חדשות

רוב בתי החולים בישראל אינם ערוכים לרעידת אדמה

מבקר המדינה: 60% בתי חולים אינם עמידים מפני רעידות אדמה או לא ידועה רמת עמידותם | ליקויים שנמצאו כבר לפני חמש שנים טרם תוקנו במלואם | אין תקציב רב שנתי לנושא

כוחות חילוץ של צה"ל בזירת רעידת האדמה בטורקיה, פברואר 2023. רעידת האדמה הורגשה גם בישראל. צילום: אריק מרמור/ פלאש 90

כ-60% מבתי החולים, קרי 28 מתוך 38 בתי חולים, אינם עמידים מפני רעידות אדמה או שלא ידועה רמת עמידותם לרעידות אדמה. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ששב ומתריע מפני פגיעותם של חלק מבתי החולים לסיכון של רעידת אדמה.

בדו"ח שהתפרסם השבוע (ב'), תחת הכותרת "מוכנות המדינה לרעידת אדמה - תשתיות לאומיות ומבנים - ביקורת מעקב מורחבת", מצוין כי משרד הבריאות לא קידם את חיזוקם של ארבעה בתי חולים שנבחרו לחיזוק אלא באופן חלקי והליקוי תוקן במידה מועטה.

דו"ח קודם של המבקר בעניין המוכנות לרעידת אדמה, משנת 2018, מצא חיזוק מועט של מבני בתי חולים ומוסדות בריאות. הדו"ח הנוכחי, שסוקר את תיקון הליקויים מהדו"ח הקודם ונערך בחודשים יולי 2022 עד מרץ 2023, מתייחס לשנת 2022.

בדו"ח הקודם ציין המבקר: "הרס כולל של מערכות ומתקנים, פגיעה בתשתיות רפואיות חיוניות ונזקים עקיפים עקב הפסקות חשמל ומים ישבשו את המערכות בארבעה או חמישה בתי החולים באזורי הארץ השונים. זאת, כאשר לבתי חולים ומוסדות רפואיים יש תפקיד קריטי בשעות ובימים שלאחר רעידת אדמה, כאשר מוטלת עליהם משימה מורכבת במיוחד: לתפקד באופן מלא ולקלוט ולטפל באלפי הפצועים שיהיו על פי התחזיות, תוך כדי המשך הטיפול במאושפזים בהם".

בדו"ח הביקורת הנוכחי, בפרק העוסק בבתי חולים ממשלתיים, נכתב כי כבר בביקורת הקודמת, משרד הבריאות לא קידם את חיזוקם של ארבעה בתי החולים שנבחרו לחיזוק, אלא באופן חלקי. אך גם בביקורת המעקב עלה שהליקוי תוקן במידה מועטה. "אף ש-13 שנים חלפו מהחלטת הממשלה לחיזוק בתי חולים וכחמש שנים מהסקר שביצעו משרד הבריאות ופיקוד העורף (בשנת 2018), לא הסתיים חיזוקם של שלושת בתי החולים שנבחרו לחיזוק (50%). כמו כן, אין תקציב רב שנתי לחיזוק בתי חולים, ונמצא כי בשנים 2018-2023 לא היה תקציב שנתי לחיזוק בתי החולים הממשלתיים".

בהתייחסות לבתי החולים של קופת החולים כללית נמצא כי שישה מתוך שבעה בתי החולים שנסקרו ב-2018 עמידים חלקית ברעידות אדמה והתשתיות הקריטיות של חמישה מתוך שבעה בתי החולים אינן עמידות בשעת חירום.

הדו"ח מבקר את התייחסות משרדי הממשלה ומציין כי "משרד הבריאות העביר 20 מיליון שקל מתוך 250 מיליון שסוכם עליהם ב-2011 (8% מהתקציב), ומשרד האוצר כלל לא העביר תקציב לחיזוק מבני בתי החולים של ה'כללית' ולחיזוק התשתיות הקריטיות שלהם".

בהתייחסות לעמידותם של מוסדות גריאטריים נכתב כי משרד הבריאות לא מיפה את מצבם של המוסדות לעמידותם לרעידת אדמה, לא בחן עם ועדת השרים איזה גורם צריך לפעול לחיזוקם ולא קידם אסדרה מתאימה לשם כך.

גם בקופות החולים לא עשו סקרי עמידות בפני רעידות אדמה למרפאות בקהילה. "בקופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית 70 מתוך 468 מרפאות בקהילה (כ-15%) נבנו לפני שנת 1980; ל"כללית", עם המספר הרב ביותר של מרפאות בקהילה (1,600), אין מידע באשר למספר המבנים השכורים שנבנו לפני 1980 שבהן נמצאות חלק מהמרפאות. קופות החולים לא חיזקו את המרפאות בקהילה. הכללית חיזקה מרפאה אחת ומחזקת בהתאם לנדרש מרפאות שלה שעוברות שיפוץ", נכתב בדו"ח.

הדו"ח מתייחס גם לתחנות מגן דוד אדום שבשל העדר תקציב ועל אף שהן נכללות בקבוצת סיכון, מד"א לא חיזק את התחנות שלו בפני רעידות אדמה.

המבקר מסכם את הדו"ח ובהתייחסות למבנים בהם מוענקים שירותי בריאות, הוא מדגיש כי מומלץ שמשרדי הבריאות והאוצר יתקצבו את חיזוקם של בתי החולים הממשלתיים שאינם עמידים ברעידת אדמה ויפעלו לחיזוקם, תוך מיקוד המאמץ בבתי חולים באזורי הסיכון.

נושאים קשורים:  רעידת אדמה,  חדשות,  מבקר המדינה,  בתי חולים
תגובות