COVID-19 בישראל

מערכת הבריאות לא גילתה סובלנות לרופאים שהיססו להתחסן לקורונה

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת חיפה ופורסם ב-Frontiers in Public Health מצא: כ-30% מהרופאים שהתחסנו לקורונה עשו זאת תחת לחץ

עובדי צוות רפואי מקבלים את החיסון לקורונה.אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

מה חשבו רופאים בישראל על החיסון כנגד הקורונה, מה היתה המסוגלות שלהם להמליץ עליו, מה גרם להם להתחסן ומה היו תפיסותיהם לגבי עמיתיהם שהיססו להתחסן? מה חשב הציבור על הידע של הרופאים והאם הוא היה מספיק בעיניהם כדי שהרופאים יוכלו להמליץ להם על החיסון? על שאלות אלו ונוספות ניסה לענות מחקר ראשון מסוגו שבוצע באוניברסיטת חיפה ופורסם היום (ה') בכתב העת Frontiers in Public Health לענות.

את המחקר הובילה פרופ' ענת גסר-אדלסבורג, ראש התכנית לקידום בריאות בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, יחד עם ד"ר היבה בדארנה כיואן.

פרופ' ענת גסר-אדלסבורג. "המערכת צריכה להעניק לגיטימציה להסתייגויות ולחששות של רופאים"

המחקר, שנערך בקרב 295 רופאים בישראל ומדגם מייצג של 500 משתתפים מקרב האוכלוסיה הבוגרת בישראל, בתחילת קמפיין החיסונים הראשון כנגד הקורונה, בדק את תפיסות הרופאים לגבי האופן שבו הם קיבלו מידע על חיסון ה-COVID-19, את עמדותיהם כלפי רופאים עמיתים המהססים להתחסן ואת הידע והיכולת העצמית שלהם בהעברת מידע למטופליהם על החיסון. בנוסף, המחקר בדק את תפיסות הציבור לגבי הידע של הרופאים כשהם ממליצים על החיסון נגד COVID-19 למטופלים שלהם.

רוב הרופאים המשתתפים (81%) דיווחו שהם כבר חוסנו או התכוונו להתחסן. כשנשאלו לגבי הסיבות להססנות להתחסן, 27% ציינו חששות לגבי תופעות לוואי ארוכות טווח וספקות לגבי יעילות החיסון במניעת הדבקה. הם ציינו את לחץ המערכת ואת הנורמות במחלקות כהסברים לכך שהם התחסנו בסופו של דבר. יתרה מכך, הם ראו את המערכת כפחות סובלנית כלפי רופאים מהססים, בעוד שהם, לתפיסתם, נוטים להיות סובלניים יותר.

תוצאות הסקר בקרב הציבור הראו כי בעיקר צעירים (מתחת לגיל 44) הנוטים לביקורתיות, מאמינים שלרופאים אין מספיק ידע כדי להמליץ ​​על החיסון נגד COVID-19 למטופליהם.

הבוקר (ה') אמרה פרופ' גסר-אדלסבורג ל"דוקטורס אונלי": "כי בניגוד לרוב המחקרים שבדקו את עמדותיהם של עובדי שירותי הבריאות כלפי חיסונים בכלל, ולחיסון  COVID-19  בפרט, מחקר זה התמקד לראשונה בדילמות של רופאים בנוגע להתחסנות ובתפיסות שלהם לגבי עמיתיהם המהססים להתחסן.

"הממצאים", לדברי פרופ' גסר-אדלסבורג, "מצביעים על כך שמערכת הבריאות צריכה להפעיל שקיפות מלאה בהעברת היתרונות והחסרונות של החיסון נגד COVID-19 לרופאים. המערכת צריכה להיות סובלנית יותר לדאגות ולחששות של רופאים ולהעניק לגיטימציה להסתייגויות ולחששות שלהם.

"יתרה מכך, לימודי רפואה צריכים לחזק את הידע האימונולוגי של הרופאים בנוגע לחיסונים כדי שיוכלו לעזור למטופליהם לקבל החלטות מושכלות".

נושאים קשורים:  מחקר,  19-COVID,  מערכת הבריאות,  חיסון לקורונה,  פרופ' ענת גסר-אדלסבורג,  ד"ר היבה בדארנה כיואן,  אוניברסיטת חיפה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.03.2022, 15:17

ושנן גם ההתנכלויות לרופאים שסירבו להתפייזר עד כדי פגיעה בשכרם ובבריאותם.

אנונימי/ת
11.03.2022, 21:21

ממש לא רק אצל רופאים, גם עובדים פרט-רפואיים אוימו כי יפוטרו או יסבלו מסנקציות אחרות, וגם בשאר המשק. עצוב מאוד, הפגיעה בזכויות אדם בסיסיות בשם ההיסטריה.

11.03.2022, 22:00

המחקר שלא גאה להציג: התיישרות עם 'המערכת', התיישרות עם 'הנורמות במחלקה', התכופפות מול לחצי המערכת.
עצוב ולצערי לא מפתיע אחרי השנתיים האחרונות. לקישור:
frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2022.855468/full

אנונימי/ת
14.03.2022, 18:15

האם המערכת תסכים לקבל רופאים שבעקבות שיקול מושכל ימליצו למטופליהם *לא* לחסן את ילדיהם בחיסון אחד או יותר מבין חיסוני השגרה?
ברור שלא!
כאשר מדובר בחיסונים - אין לרופאים לא ידע ולא שיקול דעת. כאן קובעת מדיניות משרד הבריאות, שלא בטוח שהיא נטולת הטיות...