ד"ר ליאת גינדס

ד"ר ליאת גינדס, מנהלת יחידת אולטרסאונד נשים במרכז הרפואי וולפסון, היא מומחית במיילדות וגניקולוגיה.
ד"ר גינדס, בת 50, נשואה ואם לשלושה ילדים, גרה ברמת גן.

מסלול הלימודים והמקצוע של ד"ר גינדס כולל: לימודי רפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, סטאז' והתמחות במרכז הרפואי רבין, קמפוס בילינסון. לאחר מכן עבדה במשך עשר שנים ביחידת האולטרסאונד נשים במרכז הרפואי שיבא. זה כארבע שנים היא מנהלת יחידת האולטרסאונד נשים במרכז הרפואי וולפסון.

"ההישג הגדול ביותר שלי", אומרת ד"ר גינדס, "הוא שלצד קריירה עמוסה ותובענית הצלחתי להיות אמא טובה לשלושה ילדים, אשר כל הזמן היו ראשונים בסדר העדיפויות שלי. הישגים נוספים הם שכיהנתי כיושבת ראש הוועדה לאקו-לב עובר בארגון האולטרסאונד של ארה"ב (AIUM) וכיו"ר הקבוצה לאולטרסאונד תלת מימדי בארגון האולטרסאונד העולמי (ISUOG). אני עוסקת במחקר ופרסמתי עד כה מעל 50 עבודות מחקר מקוריות בעיתונים רפואיים מובילים, והיד עוד נטויה. אני מדריכה סטודנטים ומתמחים בעבודות המחקר שלהם, וכן מרצה מוזמנת בכנסים בינלאומיים רבים".

מנטור או מודל לחיקוי?
"יש שני מנטורים עיקריים שהשפיעו על הקריירה שלי. פרופ' דולורס פרטוריוס מסן דייגו, ארה"ב, אליה נסעתי לפני כעשור לצורכי מחקר, ומאז נוצר קשר מחקרי וחברי. פרופ' פרטוריוס היא מחלוצי האולטרסאונד התלת ממדי ומהמובילות בעולם בתחום זה. היא מהווה מודל לחיקוי עבורי בשל חוכמתה הרבה, צניעותה, יושר לבבה ונכונותה התמידית ללמד ולשתף אנשים צעירים. מנטור נוסף הוא פרופ' ראובן אחירון, אשר חלק איתי את כל ידיעותיו ודחף אותי קדימה ללמוד ולחקור".

מדוע בחרת בתחום זה?
"כשהלכתי ללמוד רפואה רציתי לעסוק בנוירוכירורגיה. כאשר בתור סטודנטית נחשפתי לתחום רפואת הנשים, הוא הקסים אותי. תחום זה משלב גם רפואת חירום, גם כירורגיה, גם טכנולוגיה, ודרושה בו הרבה רגישות ואנושיות. במהלך ההתמחות ברפואת נשים נמשכתי לתחום האולטרסאונד. מדובר בתחום שקשור קשר הדוק להתקדמות הטכנולוגית ולכן מאוד דינמי ומעניין. רפואת העובר היא תחום מרתק כשלעצמו ובו משולב ידע מתחום האמבריולוגיה, רפואת הילדים וטכנולוגיות מתקדמות, ודורש בנוסף יכולת טכנית גבוהה. התחום מרתק".

רגע בלתי נשכח בחיים המקצועיים?
"כאשר מתגלה מום בעובר, הדבר כרוך בעוגמת נפש גדולה להורים וחרדה לגורל הילד והמשפחה. כאשר מתגלה בעובר שפה שסועה, יש לשלול חיך שסוע ותסמונות גנטיות. עד לפני מספר שנים הדמיית החיך היתה מוגבלת ביותר. בעקבות עיסוקי בתחום האולטרסאונד התלת מימדי, עסקתי גם בהדמיית החיך ופרסמתי כמה מחקרים בתחום. רכשתי ניסיון רב אשר בעזרתו אני יכולה לעזור להורים לעובר עם שפה שסועה להקטין סיכונים וללדת ילד בריא, אשר ינותח בהמשך ויחיה חיים תקינים. לאחת המטופלות אמרתי לה שהעובר מאוד יפה, למרות השסע בשפה ושהוא יהיה חתיך הורס. לימים הסתבר לי שאכן משפט זה החזיק את המשפחה בתקופות הקשות ושצדקתי, הילד מהמם. יש לי מספר מקרים אחרים שבהם ההורים פנו לוועדה להפסקת הריון בשל שפה שסועה ושכנעתי אותם להמשיך בהריון. ואכן, נולדו ילדים מקסימים, עם שסע בשפה שתוקן. באחד המקרים, היתה לבני הזוג ילדה בריאה בת ארבע. נולד התינוק עם שסע דו צדדי, אשר היה חמוד ומתוק. הילדה אהבה אותו מאוד וכשהגיע המועד לניתוח התיקון, היא אמרה להורים שלא יבצעו את הניתוח כי זה כל החן שלו. הילד נותח והוא עוד יותר חינני".

תכניות לעתיד?
"להמשיך ולטפח את יחידת האולטרסאונד בוולפסון כיחידה מובילה הן מבחינה מקצועית והן מבחינת איכות השירות. כמו כן, להיכנס לתחום רפואה מונעת על ידי תזונה נכונה והרגלי חיים נכונים".