תיאור מקרה

תיאור מקרה: פריטוניטיס חוזרת בחולה עם פגם במחיצה הבין עלייתית

פריטוניטיס היא סיבוך שכיח במטופלים שעוברים דיאליזה פריטוניאלית, אך כאשר ישנם אירועים חוזרים של פריטוניטיס, חשוב מאוד לבחון מהי הסיבה להישנות

מכשיר דיאליזה. צילום: שאטרסטוק

פריטוניטיס מהווה את הסיבוך השכיח ביותר במטופלים אשר עוברים דיאליזה פריטוניאלית. מרבית המטופלים מתאוששים תחת טיפול אנטיביוטי מתאים, אך עם זאת, כאשר ישנם אירועים חוזרים של פריטוניטיס, חשוב מאוד לבחון מהי הסיבה להישנות.

על הקשר שבין פגם במחיצה הבין-עלייתית, אנדוקרדיטיס זיהומית ופריטוניטיס כמעט ואין דיווחים. לכן בתיאור המקרה שפורסם בכתב העת BMC Nephrology מציג הצוות הרפואי מקרה של פריטוניטיס חוזרת על רקע זיהום סטפילוקוקוס אאורוס במטופלת עם פגם במחיצה הבין-עלייתית ואנדוקרדיטיס זיהומית אשר קיבלה טיפול עם דיאליזה פריטוניאלית.

במקרה מתוארת מטופלת בת 46 עם אי ספיקת כליות כרונית משנית לגלומרולונפריטיס כרונית אשר חוותה שלוש אפיזודות של פריטוניטיס בתוך 80 יום מהרגע שבו התחילה טיפול עם דיאליזה פריטוניאלית.

למטופלת היה פגם לא תסמיני ידוע במחיצה הבין-עלייתית אשר בגינו לא קיבלה טיפול. 35 יום לאחר שהחלה טיפול עם דיאליזה פריטוניאלית, אושפזה המטופלת  בבית החולים עקב כאב בטן מלווה בחום שבוע טרם קבלתה (טמפרטורה מקסימלית – 38.5 מעלות צלזיוס) וצמרמורות.

התרבית שנלקחה מנוזל הדיאליזה הפריטוניאלית היתה חיובית לסטפילוקוקוס אאורוס, ולאחר מכן בכל חודש היתה הישנות של הפריטוניטיס.

לאחר האפיזודה השלישית של הפריטוניטיס עברה המטופלת אקו קרדיוגרפיה דרך בית החזה ובה אותרה וגטציה שנמדדה בגודל של 9.5 מ״מ X 6.4 מ״מ והיתה מחוברת לפני השטח של חדר ימין מסביב לממברנה של המחיצה הבין-חדרית.

לבסוף, המטופלת אובחנה כסובלת מאנדוקרדיטיס זיהומית. לאחר שליטה בזיהום עברה המטופלת תיקון ניתוחי מוצלח של הפגם במחיצה הבין-עלייתית. במעקב בן חמש שנים אחרי המטופלת, לא היו הישנויות נוספות של פריטוניטיס.

ממקרה זה עולה כי כאשר מטופל עם פגם במחיצה הבין-עלייתית המקבל טיפול עם דיאליזה פריטוניאלית מפתח פריטוניטיס, בייחוד כזו עם אפיזודות חוזרות, ישנה עלייה משמעותית בסיכון לאנדוקרדיטיס זיהומית. במקרים כאלה, תיקון ניתוחי של הפגם במחיצה הבין-עלייתית הוא חשוב למניעת הישנויות נוספות של פריטוניטיס.

נושאים קשורים:  פריטוניטיס חוזרת,  דיאליזה פריטוניאלית,  אנדוקרדיטיס,  חדשות,  תיאור מקרה,  פגם במחיצה הבין-עלייתית
תגובות