חדשות

חוסר ביוד בתזונה בהריון מגדיל את הסיכון ללידת תינוק גדול מדי

מחקר ישראלי חדש שבוצע ב"ברזילי" מצא קשר בין מחסור ביוד בתזונת נשים הרות למשקל הלידה של היילוד ביחס לשבוע ההריון | החוקרים ממליצים להתאים את תזונת היוד לפני שנקלטים להריון

משקל נמוך בלידה (אילוסטרציה)
משקל לידה (אילוסטרציה)

גם עודף משקל בילדים וגם מחסור יוד בתזונה נפוצים במדינות מפותחות. מדובר בבעיות בריאותיות ברמה העולמית. נכון להיום, חסרים נתונים בנוגע לקשר בין כמות היוד שאוכלת האם לבין עודף משקל בינקות, כולל הסיכון להיוולד באחוזון נמוך או גבוה מדי. מחקר שבוצע במערך לנשים ומיילדוּת במרכז הרפואי ברזילי אשקלון בשילוב עם בית הספר למדעי תזונה באוניברסיטה העברית, הוא אחד הנסיונות הראשונים לחקור את הקשר המעניין הזה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת הרפואי Archives of Gynecology and Obstetrics.

המחקר בחן את צריכת היוד של נשים הרות ונתוני משקל בלידה של מעל 100 יילודים בקרב עשרות זוגות של אם-תינוק מנפת אשקלון ומצא קשר בין מחסור ביוד בתזונת נשים הרות למשקל הלידה של הילוד ביחס לשבוע ההריון.

צוות החוקרים כלל את ד"ר סימון שנהב, פרופ' אייל ענתבי וד"ר יניב עובדיה ממערך נשים ב"ברזילי", את ד"ר שמואל צנגן מהמחלקה לטיפול מיוחד בילוד ובפג, את פרופ' קרלוס בן בסט מהמכון לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי שמיר וכן את הדיאטנית שני רוזן וד"ר דב גפל מבית הספר לתזונה באוניברסיטה העברית.

המנגנון דרכו חוסר יוד בתזונת האישה ההרה משפיע על גודל התינוקות בלידה אינו מובן במלואו למדע והוא עשוי להיות מורכב. ייתכן שמחסור יוד בתזונת האישה ההרה מוביל למשקל גבוה מדי של העובר דרך חוסר איזון קל בבלוטת התריס העלול לגרום לאספקת גלוקוז גבוהה מדי לעובר, המאיצה את העלייה במשקלו.

פרופ' אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ב"ברזילי"': עבודת המחקר הזו היא חלק מסדרת מחקרים בנושא תזונה, הריון וגדילה תוך רחמית ביוזמת רופאים וחוקרים ממרכזנו. אני רואה חשיבות גבוהה בהיבטים סביבתיים ותזונתיים סביב ההריון, הואיל וחלקם ניתנים למניעה ועשויים לשפר את בריאות הנשים ההרות וצאצאיהן. לכן, החלטנו במרכז הרפואי 'ברזילי' להקדיש את מיטב המשאבים שלנו כדי להעלות את המוּדעוּת לסוגיה החשובה הזו".

ד"ר סימון שנהב, מנהל המחלקה להריון בסיכון ב"ברזילי" וממובילי המחקר, הסביר: "שינוי קל בתפקוד בלוטת התריס בהריון אינו מצריך טיפול תרופתי בד"כ, אך ייתכן והוא גורם לעמידות גבוהה יותר לאינסולין. עמידות זו אינה כרוכה בהכרח בסוכרת, אך היא עלולה להוביל לעלייה ברמת הגלוקוז במחזור הדם, המגדילה את אספקת הסוכר לעובר דרך השליה מעבר לצורכי העובר ובכך עלולה לגרום לו משקל עודף".

ד"ר יניב עובדיה, תזונאי-דיאטן רפואי ואחד מיוזמי המחקר: "עדיין לא ברור לנו בוודאות האם מחסור יוד בהריון גורם לעודף משקל אצל היילוד וכיצד בדיוק זה קורה, אך לא מעט נשים עם חוסר יוד חוות סיבוכי הריון. לעתים מדובר במחסור יוד מתמשך בתזונה. אין ספק שצריך להיות ערים לקשר האפשרי הזה וחשוב להתאים את תזונת היוד לפני שנקלטים להריון. חיוני לעשות את זה בעצת רופא הנשים או תזונאית-דיאטנית רפואית ברשיון משרד הבריאות. תזונה מתאימה של יוד אצל האישה ההרה יכולה לסייע לגדילה נורמלית של העובר".

לדברי ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה ואחד מהחוקרים העיקריים, "המחקר מדגיש את הצורך במחקרים נוספים הבוחנים את הקשר בין מחסור ביוד אימהי ומדדי משקל חריגים של היילוד. המחקר מצביע על קשר נסיבתי בין מחסור ביוד בתזונת נשים הרות למשקל הלידה של הילוד ביחס לשבוע ההריון. יש לתמוך ממצא זה במחקרים נוספים אשר ינסו גם להוכיח קשר סיבתי בין הממצאים".

נושאים קשורים:  ד"ר שמואל צנגן,  ד"ר יניב עובדיה,  פרופ' אייל ענתבי,  ד"ר סימון שנהב,  יוד,  תזונה בהריון,  סיבוכי הריון,  משקל לידה
תגובות
אנונימי/ת
25.10.2021, 20:39

נקלטות להריון, ולא "נקלטים" ובכלל המונח הזה קצת בעייתי ו"משדר" חוסר קליטה.

אנונימי/ת
12.11.2021, 09:01

זה מחקר שכמו אחרים מבסס צריכה במרכיב תזונתי( במקרה זה יוד) דרך אנמנזה ושחזור הצריכה מהזיכרון. וזה עלול להיות לא מספיק מדוייק. האם לא היה עדיף להוסיף גם בדיקת יוד בשתן שלכאורה משקף יותר טוב את מאזן היוד בגוף? יש בארץ המון תת-פעילות של בלוטת התריס שאיננה אוטואימוני כנראה מסיבה תזונתית ומחוסר העשרת יוד במזונות כמקובל במקומות אחרים בעולם...