דעות

כאזרחים וכרופאים, עלינו לעמוד לצידה של עילת הסבירות ולהגן עליה

עילת הסבירות עומדת לצד הרופאות והרופאים ומגנה עלינו מפני החלטות שלטוניות שפוגעות בחובתנו למטופלים ובשבועתנו לתת רפואה טובה ושוויונית | אסור לגזול מאיתנו את היכולת לזעוק, להתריע ולפעול כנגד עוולות הפוגעות בעקרונות האתיקה הרפואית

מחאת המפגינים נגד הליכי החקיקה של הממשלה. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

בימים סוערים אלה אנחנו נמצאים בקרב על יכולתה של מערכת הבריאות להמשיך ולתפקד כבעבר. עילת הסבירות, אותה מבקשים לשנות, עומדת לצד המטופלים ומגנה עליהם מפני החלטות שלטוניות שעלולות לפגוע בזכות לבריאות ובשמירה על כבוד האדם וחירותו.

עילת הסבירות עומדת לצד הרופאות והרופאים ומגנה עליהם מפני החלטות שלטוניות שפוגעות בחובתנו למטופלים ובשבועה שלנו לתת רפואה טובה ושוויונית.

כאזרחים וכרופאים, עלינו לעמוד לצידה של עילת הסבירות ולהגן עליה כעיקרון בסיסי המאפשר לבית המשפט העליון לאזן בין החלטות שלטוניות לבין הזכויות הבסיסיות של אזרחי ישראל, שעל הטיפול בבריאותם אנו אמונים.

אם עילת הסבירות תבוטל, יוכל שר, על פי חוק, למנות אדם לא מקצועי לכל תפקיד במערכת הבריאות. על פי חוק יוכל שר להתערב בקביעת מסלול ההכשרה של רופאים, לקצר התמחות או להסמיך מטפלים שעברו קורס להחליף רופאים

עילת הסבירות היתה הבסיס לעתירה של הר"י לבג"צ בשנת 2008 על העדר קריטריונים להכללת תרופות וטכנולוגיות חדשות בסל הבריאות והביאה ליצירתם. עתירת הר"י לבג"צ בינואר 2011 על מחסור במיטות אשפוז הביאה להחלטת ממשלה בפברואר, לתוספת של 960 מיטות.

עתירת הר"י והאיגוד לפסיכיאטריה לבג"צ, בינואר 2022, על חוסר הסבירות של תנאי האשפוז הפסיכיאטרי ודרישה להגדרת שטח האשפוז לכל חולה, הביאה את המדינה להקצאת משאבים ולהקמת ועדה שהגדירה את צורכי המערכת הפסיכיאטרית לטווח ארוך ומסקנותיה החלו להיות מיושמות כבר בתקציב הנוכחי. גם עתירת החולים הפסיכיאטרים, על זכותם לבחור בית חולים שבו יאושפזו, הביאה לאחר דיון רב שנים לפתיחת אזורי האשפוז לחולים פסיכיאטרים.

ביטול עילת הסבירות על החלטות שרים וממשלה תפגע אנושות ביכולת שלנו, הרופאים, לעמוד בשבועתנו ולהילחם על הזכויות הבסיסיות של מטופלינו לקבל רפואה הולמת, על פי שיקול רפואי ובאופן שוויוני.

מערכת הבריאות בישראל פועלת על פי חוק. לכאורה הכל חוקי – חולים במסדרון עקב אי הקצאת משאבים לתוספת מיטות; תמותה מזיהומים; מתמודדי נפש השוכבים על מזרנים על הרצפה בעת אשפוזם בשל מחסור במיטות; תורים של חודשים ואף יותר לרופאים מומחים ולניתוחים ועוד. מציאות שנוצרה בחסות החוק. חוקי אבל לא סביר.

אם עילת הסבירות תבוטל, יוכל שר, על פי חוק, למנות אדם לא מקצועי לכל תפקיד במערכת הבריאות. על פי חוק יוכל שר להתערב בקביעת מסלול ההכשרה של רופאים, לקצר התמחות או להסמיך מטפלים שעברו קורס להחליף רופאים, כי יש מחסור. על פי חוק יוכל שר ליטול אליו סמכויות של הממונה על השכר, ולפגוע בשכרנו. זה יהיה חוקי, אבל ממש לא סביר!

