חדשות

הצעת חוק לאסור מכירת סיגריות בישראל עד גיל 21; משרד הבריאות מתנגד

השר ליצמן אמר, כי בימים אלה הוא מקדם שורת חוקים להגבלת העישון ו"אין מקום לחוק נוסף"; ההצעה נועדה למנוע את העלייה בשיעור המעשנים המתרחשת בזמן השירות הצבאי

עישון בצבא (אילוסטרציה)

הצעת חוק שהגישו 20 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה מבקשת לאסור מכירה, פרסום ושיווק סיגריות לצעירים עד גיל 21, ובכך להרחיב את האיסור הקיים בחוק כיום - המגביל מכירת סיגריות למי שמעל גיל 18. בין החותמים על הצעת החוק, שכבר הוגשה לדיון: הח"כים יהודה גליק, תמר זנדברג ומיקי רוזנטל. שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי יוזם עתה סדרת חוקים בהקשר לעישון ואין מקום לקידום חוק נוסף במקביל.

ליצמן כתב בתשובה לפניית המועצה הישראלית למניעת עישון בנוגע להצעת החוק החדשה: "בימים אלה אני מקדם מספר תיקוני חקיקה בתחום הגבלת העישון במקומות ציבוריים ופרסום מוצרי טבק. כמו כן אני מוביל הקמה של קו גמילה לאומי. לאור זאת, אינני רואה מקום למהלכי חקיקה נוספים במקביל".

הח"כים שהגישו את הצעת החוק הסבירו, כי מטרתה היא לצמצם את הנגישות של בני הנוער לסיגריות ולטבק ובכך לצמצם את היקף הנפגעים מעישון נזקיו בישראל. כל זאת על רקע ההערכה שכ-8,000 איש בישראל מתים מדי שנה מנזקים הקשורים לעישון, מהם 800 מעישון פסיבי.

מחקר שערך חיל הרפואה העלה שבמהלך השירות הצבאי, בגילאים בהם מתייחסת הצעת החוק, מזנק שיעור המעשנים בכ-40%

בנימוקים להצעת החוק נכתב: "הרוב הגדול של המעשנים מתחילים להתנסות בעישון ומתמכרים כשהם בני נוער. הבחירה להתנסות בעישון נובעת בין השאר בשל לחצים חברתיים".

איסור מכירת סיגריות לבני 21 ומטה הונהג בכמה ממדינות ומערי ארה"ב ובהן קליפורניה, הוואי, ניו-ג'רזי, מחוז בוסטון, העיר ניו-יורק והעיר סן פרנסיסקו, וזאת בעקבות מחקרים שנעשו בארה"ב לפיהם מהלך כזה יביא לצמצום שיעור העישון בקרב הנוער ב-50%. בניו-ג'רזי מוכר שיפר את החוק וייתפס צפוי לקנס בסך 1,000 דולר.

מחקר שערך חיל הרפואה העלה שבמהלך השירות הצבאי, בגילאים בהם מתייחסת הצעת החוק, מזנק שיעור המעשנים בכ-40%. בעת הגיוס עישנו 26% מהצעירים ובשחרור 36.5%. רוב האנשים שהפסיקו לעשן לפני הגיוס (56%) חזרו לעשן במהלך השירות.

באחרונה הודיע צה"ל כי בחודשים הקרובים תיפסק מכירת סיגריות ב"שקמיות" (כוורות) בבסיסים - ואיסור העישון בבסיסים יחול בכל מקום למעט אלו שהוגדרו כמיועדים לכך. גם ייאסר עישון ברכבים צבאיים.

משרד הבריאות מסר בהקשר זה: "המשרד מעוניין לבחון את הישימות (של החוק) בתנאים של מדינת ישראל, ובכלל זה של השירות בצה״ל".

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  צבא,  צה"ל,  הצעת חוק,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
27.07.2017, 16:48

אני מציע גם שיהיה אסור לקיים יחסי מין עד החתונה רק עם בן זוג הטרוסקסואלי ורק אחרי בדיקה של הרבנית שהכל טהור. במקביל אני מציע שיהיה אסור לעבוד כי זה גורם לעייפות ולמחלות. מי מציע את ההצעות המטומטמות האלו?

אנונימי/ת
28.07.2017, 11:18

הפוסל - במומו פוסל. ברגע שכתבת את המילה 'מטומטמות' אבדת את כל הקרטיד של התגובה.

אנונימי/ת
27.07.2017, 16:51

מניתוח המחקרים עולה שצריך להפסיק את השירות הצבאי ולא את מכירת הסיגריות בבסיסים ויחד עם שילוב עם מעבר למיאמי אפילו יותר

אנונימי/ת
28.07.2017, 09:29

הלוואי, כמו בקליפורניה

אנונימי/ת
28.07.2017, 20:08

האם ליצמן ממומן על ידי חברות הטבק? הוא עושה הכול כדי לעכב הגבלות על טבק. כול דבר מצוי "בתיכנון" אך אינו מגיע לביצוע. האם יש מקום לחקירה?