חדשות

הצעת חוק: אסירים בטחוניים לא יקבלו טיפולים משפרי איכות חיים

הצעת החוק, שתעלה היום להצבעה בוועדה לביטחון לאומי ביוזמת ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית, שוללת את זכותם של אסירים בטחוניים לקבל ניתוחים פלסטיים | בהר"י מתנגדים נחרצות לחוק: "הפרה של האתיקה הרפואית"

ח"כ מיכל וולדיגר, יוזמת הצעת החוק. צילום: נעם ריבקין פלטון/ פלאש 90

הצעת חוק, לשלילת שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסירים בטחוניים של סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), תעלה הבוקר (ד') להצבעה בוועדה לביטחון לאומי. על כך מדווחת מיטל יסעור בית- אור בישראל היום. הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית וארגון רופאים לזכויות אדם מתנגדים. לדבריהם, העובדה שטיפול רפואי כלשהו ייקבע ברמת השר מהווה הפרה של האתיקה הרפואית.

הצעת החוק היא תגובה לעתירה שהגישה אסירה בטחונית, אסראא ג'עבאס, תושבת ג'בל מוכבר בירושלים, שנידונה לעונש מאסר של 11 שנים לאחר שביצעה פיגוע טרור באוקטובר 2015. ג'אבעס עתרה לבית המשפט העליון בדרישה שיורה לשב"ס להעביר התחייבות כספית להליך רפואי של שחזור חלק מאפה, בהתאם להמלצה של המרפאה לכירורגיה פלסטית בבית החולים רמב"ם.

יו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י, ד"ר יוסי ולפיש, פנה לח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי: "ההסתדרות הרפואית בישראל מתנגדת נחרצות להצעות חוק המבחינות בין סוגי אסירים בכל הקשור לטיפול רפואי. בהתאם לכללי האתיקה הרפואית, כל בן אדם באשר הוא זכאי לטיפול רפואי, ללא אפליה, בין אם מדובר באסיר ובין אם מדובר באסיר מסוג מסוים. אשר על כן, כל טיפול שניתן לאסיר אחד בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, יינתן למשנהו. הרופאים במדינת ישראל מחויבים למתן טיפול על פי אמות מידה של שוויון וצדק, וללא ערבוב שיקולים זרים".

בארגון רופאים לזכויות אדם הביעו חשש כי ההגדרה "שירותי בריאות משפרי חיים" עלולה לזלוג לטיפולים חיוניים – "יש פה סכנה אמיתית לכך שאסירים לא יקבלו גם טיפולי כאב, פיזיותרפיה, טיפולים בבעיות ראייה ועוד". עוד צוין כי הצעת החוק סותרת את חוק זכויות החולה ואמנות בינלאומיות שעליהן חתומה ישראל. "מרגע שנקבע סטנדרט של טיפול רפואי במדינה ההולם את ערכיה וערכי קהילת הבריאות שלה, הוא הופך לסטנדרט שהיא מחויבת להעניק לכל הנמצאים באחריותה – לא כל שכן כאשר מדובר באנשים המצויים במשמורת ואינם יכולים לדאוג לטיפולים בעצמם", נאמר.

נושאים קשורים:  אסירים בטחונים,  הצעת חוק,  ד"ר יוסי ולפיש,  ההסתדרות הרפואית,  ח"כ מיכל וולדיגר
תגובות
אנונימי/ת
17.05.2023, 18:13

זכויות לאנשים שפוגעים בזכות לחיות של אנשים אחרים. האתיקה הרפואית היא תחום מרתק.
אגב, הסטנדרט בישראל הוא להעניק יום חופש בחגים, אולי נעניק יום חופש לאסירים ביטחוניים, לרוצחים ולפדופילים.

אנונימי/ת
19.05.2023, 07:54

תגובה מחרידה ביותר,גם היהודים בגרמניה היו אסירים לפי הגדרתם

אנונימי/ת
17.05.2023, 18:29

שונאי ישראל מרצחים יישקון.
מובילי צרמוניית "החלוקים הלבנים" מכתימים עצמם בדם יהודי. ולא פוסקים מהפצת מסרים של שנאה כלפי בני עמם.

