מחקרים

הגורמים המנבאים לחומרה של תסמונת כאב אזורי מורכב

המצאות של חרדה, כאב, ומוגבלות בחולים המאובחנים עם תסמונת כאב אזורי מורכב נקשרה עם תוצאים גרועים יותר לטווח הארוך. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות הגישה הביו-פסיכוסוציאלית לטיפול ב-CRPS

27.06.2023, 11:42

הגורמים התורמים לתוצאים המגוונים של תסמונת כאב אזורי מורכב (CRPS: complex regional pain syndrome) אינם ברורים דיים. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The journal of pain', מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם המצאות בסיסית של גורמים פסיכולוגיים, כאב, ומוגבלות משפיעה על התוצאים ארוכי הטווח של CRPS.

לצורך כך, החוקרים ערכו מעקב שארך 8 שנים ממחקר פרוספקטיבי קודם על התוצאים של חולי CRPS.י66 מטופלים המאובחנים עם CRPS הוערכו בעבר בבסיס המחקר, לאחר 6 חודשים, ולאחר 12 חודשים, ובמסגרת המחקר הנוכחי נעשתה הערכה של 45 משתתפים למשך תקופה של עד 8 שנים.

בכל נקודת זמן החוקרים מדדו את המשתנים הבאים: סימנים ותסמינים של CRPS, כאב, מוגבלות, וגורמים פסיכולוגיים. החוקרים השתמשו ב- Mixed-model repeated measures על מנת לזהות גורמים בבסיס אשר עשויים לנבא את חומרת ה-CRPS, הכאב, והמוגבלות לאחר 8 שנים.

הגורמים המנבאים ל-CRPS חמורה יותר לאחר 8 שנים היו מין (נשים), מוגבלות גדולה יותר בבסיס, ועוצמת כאב גדולה יותר בבסיס. מנבאים לכאב רב יותר לאחר 8 שנים היו עוצמת חרדה גבוהה יותר ומוגבלות רבה יותר בבסיס. המנבא היחיד שנקשר עם מוגבלות רבה יותר לאחר 8 שנים היה עוצמת כאב גדולה יותר בבסיס.

לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך ש-CRPS מובנת בצורה הטובה ביותר מנקודת מבט ביו-פסיכוסוציאלית, וכי חרדה, כאב ומוגבלות בבסיס עשויות להשפיע על מהלך תוצאי ה-CRPS למשך תקופה של עד 8 שנים מאוחר יותר. החוקרים מציינים כי המשתנים הללו עשויים לשמש לצורך זיהוי החולים אשר נמצאים בסיכון לתוצאים גרועים יותר, או על מנת ליצור יעדים להתערבות מוקדמת.

מקור:

Cave SA, Reynolds LM, Tuck NL, Aamir T, Lee AC, Bean DJ. Anxiety, disability, and pain predict outcomes of Complex Regional Pain Syndrome: An 8-year follow-up of a prospective cohort. J Pain. 2023 Jun 14:S1526-5900(23)00437-6. doi: 10.1016/j.jpain.2023.06.003. Epub ahead of print. PMID: 37327941.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת כאב אזורי מורכב,  חרדה,  מוגבלות,  המודל הביופסיכוסוציאלי
תגובות