מחקרים

סמגלוטייד משפרת את השליטה המטבולית בחולי סוכרת

סמגלוטייד משפיעה באופן רחב על השליטה המטבולית בחולי סוכרת. תחת הטיפול נמצא שיפור בערכי הגלוקוז והשומנים של המטופלים, במדידות לחץ הדם ובשיפור ההרגלים התזונתיים

07.11.2022, 17:16

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Acta Diabetologica', מטרת החוקרים הייתה להעריך את ההשפעה של סמגלוטייד (אוזמפיק), הניתן פעם בשבוע, על נקודות סופיות שונות המעידות על שליטה מטבולית, סיכון קרדיווסקולרי, הרגלים תזונתיים ושביעות רצון מהטיפול, בקרב חולי סוכרת סוג 2.

החוקרים ערכו מחקר תצפיתי רטרוספקטיבי, אשר נערך במרפאת סוכרת באיטליה. החוקרים ניתחו את השינויים בהמוגלובין המסוכרר, רמות הגלוקוז בדם בצום (FBG: fasting blood glucose), במשקל, בלחץ הדם, בפרופיל השומנים ובמספר התרופות להורדת לחץ הדם בשבוע 32 (T1) ולאחר קבלת המרשם הראשון של סמגלוטייד (T0). בנוסף, ב-T1 המטופלים התבקשו למלא את שאלון שביעות הרצון של הטיפול בסוכרת (DTSQ: Diabetes Treatment Satisfaction Questionnaire) ואת שאלון בקרת האכילה (COEQ: Control of Eating Questionnaire).

בסך הכל זוהו 104 חולים (גיל ממוצע 63.6 ± 10.4 שנים, 58.7% גברים, משך הסוכרת 12.7 ± 8.7 שנים). לאחר 32 שבועות של טיפול עם סמגלוטייד, נצפו ירידה של 1.38% ברמות ההמוגלובין המסוכרר, הפחתה של 56.53 מיליגרם/דציליטר של ה FBG, וירידה של 6.03 קילוגרמים במשקל. כמו כן, נצפה שיפור מובהק בלחצי הדם הסיסטוליים והדיאסטוליים, ברמות הטריגליצרידים ובערכי הכולסטרול השונים: total, HDL, LDL ו-non-HDL. בנוסף, נמצאה ירידה במספר התרופות להורדת הסוכר ולחץ הדם. ב-T1, ציון ה-DTSQ היה 32.23 ± 1.44, ואילו ה-COEQ העיד על רמות נמוכות של רעב, ושליטה טובה באכילה.

לסיכום, החוקרים תיעדו את היתרונות הטיפוליים של סמגלוטייד בנוגע לבקרה מטבולית, גורמי סיכון מרובים למחלות קרדיווסקולריות, פישוט התוכנית הטיפולית, וכן שביעות רצון גבוהה מהטיפול. כמו כן, נמצא כי הטיפול השפיע לטובה על הרגלי אכילה התנהגותיים, המעידים על תזונה בריאה יותר וצריכה מופחתת של מזון.

מקור:

Di Folco, U., Vallecorsa, N., Nardone, M. R., Pantano, A. L., & Tubili, C. (2022). Effects of semaglutide on cardiovascular risk factors and eating behaviors in type 2 diabetes. Acta Diabetologica.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  הרגלי אכילה,  המוגלובין מסוכרר,  סמגלוטייד,  מניעת תחלואה קרדיווסקולרית
תגובות