חדשות

ועדת אש: ביטוחי הבריאות הפרטיים לא יוכלו להציע ייעוצים וניתוחים

הוועדה מבקשת לתקן את תופעת כפל הביטוחים ולחסוך לציבור כ-1.35 מיליארד שקל בשנה | המרוויחות הגדולות: קופות החולים | ארגון הרופאים העצמאיים: "שינוי קיצוני שיפגע בעיקר בציבור מוחלש"

חדר ניתוח. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ועדת אש, או בשמה המלא הוועדה להעצמת שירותי הבריאות בישראל ואסדרת מערכת הבריאות הציבורית והפרטית, בראשות מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' נחמן אש, הגישה בשבוע שעבר את המלצותיה לשר הבריאות אריה דרעי. כך דיווח אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

ההמלצה המרכזית של הוועדה היתה לאסור על חברות הביטוח הפרטיות לשווק פוליסות הכוללות ייעוצים וניתוחים, ולהגביל אותן רק לשיווק פוליסות לתרופות, מחלות קשות, תאונות אישיות ואביזרים. מי שצפוי לשאת באחריות על הביטוחים פרטיים, על פי קביעת הוועדה, הן קופות החולים באמצעות שירותי הבריאות הנוספים שלהן (שב"ן), שבגינם הן מקבלות תשלום חודשי נוסף. לפיכך, הן המרוויחות הגדולות של הרפורמה המוצעת. המלצות הוועדה יועברו לטיפולו של שר הבריאות אריה דרעי והמנכ"ל משה בר סימן טוב.

מסקנות ועדת אש עוררו זעם בקרב ארגון הרופאים העצמאיים - ארצ"י, והם שיגרו מכתב דחוף אל שר הבריאות, אריה דרעי ובו נאמר כי מסקנות ועדת אש הן "שינוי דרמטי וקיצוני שיפגע בעיקר בציבור מוחלש".

הרופאים העצמאיים טוענים כי מערכת הבריאות הציבורית בישראל וכן השב"ן אינם ערוכים לתת מענה למטופלים שמקבלים אותו כיום באמצעות הביטוחים המסחריים וכי היישום יפגע בעיקר בתושבי הפריפריה, שכבר היום לא נהנים משירותי שב"ן במקום מגוריהם, בהשוואה לתושבי המרכז.

הרופאים הוסיפו כי מסתבר שמשמעות השינוי המוצע היא העלאת מחירים משמעותית לשירותי השב"ן. השינוי מהווה פגיעה משמעותית ביותר בשכבות המוחלשות ובציבור שזקוק לטיפולים, שאינם ניתנים בזמן ובמקום סביר במסגרת סל הבריאות הציבורי ומחייבים השתתפות עצמית גבוהה. הם הזכירו גם את בעיית התורים שתחמיר, לדבריהם, בשל העומס שיגבר על מוסדות הרפואה.

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארצ"י. "דו"ח ועדת אש מסוכן למערכת הבריאות בישראל". צילום: רמי זרנגר

יו"ר ארצ"י, ד"ר אייל שפירא, התייחס לדו"ח ואמר כי "דו"ח ועדת אש מסוכן למערכת הבריאות בישראל. תוך מספר ישיבות בודדות בלבד ומבלי לאפשר לגורמים רלוונטיים לקחת חלק בפעילותה, מחליטה הוועדה על שינוי דרמטי בהתנהלות מערכת הבריאות בישראל. לצערי, הוועדה מתעלמת מכך שמערכת הבריאות הציבורית בישראל וכן השב"ן אינם ערוכים לתת מענה למטופלים, שמקבלים שירותי רפואה מצוינים מהביטוחים המסחריים שמקלים על התורים במערכת הבריאות הציבורית.