אנונימי/ת
17.05.2023, 18:45

אתה הפרעת אישיות

אנונימי/ת
17.05.2023, 18:36

הר"י שוב נוקטת גישה אנטי ממשלתית ויותר גרוע מכך, גישה אנטי שכלית. מה שייך טיפול משפר איכות חיים של ניתוח פלסטי של האף לאתיקה רפואית. נפלתם על הראש. בהתאם לביטוח הרפואי? למי המחבלים משלמים ביטוח רפואי? יש לי הרגשה שאני חבר בהסתדרות המנוהלת על ידי אנשים, שהשנאה לממשלה מעבירה אותם על דעתם.

17.05.2023, 22:27

👍

אנונימי/ת
17.05.2023, 18:48

לא הובהר אם הטיפול הוא אסתטי או שיחזורי וחיוני. אני גם מניח שלא פשוט לקבוע מתי שיחזור בשביל איכות חיים סבירה הוא בגלל אסטתיקה. בכל אופן זה מדרון חלקלק שבסופו רופאים יוכלו להימנע מטיפול לשיחזור יד של מחבל יהודי שנחתך ממסור עימו גדע עצים, או לשחזר שד אחרי מסטקטומי לרוצחת ילדיה. רק ה״ציונות״ הדתית מסוגלת לכך

17.05.2023, 19:07

סוף סוף הגיע הזמן
למה לתת לאנשים שקצרו חיים
שינוי מראה שישנה להם חיים
לפי דעתי אסירים ביטחוניים מגיע להם עונש מוות

אנונימי/ת
17.05.2023, 19:38

לא יאומן שזה רמת התגובות של הקוראים כאן. זה רופאים שכותבים ומגיבים כך או שפרצו לאתר הזה? חבל דלא מתנהל דיון ענייני בסוגיה כה קשה.

17.05.2023, 19:48

1. שלילת זכויות לטיפול רפואי היא עונש. מנעד העונשים הוא עניין לחקיקה ולפסיקה בהתאם לחוקי היסוד ולהכרזה על הקמת המדינה. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לא יאפשר שלילת טיפול רפואי בתור עונש.
2. הסגל הרפואי חייב לטפל באדם הסובל מבעיה רפואית באשר הוא אדם הסובל מבעיה רפואית. כל מגבלה זרה היא חבלה באתיקה הרפואית.
3. העקרונות של האתיקה הרפואית הם אוניברסליים. לא נתונים לתמרונים פוליטיים של מפלגות שלטון.

17.05.2023, 22:31

למחבלת הזו אין שום בעיה רפואית.מחר היא תבקש גם הזרקת בוטקס על חשבון המדינה.

איך אתה יודע מה הבעייה שלה? אתה חלק מהצוות המטפל שלה?

אנונימי/ת
18.05.2023, 12:35

אפילו אם יש לה בעיה לא תטופל בחשבוננו המשלמי מסים, אחד שהורג אנשים לא זכאי לטיפולים במיוחד אסתטטיים. הגיע הזמן להפסיק את השטויות האלה. כלא זה לא בית הבראה למחבלים!

אנונימי/ת
17.05.2023, 20:53

שיפוץ של אף למחבלת שניסתה לרצוח יהודים, נו באמת...
כמה ראש מעוות צריך כדי להפוך את הדבר הזה להגיוני בכלל...
הועדה ל(פסיאודו) אתיקה מייצגת את (חוסר) דעתה האישית ובטח לא מוסמכת לדבר בשמי...
הר"י ממשיכה לאבד את הלגיטימציה שניכסה לעצמה

17.05.2023, 22:32

👍

אנונימי/ת
17.05.2023, 23:02

רב הטיפולים מתבצעים גם כדי לשפר את איכות החיים, אבל יש להבחין בין טיפולים אסתטיים וטיפולים שאי ביצועם פוגע בתפקוד. טיפולים אסתטיים לא צריכים להנתן לשום אסיר, לא רק אסיר בטחוני. גם מי שרצח את אשתו או דרס מישהו לא מגיע לו ניתוח פלסטי על חשבון המדינה

אנונימי/ת
17.05.2023, 23:18

בשלב הבא הם יכניסו רופאים שמטפלים באסירים,לכלא. אה, ויכניסו מתנגדי הפיכה לכלא........

