חדשות

האם הטיפול האורתופדי הצליח? שאל את המטופל

בפיילוט חדשני במערך האורתופדי בביה"ח מאיר, המטופלים לוקחים חלק בהערכת הצלחת הטיפול | המידע ישמש גם להתאמת ניתוחים למטופלים בעלי פרופיל דומה ויבטא את צפי הצלחת הטיפול

ד"ר דודי סגל, אורתופד בכיר, יוזם הפיילוט. "כדי לנהל מערכת לומדת ומשתפרת, חייבים למדוד גם את המדדים המבטאים את האופן שבו המטופל חווה את בריאותו ולהבין עד כמה אנו תורמים לו". צילום: דוברות "מאיר"

בימים אלה החל פיילוט חדשני במערך האורתופדי במרכז רפואי מאיר בכפר סבא שמטרתו למדוד את מידת השיפור בבריאות שהטיפול האורתופדי "מייצר" עבור מטופליו. "מדובר בשינוי תפיסה מהותי של האופן שבו אנו מודדים את הצלחת הטיפול הרפואי", אומר יוזם ומוביל הפרויקט ד"ר דודי סגל, אורתופד בכיר במערך האורתופדי ב"מאיר". "אנו מעבירים את מרכז הכובד אל המטופל והאופן שהוא חווה את הטיפול הרפואי הניתן לו, ועל ידי כך מודדים את עצמנו".

מדדי הצלחה רבים באורתופדיה מתייחסים לנתונים אובייקטיבים כמו טווח תנועה, עמדה אנטומית ותזמון ניתוח, שמבטאים באופן עקיף את האופן שבו הטיפול יתרום לבריאותם של המטופלים. לעומת זאת, קשה מאוד למדוד ולהשוות מדדים ישירים, כגון רמת התפקוד ומידת הכאב, בשל אופיים הסובייקטיבי של מדדים אלה.

ד"ר סגל: "באופן פרדוקסלי, אם מטרת מערכת הרפואה היא 'לייצר בריאות', אזי המדד הסובייקטיבי, המבטא את האופן שבו המטופלים חווים את בריאותם ואת השינוי שחל בה בעקבות הטיפול הרפואי הוא חשוב לפחות כמו המדדים האובייקטיבים ומבטא באמת כמה בריאות מערכת הרפואה מייצרת עבור המטופלים".

לדבריו, "כדי לנהל מערכת לומדת ומשתפרת, נהיה חייבים למדוד באופן מערכתי גם את המדדים הישירים המבטאים את האופן שבו המטופל חווה את בריאותו ולהבין עד כמה אנו תורמים לבריאות, מנקודת מבטו של המטופל".

מדידת מידת השיפור בבריאות שהטיפול האורתופדי מייצר עבור מטופליו תיעשה באמצעות טכנולוגיה שפותחה במיוחד עבור פרויקט זה. השלב הראשון בטיפול הרפואי יחל כבר בחדר ההמתנה לרופא: ביום הגעתו לבית החולים, המטופל יקבל באופן אוטומטי הודעת טקסט לטלפון הנייד שלו, ובו קישור לשאלון שיבטא את מצב התפקוד ורמת הכאב שלו לפי תפיסתו.

השאלון, מסוג PROMSי- Patient Reported Outcome Measures, יועבר ישירות לתיק הרפואי הממוחשב. המידע שיצטבר בכל ביקור יהיה זמין באופן מיידי לרופא המטפל, יבטא את רמת הכאב והתפקוד של המטופל, ולאורך זמן יבטא את האופן שבו רמה זו השתנתה בהינתן טיפול רפואי.

ד"ר סגל: "נוכל לשקף שינוי זה למטופל הבודד ולדון עימו על רמת בריאותו כפי שבאה לידי ביטוי בדיווח. לא רחוק היום שבו נציע למטופל ניתוח ונתאר לו את מידת השיפור שחוו מטופלים דומים לו במוסדנו ושנותחו על ידי צוות המנתחים שלנו. ככל שיצטבר המידע, נדע לדייק את הייעוץ עבור תת קבוצות של מטופלים, לבצע התאמה נכונה של ניתוחים עבור מטופלים בעלי פרופיל דומה ולבטא בדיוק רב ובשקיפות מלאה את צפי ההצלחה של הטיפול.

"השינוי התפיסתי הזה כבר יצא לדרך במקומות שונים בישראל ובעולם ותופס תאוצה. בכוונת המערך האורתופדי להפוך את השיטה לחלק מובנה מהתפעול השוטף של השירות האורתופדי, להשתלב במהלכים דומים בישראל ולעמוד בחזית השינוי".

הפיילוט, תחת ניהולו של ד"ר נסים אוחנה, מנהל המערך האורתופדי ב"מאיר", וד"ר יעקב חן, סגן מנהל  בית החולים, יחל בשירות כף רגל וקרסול וצפוי להתרחב לכלל השירות האורתופדי ולתחומים נוספים בבית החולים.

"מדובר בשינוי תפיסה מהותי של האופן שבו אנו מודדים את הצלחת הטיפול הרפואי", מסכם ד"ר סגל. "אנו מעבירים את מרכז הכובד אל המטופל והאופן שהוא חווה את הטיפול הרפואי הניתן לו, ועל ידי כך מודדים את עצמנו. כדי שארגון ידע לצמוח ולהשתפר, הוא חייב להיות מסוגל למדוד את עצמו במגוון היבטים, ולשם אנחנו הולכים".

נושאים קשורים:  ד"ר דודי סגל,  חדשות,  אורתופדיה,  הצלחת טיפול,  ד"ר נסים אוחנה,  המרכז הרפואי "מאיר"
תגובות
אנונימי/ת
13.03.2023, 19:30

חייבים להכניס התייחסות לטיפול הפיזיותרפיה לפני ואחרי הניתוח. אחרת המידע שיתקבל לא שווה כלום וחבל על המאמץ