"בנוסף, ועדת אש מסתמכת על הבטחות חסרות בסיס לתקצוב המערכת שחסרה מיליארדי שקלים רבים. במידה שמסקנות הדו"ח ייושמו, מטופלים וחולים בפריפריה כמו גם אוכלוסיות מוחלשות ייפגעו עד כדי חשש לקריסת מערכת הבריאות הציבורית.

"אנו קוראים לשר הבריאות לשנות את המדיניות הקלוקלת שמוביל אגף התקציבים במשרד האוצר ולראות בחיזוק מערכת הבריאות העצמאית מטרה ראשונה במעלה לצורך שמירה ותפעול נאות של מערכת הבריאות הציבורית שחשובה לכולנו".

מסקנות ועדת אש אמורות לתקן שתי תופעות עיקריות: הראשונה – כפל ביטוחים, שבישראל הוא מבין הגבוהים במערב. הישראלים רוכשים את הכיסויים הביטוחיים הן באמצעות השב"ן והן באמצעות הביטוחים המסחריים; התופעה השנייה היא הפער העצום שקיים בין עלות ניתוח הנעשה במסגרת שב"ן לעומת אותו ניתוח כשהוא נעשה במסגרת ביטוח מסחרי.

לפי הנתונים שפורסמו בדו"ח, הציבור הישראלי מוציא במסגרת השב"ן כ-1.2 מיליארד שקל עבור ניתוחים שעלותם האמיתית עומדת על מיליארד שקל בלבד (פער של 20%). בנוסף, הציבור מוציא במסגרת הביטוח המסחרי כ-2.3 מיליארד שקל בגין ניתוחים שעלותם האמיתית היא 940 מיליון שקלים בלבד - פי 2.5. משמע, הציבור הישראלי מבזבז כ-1.35 מיליארד שקל מיותרים בגלל מבנה השוק.

על פי הדו"ח, ברגע שפרק הניתוחים והייעוצים יימחק מהביטוח המסחרי, מחירי הפוליסות יירדו באופן חד. עוד ממליצה הוועדה כי המנגנון יחול על כל הפוליסות החדשות או המתחדשות החל מיולי 2023, ובמקביל ייושמו מנגנונים לתמרוץ מעבר מפוליסות ישנות לפוליסות חדשות וזולות יותר בהן לא יתקיים כפל ביטוחי.

נושאים קשורים:  רפואה פרטית,  ביטוח רפואי פרטי,  ועדת אש,  ארצ"י,  חדשות,  ד"ר אייל שפירא,  שב"ן
תגובות
אנונימי/ת
11.01.2023, 21:31

אין בעייה תבטלו את ניתוחים דרך ביטוחים פשוט נחזור לתקופת המעטפות ורפואה שחורה. שאפו לוועדה. בטוחני שחברי הוועדה כן ישתמשו בביטוחים פרטיים. צריך לייצר פוליסה לניתוחים לישראלים בארץ שלישי כלשהו. שאינו כפוף לוועדות כאן. והוא יכסה ניתוחי ישראלים בארץ כ"ניתוח של חו"ל".

אנונימי/ת
12.01.2023, 07:40

כמה רדידות!!!
לא צריך לכנס שום ועדה בשביל המלצות כאלה. כשיהיה מאוחר מדי, יבינו שמערכת הבריאות הציבורית הקורסת במילא , לא תוכל לתת שירות לכלל האוכלוסיה. נהפוך למדינת עולם שלישי בכל הנוגע לבריאות. אנחנו כבר בחצי הדרך לשם גם כך

אנונימי/ת
12.01.2023, 08:47

הכיסוי שנותן השבן אינו זהה לכיסוי בביטוח המסחרי בהתיעצויות בשבן יש רשימה מוגבלת מאד של רופאים בעוד שבמסחרי אין הגבלה. גם רשימת הרופאים לניתוח שונה לחלוטין. כמו כן התורים לכל דבר בשבן הרבה יותר רחוקים כי זה מה שנותנים הרופאים. האם הוועדה התייחסה לזה?

16.01.2023, 10:12

פשוט מזעזע!