חדשות

"מעייני הישועה": מקרה קריטי של קרע ספונטני בטחול באישה הרה

לאחר שעברה ניתוח קיסרי דחוף בהצלחה, הדימום בחלל הבטן לא פסק ובהמשך אובחנה מפרצת בטחול – הצוות הרפואי נאלץ לכרות את הטחול וחייה של היולדת ניצלו

ד''ר עוז גביש, מנהל המערך לכירורגיה גינקולוגית ב"מעייני הישועה". "שרשרת של אירועים שהיו עלולים להסתיים אחרת"

במרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק טיפלו השבוע במקרה של קרע ספונטני בטחול באישה הרה.

האישה, בשבוע ה-30 להריון, התעוררה מכאבי בטן עזים ופונתה באמבולנס למרכז הרפואי מעייני הישועה. עם בואה למיון נבדקה ואובחנה עם האטות בדופק העובר. באולטרסאונד נצפה נוזל בחלל הבטן ובתוך הרחם, מה שחיזק את האבחנה כי מדובר בהיפרדות שליה ויש צורך בניתוח קיסרי מיידי.

ד"ר עוז גביש, מנהל המערך לכירורגיה גינקולוגית, הוזעק על מנת לבצע את הניתוח ויחד עם צוות גינקולוגים וצוות חדר ניתוח הכינו את האישה ההרה לניתוח.

מיד עם פתיחת הבטן, פרץ נחשול של כשלושה ליטרים דם מבטן האישה. הצוות ביצע שאיבה של הדם ומתן מנות דם במקביל. בוצע חתך לפתיחת הרחם והעובר הוצא במהירות מהשליה, שהיתה כאמור מופרדת. התינוק היה במצב קשה והועבר לביצוע החייאה.

לאחר הוצאת היילוד נפנה הצוות הגניקולוגי יחד עם צוות כירורגים כלליים לבחון את מקור הדימום בחלל הבטן, הצוות סקר ומישש את איברי הבטן - מעיים, כבד וקצה הטחול, אולם לא נמצא מקור הדם.

היולדת הועברה להתאוששות כשהיא מחוברת לנקז, היא התעוררה ובמצב יציב, אולם הנקז שהמשיך להתמלא הראה כי קיימת בעיה שטרם התגלתה. בוצע סיטי אנגיו שבו אובחנה מפרצת בטחול אשר היתה המקור לדימום. הוחלט לכרות את הטחול. כך, מספר שעות לאחר הניתוח הקיסרי, הוכנסה האישה לניתוח כריתת טחול שבוצע בחתך אורכי על ידי ד"ר משה קולר, מנהל המחלקה הכירורגית, והציל את חייה.

ד"ר גביש מסכם: "מדובר במקרה נדיר של קרע ספונטני בטחול לאישה בהריונה הרביעי, שהביא להיפרדות שליה והסתיים בהצלחה רבה בהצלת חייה של האם ושל התינוק, תוך שרשרת של אירועים שהיו עלולים להסתיים אחרת, ובצורה ניסית, הודות לערנות וטיפול מהיר, מיומנות וחדות הצוות הרפואי המנוסה במקרים רפואיים מורכבים. לאם ולתינוק שלום".

נושאים קשורים:  מעייני הישועה,  ניתוח קיסרי,  ד"ר עוז גביש,  ד"ר משה קולר,  תיאור מקרה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.07.2023, 09:11

אין לכם יחידה לרדיולוגיה פולשנית? מי עובד ככה היום?

07.07.2023, 11:27

לא מבין גדול בתחום אבל ד"ר גביש רופא מקסים ומשכמו ומעלה

אנונימי/ת
07.07.2023, 14:10

כל הכבוד לרופאים המנתחים. כשאין זמן ואין אפשרות אחרת מדוע מרשה לעצמו הרדיולוג הפולשני המגיב, שלא נוכח בעת המקרה, להלין?

אנונימי/ת
07.07.2023, 16:53

דיווח בעיתי
מפרצת בעורק הטחול שמדממת, גורמת לדימום מאסיבי בחלל הצפק ולא לקרע של הטחול.
אמנם כריתת טחול וקשירת העורק פרוקסימלית למפרצת יפסיקו הדמם... אבל במינימום -תעבירו דיווח מקצועי וענייני..

אנונימי/ת
09.07.2023, 18:46

nerv ngbhh

אנונימי/ת
09.07.2023, 18:57

אתם אמיתיים?
למחלקת הדוברות - לא מצאתם מקרה יותר מרשים לשבח את הצוות?
ולצוות הרפואי - מה עבר לכם בראש כשראיתם 3 ליטר דם בבטן וסיימתם את הניתוח בלי לחפש מקור לדימום? מקרה די מביך בלשון המעטה.
בטוח שיש לכם ארועים קצת יותר מחמיאים לפרסום - רק אומר.

אנונימי/ת
12.07.2023, 23:18

אכן תאור בעייתי משהו. הפרדות שליה לא יכולה להסביר דמם בחלל הצפק. ממצא כזה מחייב סקירת בטן מלאה שכמובן ולא יכולה להיעשות דרך חתך הניתוח הקיסרי.
זה היה אמור להסתיים בניתוח אחד.