חדשות

יקיר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית: ד"ר רפי בהם

בכנס השנתי של האיגוד לרפואה פנימית, בהשתתפות יותר מ-160 מומחים ומתמחים פנימאים, הוענק אות יקיר האיגוד לד"ר רפי בהם – "רופא פנימאי מהזן הקלאסי, שטובת מטופליו היא תמיד נר לרגליו"

ד"ר רפי בהר בכנס האיגוד לרפואה פנימית. צילום: שמוליק שליש

בכנס השנתי של האיגוד לרפואה פנימית, שנערך בסוף השבוע בכפר בלום, בהשתתפות יותר מ-160 מומחים ומתמחים פנימאים, הוענק אות יקיר האיגוד לד"ר רפי בהם.

ד"ר רפי בהם, יליד רמת גן (1947), שילב לימודיו בביה"ס לרפואה בפריבורג שוויץ ובאוניברסיטת תל אביב, התמחה בפנימית ג' במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע אצל פרופ' שמעון גליק ועבד בהמשך כרופא פנימאי בכיר ב"סורוקה", עם הפסקה בת שלשו שנים להשתלמות בבית חולים בצפון קרולינה.

במקביל לעבודתו לאורך שנים ב"סורוקה", פעל להקמת מרפאה ציבורית בעיירה  ירוחם, כדי לתת מענה רפואי לתושביה, כולל בתחום הרפואה המונעת. ד"ר בהם משך למרפאה בירוחם סטודנטים לרפואה ומתמחים וגייס תרומות, על מנת להעסיק בה מומחים פנימאים.

בירוחם הוביל בנוסף פרויקטים אחרים בהתנדבות, וכך גם בדימונה, ובין היתר היה שותף להקמת סניף צופים, מעון יום ומרכז טיפול לילדים עם צרכים מיוחדים (בית חווה) ומרכז יום לקשישים. בשנת 1990 החל לשמש כרופא בקהילה בישוב מיתר.

"לא רק דאג דאגה עצומה לחולים, אלא גם לרופאים שלו"

"זכיתי להכיר את ד״ר בהם לראשונה כסטודנטית שנה שישית בסבב מחלקה פנימית", מספרת פרופ' טליה וולק, מנהלת פנימית ד' במרכז הרפואי שערי צדק. "בשלב הזה, אפשר לעשות קפיצת ראש לתוך העשייה הרפואית ולהיות חלק בלתי נפרד מצוות המחלקה, או לדשדש במים הרדודים. אני קפצתי ראש למים העמוקים, ומי שעזר לי לשחות בהם, כמו שעזר לעוד עשרות רבות של מתמחים לאורך השנים, זה ד״ר רפי בהם".

פרופ' וולק ממשיכה ומספרת: "הזמן הוא 1995, בית החולים סורוקה. שיא העלייה מברית המועצות לשעבר, מחלקה עמוסה מאוד, עם צוות רפואי רבגוני - עולים ותיקים, רופאים ממוצא ערבי, ילידי הארץ, עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. מנהל המחלקה הוא פרופ׳ יעקב הורוביץ ויד ימינו וגם יד שמאלו הוא ד״ר רפי בהם.

"רפי טיפל בחולים כפי שאף אחד אחר לא עשה. הוא באמת טיפל, הקשיב להם, בדק אותם ברצינות ולעומק, דאג באופן אישי ובכל דרך אפשרית, שיעברו את כל הבדיקות הנדרשות, ווידא שהם מקבלים את מקסימום הטיפול שהם זקוקים לו, אבל לא רק דאג דאגה עצומה לחולים, אלא גם לרופאים שלו, כאילו היינו בני משפחה. "קשב, עניין, עזרה בכל דבר. אכפתיות, אנושיות, בלי להכיר ביטויים כמו 'זה בלתי אפשרי' או 'קשה'. רפי הוא הרופא הקלאסי, שכולנו שואפים להיות כמותו. בנאדם שפשוט מטפל בבני אדם אחרים, כשהם חולים. אי אפשר ללמוד את זה בזום, גם לא ב-chatgpt. את זה לומדים רק כשפותחים את הלב ואת הראש", מוסיפה פרופ' טליה וולק.

מנטור לדורות רבים של רופאים

ד"ר אורי רוביו, מנהל פנימית א׳ ב"סורוקה", מספר: "אני מכיר את רפי מ-1995, עת הייתי סטודנט שנה שניה ברפואה. פגשתי אדם ושפם חביב בצורה יוצאת דופן, שתוך זמן קצר הרגשתי שאין ברירה כל מה שיבקש ממני - אני חייב להיענות לו. תוך מספר שבועות מצאתי עצמי פעם בשבוע מצטרף אליו יחד עם עוד חבר או שניים, ונוסעים ברכב שלו למרפאת כללית בירוחם. צריך להבין לא היה לי מושג ברפואה, אבל זה לא הפריע. 'המטרה שלכם' כך אמר לנו, 'להיפגש עם חולים, לשוחח עימם, להכיר אותם, לרשום התרופות שהם נוטלים, לעבור על הבדיקות, לבדוק להם סוכר'".

