מחקרים

ההשפעה של טרשת נפוצה על הריון ולידה

נשים חולות טרשת נפוצה נמצאו בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הלידה, כגון זיהום אימהי והיפרדות שלייה. מבחינת הילודים נמצא כי חשיפה לתרופות משנות מחלה לא נקשרה עם סיכון מוגבר למומים

עד כה, נמצא מידע מועט בלבד על טרשת נפוצה (MS) אצל אמהות, ועל הסיכון לתוצאי הריון שליליים ולסיבוכים סביב הלידה. במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'Multiple Sclerosis Journal', מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הקשר בין טרשת נפוצה לבין הסיכון לתוצאי הריון ולידה שליליים בנשים עם טרשת נפוצה. כמו כן, נבדקה גם ההשפעה של החשיפה לטיפולים משני מחלה (DMT).

החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי מבוסס אוכלוסין על נשים מהאוכלוסייה הכללית בשוודיה שילדו ילוד יחיד בין 2006 ל-2020. המחקר נערך על אמהות עם טרשת נפוצה ועל אמהות ללא אבחנה זו, והחוקרים השתמשו במרשם שירותי הבריאות השוודי על מנת לזהות נשים אשר אובחנו עם טרשת נפוצה לפני שילדו.

בסך הכל אותרו 29,568 לידות, כאשר 3,418 מתוכן היו ל-2,310 אמהות עם טרשת נפוצה. בהשוואה לביקורות ללא טרשת נפוצה, טרשת נפוצה אימהית הייתה נקשרה עם סיכון מוגבר לניתוחים קיסריים אלקטיביים, לידה מכשירנית, זיהום אימהי ודימום לפני לידה/היפרדות שליה. בהשוואה לילדיהם של נשים ללא טרשת נפוצה, יילודים לאמהות עם טרשת נפוצה היו בסיכון מוגבר להיוולד בלידה מוקדמת עם התוויה רפואית, ולהיוולד קטנים לגיל ההריון. עוד יש לציין כי חשיפה ל-DMT לא הייתה קשורה לסיכון מוגבר למומים.

לסיכום, טרשת נפוצה אימהית נקשרה עם סיכון מוגבר קלות למספר תוצאים שליליים של ההריון ושל היילודים. עם זאת, חשיפה ל-DMT סמוך להריון לא נקשרה עם תוצאים שליליים משמעותיים.

מקור:

Fink K, Gorczyca A, Alping P, et al. Multiple sclerosis, disease-modifying drugs and risk for adverse perinatal and pregnancy outcomes: Results from a population-based cohort study. Multiple Sclerosis Journal. 2023;0(0). doi:10.1177/13524585231161492

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  הריון ולידה,  אם ועובר,  מומים מולדים
תגובות