חסר נתון אחד בתאור המקרה: האם מדובר בבעיה רפואית או אסתטית.
בבעיה רפואית מגיע טיפול כמו בכול בעיה רפואית ולצערי יש לתת את הטיפול כמו לכול אזרח אחר ע"י רופאי א.א.ג
בבעיה אסתטית מגיע טיפול כמו לכול אזרח בישראל. בבי"ח ציבורי שם אין תורים לניתוחים אסתטיים או במערכת פרטית בתשלום של אלפי/עשרות אלפי שקלים שמשולמים ע"י המשולם. יש היום אלפי מטופלים שרוצים לעבור ניתוחים אסתטיים ולא עושים זאת בגלל מכשול תקציבי.
לכן תמוהה בעיני תשובת הלישכה לאתיקה של הר"י, גם בגלל המחסור בנתונים וגם בגלל שהנושא לא הובא לדיון בלשכה.
אבקש את יו"ר הישכה להעלות הנושא לדיון.

כמנתח פלסטי שעיקר עיסוקי במשך כ-40 שנה היה אסתטיקה גופנית, אני מאמין עם ספק מועט, ששחזור חלקי באף
שנפגמה שלמותו, איננו טיפול רפואי המחזיר למטופל את האיזון בבריאותו הגופנית.
הפחד המובע בכתבה שמניעת טיפול שיחזור אסתטי יהיה קו הזינוק למניעת טיפולים משלימים אחרים, הגם שיש בו צדק וירטואלי, אין בו אוניברסלי. אסיר שהוא רוצח/ת הם בני דין מוות. הם זכאים לאותם טיפולים אשר יאפשרו להם להמשיך לחיות על מנת למצות את העונש המדינה קצבה להם. הם אינם זכאים לטיפולים אשר ישפרו את חייהם בכלא ולטיפולים בהם יראו יותר יפה כשחבריהם ישאו אותם על כתיפיהם לכשיגיע יום שחרורם.

אנונימי/ת
19.05.2023, 01:26

במדינה נורמלית, אסיר ובוודאי מי שניסה לפגוע בתושבי המדינה בגלל שנאתו למדינה ומה שהיא מייצגת, היה משלם טבין וטקילין על כל יום בו הוא כלוא על כל ההוצאות הישירות עליו כמו מזון שאינו חיוני לחיים (לחם, ומים) אם משפחתו או משלחיו מעוניינים באיכות חיים עבורו, שישלמו בדיוק כפי שהיו עושים לו לא היה פושע ונכלא. כפי שאין רשת סוציאלית למי שאינם אזרחי המדינה כך גם אין צורך לתת רשת סוציאלית לאוייביה. אבל במדינה בה רופאים כופים את דעתם הפוליטית על הציבור, לא ניתן לצפות לשום דבר.

אנונימי/ת
21.05.2023, 16:02

ד"ר חיים אשכנזי אני מכיר טיפול שיחזיר את האיזון לבריאותו הנפשית של המחבל - פותח על ידי פבלוב בגולג בסיביר - עם שיפורים פה ושם על ידי הסינים. לפעמים הטיפול מצליח אבל החולה מת...מצד שני אפשר לגדוע את שתי ידיו של המחבל על מנת להבטיח שלא יזיק לסביבתו הקרובה. כמובן בהיותנו הומאניים בסירוב יפי הנפש להטיל עונש מוות במערכת הצדק הישראלית! בל נשכח בהלכה היהודית קיים עונש מוות!!

אנונימי/ת קטונתי ולצערי, לא הבנתי את הקשר שבין דברי לבין ניסויי פבלוב.
מה עניין שמטה לכלי מטה?
דעתי איתנה ולא מתפשרת, טיפול לשימור חיים עדי לשאת את כל העונש - כן וכן! טיפול לשיפור המראה - לא ולא!

25.08.2023, 15:48

הרישעות הבלתי נסבלת שעולה מהצעת חברת הכנסת , ששייכת לשוליים הסהרוריים של הפוליטיקה הישראלי, זועקת.
אם מישהו יראה את צילומיה של האסירה יוכל לראות כי מדובר באסירה שפניה ואפה נכוו קשות ולא מדובר בניתוח קוסמטי לשיפור האף אלא בניתוח חיוני. מעניין מה היו המגיבים טוענים אם היה נזקק לניתוח דומה מחבל יהודי שפגע בערבים, האם גם אז היתה רישעות כזו בתגובות?