כבר שמענו מפי שרים וחברי כנסת – שהחלטותיהם לא יהיו נתונות עוד לבחינת הסבירות – שאולי צריך להעדיף יהודים על ערבים בקבלת טיפול, שצריך לאפשר הפרדה מגזרית בחדרי אשפוז ובחדרי לידה, שצריך להגביל טיפול רפואי לאסירים ואף לאפשר הפרדה מגדרית בכנסים. בקו המחשבה הלא סביר הזה - מי יודע, אולי בעתיד, רחמנא לצלן, יהיו גם מי מהם שעלולים לתעדף טיפול בצעירים על פני מבוגרים, כי המשאבים מוגבלים.

אסור לגזול מאיתנו את היכולת לזעוק, להתריע ולפעול כנגד עוולות הפוגעות בעקרונות עליהם מושתת חוק ביטוח בריאות ממלכתי - צדק, שוויון, ועזרה הדדית. אסור לגזול מאיתנו את היכולת לזעוק, להתריע ולהתקומם כנגד פגיעה בעצמאותנו לפעול לפי עקרונות האתיקה הרפואית.

אם החוק יעבור כלשונו, כל הפגיעות הללו יחדלו, מאותו הרגע, להיות בסיס לעתירות כנגד הרשויות, שעד כה סייעו בידנו לשמור על מטופלינו במערכת הבריאות הציבורית, ונישאר ללא הגנה בפני החלטות בלתי סבירות ובלתי הגיוניות.

כך גם בכל האמור לגבי מינויים במערכת הבריאות – מערכת רגישה הנוגעת לחיי אדם, אשר חייבת להקפיד על מינויים מקצועיים בלבד. בית המשפט העליון, בשבתו כבג"צ, נדרש לא פעם לעסוק בהחלטות בלתי סבירות לכאורה שהתקבלו על ידי הדרג הנבחר בענייני בריאות. על כן, שינוי חד צדדי שיחליש את הביקורת השיפוטית על החלטות שכאלו עלול בהחלט לפגוע בזכות הציבור לרפואה ראויה ושוויונית ועלינו להילחם בכך.

זוהי שעת מבחן לכולנו. עלינו לשמור על עצמאותנו המקצועית והאתית

אני רוצה לסיים בנוסח ההצהרה של הר"י מחודש מרץ האחרון שמאחוריה התייצבו 90% מהרופאים: "מערכת בריאות מתפקדת וערכית חייבת להיסמך על משטר דמוקרטי ועל מערכת משפט חזקה ועצמאית שמבטיחה כי זכויות המטופלים ומערכת הבריאות לא ייפגעו".

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  ד''ר זאב פלדמן,  עילת הסבירות,  ההסדרות הרפואית,  בג"צ,  מערכת הבריאות,  רפורמה משפטית
תגובות

כול מילה נכונה. אנו הרופאים לא נוכל לפעול בנוכחות מערכת לא שוויונית ושבה אפשר לפגוע בחולים או מטפלים

14.07.2023, 09:44

הכל נכון ומדויק
מחזק את דר פלדמן והעמדות שהציג

אנונימי/ת
14.07.2023, 10:02

ההמון חכם יותר מהגאון, הסבירות ושיקול הדעת לא ניתנה רק לאנשים המשתייכים לפלך צר באוכלוסייה.
שיטת ההפחדה מתאימה למשטרים אפלים וליצירת משטר כזה ההתנגדות האלימה מובילה. מה שאתלה מציע זו לא דמוקרטיה, זו דיקטטורה של מאיון מסוים בחברה. מדיקטטורה זו סובלים רוב האזרחים. אפשר להגיע להסכמות ללא אלימות וללא איומים.

אנונימי/ת
14.07.2023, 10:02

כל הכבוד. בדיוק כמו שעמדתם על זכותו של אדם שלא לקבל חיסון ניסיוני (וכושל) לגופו וכמו שנילחמתם בתו הירוק והסלקציה הרפואית כמו שנשבעתם בשבועת הרופא!
אה.. בעצם לא עשיתם את זה. סליחה. התבלבלתי.

