מספר הרופאים המומחים בנוירולוגיה בשנת 2020 היה 355 בלבד, עם רק 41 התחלות התמחות בתחום, וזאת כאשר התפוסה השנתית הממוצעת במחלקות הנוירולוגיה עומדת על 100%.

את הנתונים מפרסם האיגוד הישראלי לנוירולוגיה לקראת דיון מיוחד בוועדת הבריאות בנושא מקצוע הנוירולוגיה, שיתקיים הבוקר (ג'), בחלוף שנה מפרסום דו"ח הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה. בדיון ישתתפו נציגי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, נציגי עמותת חולים, נציגי משרד הבריאות, בתי החולים, הקופות ועוד. האיגוד קורא ליישם המלצות דו"ח הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה מאשתקד.

על פי הנתונים, בשל המחסור במיטות אשפוז במחלקות הנוירולוגיה, כמחצית מהחולים מאושפזים במחלקות אחרות, בעיקר בפנימיות, ואינם מקבלים טיפול מיטבי. המחסור במיטות ביחידות הנוירולוגיה בולט במיוחד בבתי חולים בינוניים וקטנים המשרתים אוכלוסיה גדולה, בעיקר בפריפריה. סה"כ יש 394 מיטות תקן בבתיה"ח בישראל, בנגב יש 39 מיטות נוירולוגיות ל-955,558 תושבים, בגליל יש 45 מיטות נוירולוגיות ל-1,606,314 תושבים.

צפויה ירידה במספר הנוירולוגים

רבים מהמומחים בתחום מתקרבים לגיל פרישה, כך שצפויה ירידה במספר הנוירולוגים. סטודנטים לרפואה ומתמחים נרתעים ומעדיפים לבחור התמחויות אחרות בשל עומס העבודה ורמות השחיקה הגבוהות וגם על רקע עיוות היסטורי: התגמול נמוך משמעותית ביחס למקצועות רפואה אחרים.

בשנת 2020 ניתנו 22 תעודות מומחה בנוירולוגיה, שהן רק 1.9% מכלל התעודות שהונפקו למומחים בארץ. מרבית הנוירולוגים התחומיים נמצאים במרכזי-על במרכז הארץ. התוצאה: אין כמעט שירות בפריפריה.

מקצוע הנוירולוגיה הפך מרפואה אבחונית לטיפולית עם שמונה תת התמחויות - נוירולוגיה וסקולרית/ שבץ מוח, הפרעות תנועה, נוירו-אימונולוגיה, נוירולוגיה קוגניטיבית, אפילפסיה, כאב ראש ופנים, מחלות עצב שריר, נוירואונקולוגיה. היקפי התחלואה זינקו בעשורים האחרונים וצפויים להמשיך לגדול. אך למרות השינויים הדרמטיים בתחום, הוא נותר מאחור מבחינת תשתיות, כוח אדם וציוד טכנולוגי בכלל, ובפריפריה בפרט.

דו"ח הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה, שפרסם משרד הבריאות אשתקד, הציע פתרונות לפערים בטיפולי הנוירולוגי בכלל מסגרות הטיפול בקהילה ובבתי החולים, מבחינת כוח האדם, ארגון מבנה השירותים והתשתיות וזמינות ונגישות השירותים.

האיגוד הישראלי לנוירולוגיה ביקש מחברי הכנסת בוועדת הבריאות לסייע ביישום המסקנות העיקריות של הדו"ח ובין השאר להגדיר את מקצוע הנוירולוגיה כ"מקצוע מיוחד" ו"מקצוע במצוקה"; להגדיל את מספר הנוירולוגים התחומיים על ידי הקמת קרן מלגות להשתלמויות עמיתים לכלל תחומי הנוירולוגיה העיקריים; להגדיל את מספר מומחי הנוירולוגיה מבוגרים כדי שיהיו לפחות שבעה נוירולוגים ל-100,000 נפש. מדובר בתוספת של כ-300 נוירולוגים.

כמו כן הומלץ על הוספת 380 מיטות נוירולוגיות כמענה מותאם להיקפי התחלואה הנוכחיים. בשנת 2021 נוספו 28 מיטות בלבד. מתוך 380 המיטות, הקצאת 120 מיטות לשבץ מוחי בתקן, כחלק מיחידות שבץ מוח קיימות או נוספות. ב-2021 נוספו 30 מיטות ליחידות שבץ המוח.

"זהו אינטרס של המדינה לצמצם את התחלואה הנוירולוגית ואת ההיקף העצום של הנכויות הנלוות לה וליישם במיידי את המלצות הדו"ח", אמר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה.

ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), שיזמה את הדיון בוועדת הבריאות, אמרה כי על פי הנתונים יש מחיר כבד לתחלואה הנוירולוגית והיקפיה כמעט דמיוניים, אך כיום יש אפשרות לעכב חלק מהמחלות הנוירולוגיות ולסייע להרבה מאוד מהחולים בזכות התפתחות מואצת עולמית במדע וברפואה ובאפשרויות הטיפול".

נושאים קשורים:  נוירולוגיה,  האיגוד הישראלי לנוירולוגיה,  מחסור ברופאים,  מיטות אשפוז,  חדשות,  פרופ' דוד טנה
תגובות
אנונימי/ת
14.07.2023, 14:36

סוף סוף יוזמה ברוכה!
יש המון רופאים בארץ אך יש מחסור בתחומים מסויימים וצריך למצוא פתרונות בהתמחויות אלו ולא סתם עוד לפתוח בתי ספר לרפואה שלא יפתרו הבעיות המיוחדות של מדינתינו