מחקרים

מה הקשר בין רמות הורמוני התריס של האם לבין משקלי לידה של תאומים?

נמצא קשר בין רמות תירוקסין חופשי לבין משקלי לידה של יילודים זכרים ומשקל לידה של תאומים בהריון דיכוריוני

07.09.2022, 16:07
תינוקות תאומים. צילום: שאטרסטוק

רמות הורמונים של בלוטת המגן באם מקושרים למשקל היילוד בהריונות עם עובר אחד. בהריונות של תאומים יש עליה ברמות הורמוני בלוטת המגן על מנת לשמור על גדילה והתפתחות תקינים של העוברים, בהשוואה להריונות עם עובר יחיד. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות הורמוני בלוטת המגן לבין משקל הלידה של תאומים.

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה בוצע על אוכלוסייה סינית. במחקר נכללו נשים הריוניות שהיו במעקב סדיר במהלך ההריון וילדו תאומים חיים בין השנים 2014-2019 (n=1,626). החוקרים השתמשו במודלים לניאריים מעורבים עם שגמים מוגבלים מסדר שלישי ומודלים לרגרסייה לוגיסטית על מנת להעריך את קשר בין הורמוני בלוטת המגן לבין משקל לידה ואי-התאמה במשקל הלידה בלידת תאומים.

תוצאות המחקר הדגימו כי לא נמצא קשר בין רמות תירוטרופין (Thyrotropin- TSH) ותירוקסין חופשי (free Thyroxine- fT4) לבין משקל הלידה של תאומים, באופן כללי. עם זאת, לאחר ריבוד לפי מין היילוד או כוריוניות נמצאו קשרים לא לניאריים בין רמות fT4 ומשקל לידה של עוברים ממין זכר (Pnonlinear<0.001) ותאומים דיכוריונים (Dichorionic - DC) (Pnonlinear=0.03). נשים שלהן נמצאו רמות fT4 מתחת לאחוזון 10 היו בסיכון מוגבר לאי-התאמה במשקל הלידה בין היילודים, בהשוואה לנשים עם רמות fT4 בטווח התקין (בטווח האחוזונים 2.5-97.5; יחס סיכויים של 1.58, רווח בר-סמך של 95%, 1.05-2.33).

מסקנת החוקרים הייתה כי רמות של fT4, אך לא של TSH, קשורות למשקל לידה ואי-התאמה במשקלי הלידה בתאומים, עם שונות כתלות במין היילוד ומצב הכוריוניות. לממצאים אלו יכולה להיות משמעות עבור רופאי מעקב ההריון, מכיוון שאלו מרמזים כי ראוי לתת את הדעת על רמת הורמוני fT4 בנשים בהריון מרובה עוברים על מנת למנוע אי-התאמה במשקלי הלידה.

מקור:

Xiao Song Liu, et al. (2022) “Maternal Thyroid Function and Birth Weight in Twins.” Endocrinology, August 2022. Vol. 163, Issue 8, bqac082. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1210/endocr/bqac082

נושאים קשורים:  מחקרים,  בלוטת המגן,  הריון מרובה-עוברים,  משקל לידה,  תירוקסין חופשי
תגובות