ד"ר רוביו מוסיף: "בחודשים האחרונים אנחנו עוסקים רבות באיגוד - בעיצוב, שינוי ופיתוח ההתמחות בפנימית. אנו שואלים עצמנו מהי דמות הפנימאי הראוי? לי יש בראש תמונה ברורה של ד"ר בהם כרופא פנימאי. אין שני לו בדאגה, במסירות, בהפיכת כל בית החולים - עד שכל חולה יקבל את הבדיקה והטיפול המיטיבי. לא פעם ולא פעמיים, היינו רואים את רפי, סגן מנהל המחלקה, לוקח כיסא גלגלים, מעמיס את החולה ומוריד אותו בעצמו לסיטי או לבדיקה אחרת. מעבר לכך, רפי הוא מנטור - הלכה למעשה, ולא כקלישאה, לדורות רבים של רופאים".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, מסכם: "כשעלה שמו, לא היה ספק שד"ר רפי בהם הוא האיש הראוי לקבל את אות הוקרת האיגוד על פועלו רב השנים כרופא פנימאי מהזן הקלאסי. רופא, שטובת מטופליו היא תמיד נר לרגליו. אוהב אדם באשר הוא אדם, ללא משוא פנים, משקיען אמיתי בשירות הציבורי למען כלל האזרחים במדינה. רפי הוא שיקוף לישראל היפה, הנאורה והאמיתית, המדינה שרבים מאיתנו מתגעגעים אליה. אני גא בבחירה ושמח על ההזדמנות להאיר על פועלו רב השנים של ד"ר רפי בהר".

נושאים קשורים:  ד"ר רפי בהם,  סורוקה,  האיגוד לרפואה פנימית,  אות הוקרה,  ד"ר אורי רוביו,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' טליה וולק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.07.2023, 18:11

רופא, אדם, קלינאי דגול. המילים קצרות מלתאר. הרופא שהייתי מאחל לכל מכריי

17.07.2023, 19:06

ברכות וכל הכבוד לדר' בהם מדר' חנן טאובר

17.07.2023, 19:08

אות הוקרה ראוי ומכובד לאדם שמהווה אות ומופת לדמות הרופא.
כה לחי.

17.07.2023, 22:22

כל הכבוד, ראוי ביותר

17.07.2023, 23:25

ד"ר רפי בהם ראוי מאד להוקרה של איגוד הפנימאים. רופא מסור, אוהב אדם, רופא שכל אחד היה רוצה שיהיה לו רופא כזה!

ד"ר רפי בהם הוא לא רק רופא גדול. הוא אדם גדול שכול חיו כרופא תרם לחולים באשר הם- במיון, במחלקה, בירוחם.
אין כמוהו והכבוד שקיבל הוא טיפה בים ממה שבאמת מגיע לו
ברכות

18.07.2023, 07:05

ד"ר רפי בהם היה גם המנטור שלי בסבב בפנימית א' ואני בהחלט מסכים עם כל מילה שנאמרה עליו. אין ראוי ממנו לאות ההוקרה והכבוד. ברכות חמות!

18.07.2023, 07:41

דר רפי בהם , אדם , רופא משכמו ומעלה , מורה לרבים, היתה לי הזכות לעבוד עימו במרפאת קופת חולים בירוחם , גישתו ההומנית, הידע הרב שהנחיל לתלמידיו אישיותו המקסימה ,אין ראוי ממנו לקבל את אות ההוקרה מהמערכת בה עבד וממשיך לעבוד , איחולי בריאות והמשך תרומה לקהילה..אוהבים אותך רפי

כמה מילים מהיכרות אישית,
הכרתי את רפי כשהיה עוד מתמחה במחלקה פנימית ג' בהנהלת פרופ' גליק, זה היה באמת לפני הרב שנים בשנת 1977, ומאז זכיתי לעבוד תחתיו ולצידו משך שנים. בסיום לימודי הרפואה יצאתי לתקופת "פרוייקט הבוגרים" בירוחם. אני יכול להעיד שרפי היה רוח טובה וסוערה לעשיה מעל ומעבר למה שמצפים ממך. רופא בכל רמ"ח ושס"ה, שילוב של ידע מפליג ברפואה יחד עם חסד ונדיבות ודאגה אמיתית למטופלים שלו/שלנו. אין דמות טובה ממנו ללמוד רוח של רפואה.
כעת כאשר אני כבר בשלהי השירות הציבורי, אין לי אלא להסכים עם בחירתו המתבקשת לכל פרס והערכה, ולהודות לו על ערכים שהעניק והנחיל בעבודתנו ובליבותינו

פרופ' חנוך מיודובניק

17.04.2024, 16:45

כבוגר הפקולטה בבאר שבע אני בטוח שכל אחד מאיתנו לקח משהו מד'ר בהם להמשך דרכו ברפואה אם זה בהרחבת הידע או כמודל חיקוי להתנהגות. ועל כך מגיעה לו תודה של דורות רבים של רופאים בארץ.