חדשות

"פוריה": טכניקה אנדוסקופית חדשנית לניתוחי מעקפים

הליך אנדוסקופי להוצאת וריד לניתוח מעקפים בלב, דרך שני חתכים מזעריים ברגל המנותח, ממזער את הצלקות, מפחית את הכאב ואת הסיכון לזיהום ומקצר את זמן ההחלמה

דרך שני חתכים מזעריים באורך 2 ס"מ בלבד, בשתי נקודות ברגל המנותח, מוצא הווריד. צילום: דוברות ביה"ח

במרכז רפואי צפון ("פדה-פוריה") שליד טבריה מתבצע לאחרונה הליך כירורגי חדשני המשלב הוצאת וריד אנדוסקופית מהרגל לצורך ניתוח מעקפים בלב. הפרוצדורה מתבצעת כיום רק בשני מרכזים רפואיים בארץ.

בחולים הנזקקים לניתוח לב פתוח וכחלק מניתוח המעקפים, מוציא המנתח וריד מרגל החולה על מנת להשתמש בו לביצוע המעקף ולהחזיר את זרימת הדם ללב הפגוע. הליך זה מבוצע בדרך כלל על ידי חתך לאורך הרגל כולה, לעתים מהקרסול ועד המפשעה.

במרכז רפואי צפון החליטו לבצע את הליך הוצאת הווריד באופן אנדוסקופי, דרך שני חתכים מזעריים באורך 2 ס"מ בלבד בשתי נקודות ברגל המנותח ודרכן להוציא את הוריד.

בבית החולים החליטו לרכוש את הציוד החדיש לביצוע ההליך וד"ר שאדי סלבאק, כירורג מנוסה במחלקה לניתוחי לב-חזה יצא להשתלמות בחו"ל ולמד לבצע את הניתוח.

ד"ר סלאבק מסביר: "הפרוצדורה הלפרוסקופית מפחיתה משמעותית את הסיכוי לסיבוכים בפצע ומאפשרת החלמה קלה ומהירה עם מינימום צלקות. צמצום החתך קריטי במיוחד אצל חולים סוכרתיים. אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות עד כה".

ד"ר ארז קכל, מנהל המחלקה לניתוחי לב-חזה, מעיד כי "ד"ר סלבאק עושה את הפרוצדורה בצורה מושלמת והמטופלים מביעים שביעות רצון רבה". בצפון הארץ יש שלושה בתי חולים בלבד בהם קיימת מחלקת כירורגיית לב, ומרכז רפואי צפון הוא היחיד באזור העושה שימוש בהליך האנדוסקופי בניתוח זה.

חאלד אל חאטיב, בן 44, עבר את ההליך לפני חמישה ימים במסגרת ניתוח לשלושה מעקפים והוא מעיד כי ההחלמה היתה קלה במיוחד: "אני מרגיש מצוין אני לא מרגיש בכאב ברגל כבר מהיום הראשון. כלום. חברים שעברו ניתוח מעקפים התפלאו מאוד לשמוע כי כשהם נותחו הם סבלו מכאבים ברגל". חאלד צפוי להשתחרר היום מבית החולים, ביום החמישי לאחר הניתוח.

נושאים קשורים:  ניתוח מעקפים,  ד"ר שאדי סלבאק,  בית החולים פוריה,  מרכז רפואי צפון,  חדשות,  ד"ר ארז קכל
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2023, 17:18

כל הכבוד לד"ר ארז קכל ולפרו'פ ארז און על קידום הרפואה בצפון עם מצוינות מקצועית ואנושיות.

14.06.2023, 19:07

חבל שאתם לא מעודכנים בבי״ח כרמל מבצעים את הפרוצדורה הזו שנקראת EVH כבר לפחות חמש שנים

14.06.2023, 19:38

כל הכבוד, דר קכל!