מחקרים

מצב תזונתי, סבילות לטיפול וסיכון לתמותה בחולי פיברוזיס ריאתי אידיופתי

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בחולי פיברוזיס ריאתי אידיופתי, מצב תזונתי קשור לסוג הטיפול הנלקח ותוצאי שרידות

05.06.2023, 14:30

פיברוזיס ריאתי אידיופתי (Idiopathic pulmonary fibrosis – IPF) מאופיין בפיברוזיס ריאתי פרוגרסיבי, בעל אטיולוגיה לא ידועה. מחקרים אפידמיולוגים הצביעו על התקדמות של IPF כבעלת השפעה שלילית על מצב תזונתי. ברם, קשר זה טרם נחקר דיו.

במסגרת מחקר רטרוספקטיבי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Respirology ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חומרת/ התקדמות IPF למצב תזונתי ותוצאים.

במחקר הנוכחי כלל סך של 301 חולי IPF אשר טופלו עם תרופות נוגדות  לייפת (עוקבת Hamamatsu:יN=151 ועוקבת Seirei:יN=150). מצבם התזונתי של הנבדקים הוערך בעזרת אינדקס הסיכון התזונתי בקרב חולים גריאטרים (Geriatric Nutritional Risk Index – GNRI), אשר הוערך על בסיס BMI ורמות אלבומין בסרום. החוקרים בחנו את הקשר בין מצב תזונתי לסבילות לתרופות נוגדות לייפת ולתמותה.

תוצאות המחקר הדגימו כי ל-113 מהנבדקים (37.5%) היה GNRI < 98 (תזונה לקויה מסכנת). חולים אלו, היו מבוגרים יותר, עם יותר התלקחויות ועם תפקודי ריאות גרועים יותר (בהשוואה לנבדקים עם GNRI > 98). GRNI < 98 נמצא קשור להיארעות מוגברת של הפסקת טיפול עם תרופות נוגדות לייפת, בייחוד בשלל הפרעות במערכת העיכול. בהשוואה לנבדקים עם GNRI > 98, לחולי IPF בעלי GNRI < 98 שרידות קצרה יותר (שרידות חציונית: 25.9 חודשים לעומת 41.1 חודשים, P<0.001). מניתוח רב-משתני עלה כי GNRI < 98 מהווה אינדיקטור פרוגנוסטי להפסקת טיפול עם תרופות נוגדות לייפת ותמותה, ללא תלות בגיל, מין, ערכי FVCי(forced vital capacity) או אינדקס GAP (gender-age-physiology).

מתוצאות מחקר זה עולה, כי לסטטוס תזונתי השפעה משמעותית על הטיפול ותוצאי השרידות של חולי IPF. הערכת מצב תזונתי יכולה לספק מידע חשוב לשיפור הטיפול בחולי IPF.

מקור:

Mochizuka, Y, Suzuki, Y, Kono, M, Hasegawa, H, Hashimoto, D, Yokomura, K, et al. Geriatric Nutritional Risk Index is a predictor of tolerability of antifibrotic therapy and mortality risk in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. Respirology. 2023. https://doi.org/10.1111/resp.14523

למידע נוסף על פיברוזיס ריאתי לחצו כאן

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברוזיס ריאתי אידיופתי,  אינדקס תזונה גריאטרי,  לייפת,  IPF
תגובות