חדשות

הקשר בין מחלות מעי דלקתיות, מתח נפשי וגלוקוקורטיקואידים

תוצאות מחקר מעקב נרחב בבריטניה מצביעות על פרדוקס: כשמדובר במתח כרוני בחולי קרוהן וקוליטיס, טיפול בגלוקוקורטיקואידים כנוגדי דלקת עלול להפוך אותם לפרו-דלקתיים

קרוהן, כאבי בטן (אילוסטרציה)

מערכת העצבים האנטרית (מערכת העצבים המעית - Enteric Nervous System, ENS) מעבירה אותות שנוצרים בעקבות מתח פסיכולוגי וזה מחולל את מחלות המעיים הדלקתיות. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת Cell. על פי המחקר, אותות שמקורם במוח עושים את דרכם לתאי עצב במעיים ומובילים לשחרור של כימיקלים דלקתיים.

ידוע כי מתח פסיכולוגי מחמיר את דלקת המעיים הנגרמת על ידי מחלות דלקתיות במעי כמו קוליטיס כיבית וקרוהן. המחקר מצא כי לאחר גל של מתח, המוח שולח אותות לבלוטות יותרת הכליה, המשחררות הורמונים גלוקוקורטיקואידים לשאר הגוף.

בתחילה סברו החוקרים כי הגלוקוקורטיקואידים פועלים ישירות על תאי מערכת החיסון, שמגיבים על ידי שחרור מולקולות הגורמות לדלקת. במחקר על עכברים הם גילו שגלוקוקורטיקואידים פועלים במקום זאת על נוירונים במעיים ועל תאי גליה המחברים את נוירוני המעי זה לזה. לאחר הפעלת הגלוקוקורטיקואידים, חלק מתאי הגליה משחררים מולקולות המפעילות תאי חיסון, ואלה משחררים מולקולות שבדרך כלל ישמשו כדי להדוף פתוגנים. אולם, במקרה זה בסופו של דבר הם גורמים לדלקת המעי.

החוקרים מצאו כי גלוקוקורטיקואידים חוסמים את התפתחותם המלאה של נוירוני מעיים לא בשלים וכתוצאה מכך, הנוירונים מייצרים רמות נמוכות של מולקולות איתות שגורמות לשרירי המעי להתכווץ, מה שמתבטא בכך שהמזון עובר לאט דרך מערכת העיכול.

החוקרים בדקו את הקשר של מתח פסיכולוגי, דיסמוטיליות ודלקת מעיים בבני אדם. הם ניתחו נתונים של 502,505 אנשים מהביובנק הבריטי והראו כי רמות גבוהות של מתח פסיכולוגי כרוני ניבאו סיכון גבוה משמעותית לפתח מחלות מעי דלקתיות במעקב של עשר שנים ובהשוואה למשתתפים שאורח החיים שלהם היה נינוח.

בנוסף, מתח פסיכולוגי נקשר גם לדרגה קשה יותר של מחלת מעי דלקתית הן קוליטיס כיבית והן קרוהן, לרמה גבוהה של חלבון C-reactive בבדיקת CRP ולתמותה. כדי לחקור האם מתח רגשי הפעיל מנגנונים דומים כמו שמצאו אצל עכברים, התמקדו החוקרים בסמנים של דלקת ודיסמוטיליות ומצאו כי ספירת לויקוציטים, כולל מונוציטים, עלתה אצל חולים שאצלם רמת לחץ גבוהה. כלומר, כמו בעכברים, מתח פסיכולוגי קשור לדיסמוטיליות בבני אדם.

החוקרים מציינים את הפרדוקס ביחס לטיפול בדלקות מעי בגלוקוקורטיקואידים, המתייחס אליהם כאל נוגדי דלקת ומסבירים כי ייתכן שהטיפול בהם נכון למקרים של מתח, אך כשמדובר במתח כרוני, הם הופכים לפרו-דלקתיים.

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  גלוקוקורטיקואידים,  מתח נפשי,  מחקרים,  קרוהן,  קוליטיס כיבי,  חדשות
תגובות