אנונימי/ת
14.07.2023, 13:21

עילת סבירה -לא סבירה ,סובייקטיבית מאוד ותלויה ההשקפות של השופטים,
כידוע שופטים אצלינו מזרן פרוגרסיבי ליברלי ,בהתאם " עילת סבירה שלהם מוטע

אנונימי/ת
14.07.2023, 15:12

מה לנו ולעילת הסבירות, שמאפשרת לשופטים לחייב אותנו בדין גם אם לא חטאנו ברשלנות מקצועית, רק כי כך סבור השופט?

אנונימי/ת
14.07.2023, 18:08

איך יתכן שרוב הרופאים הבכירים הם שמאלנים הזויים? כל הרמטכלים. כל המפכלים. רוב הפרופסורים. יש כאן חונטה הזויה שלא תחזיק מעמד עוד הרבה זמן. אתם הולכים ומתמעטים כמו פרי החג. זמנכם עבר

14.07.2023, 19:23

פרי החג ההולך ומתמעט
משאיר אותך לחגוג תאוקרטיה עממית + מנהיגות חצי פלילית
אבל אל תפיל חבר , את העט !
רק החזק בה לפעמים גם בידך השמאלית

אנונימי/ת
15.07.2023, 16:13

הבעיה של עילת הסבירות ע"פ פרופ' פרידמן שהיא עילה ללא קריטריונים מברורים כמו למשל עילת המידתיות שלה הם קיימים. אדם סביר הוא דבר לא מוגדר הוא יכול להיות סביר לפי מדדים מקצועיים אך לפי מדדי השופט הוא אינו סביר. כך שהוא יצא אשםלמרות שהמערכת המקצועית נתנה לו הנחיות מדיקות
זו הסיבה שברוב תביעות הרשלנות נגד רופאים אנחנו מפסידים!! אף פים אינו יודעים מה יקבע השופט !!
אם רופא ישלח אדם לבדיקה והנ"ל לא ביצע אותו למרות הסברים והתראות של הרופא. השופט יוכל תמיד לפי עילת הסבירות שהרופא לא הסביר מספיק או לא וידא שהמטופל ביצע את הבדיקה . לי היה מטופל שנשלח לבדיקה והיה לו 7 ימים זמן לבצע אותה. אני נמצאתי אשם כי הייתי צריך לקחת את האדם לבדיקה בטקסי ישיר ךביצוע הבדיקה!!
כן כן עילת הסבירות היא נגדנו פעמים רבות כי כאמור אין לה קריטריונים בחוק ואין צורך לנמק אותה
!

אנונימי/ת
15.07.2023, 16:24

הבעיה של עילת הסבירות ע"פ פרופ' פרידמן שהיא עילה ללא קריטריונים בחוק. לעומת עילת המידתיות . ע"פ קריטריונים של נירות עמדה הרופא הסביר הוא לא הרופא הסביר לפי השופט שהוא קובע זאת ללא קרטריונים ברורורים אלא לפי דעתו. זו הסבה העיקרית שרוב התביעות נגדנו מצליחות למרות כל מאמצינו. אם נשלח אדם לבדיקה לאחר הסברים מפורטים ונתעד זאת ברשומה. השופט יכול תמיד לטעון שלא נתן מספיק הסבר!!
חברים הרופא הסביר מיהו??

אנונימי/ת
15.07.2023, 22:30

הפחד שלך מובן, בפרו על רקע ההסתה התקשורתית, אבל אם לימין נשאר מעט מוח בקדקודו אסור לו בשום אופן לוותר על הרפורמה המשפטית

אנונימי/ת
15.07.2023, 23:30

כרופא פרטי - תעשה מה שאתה רוצה, בגבולות הסטנדרטים של המקצוע. כל עוד אתה מתפרנס מכספי ציבור, עליך להישמע לאלו שמפרנסים אותך , שמנהלים את המערכת שדואגת גם לרווחתך הכלכלית. לא מוצא חן בעיניך? תתפטר מעבודתך ברפואה הציבורית, תחזיר את המנוי האקדמי שלך ואל תעוץ עצות אחיתופל.