חדשות

חיסון חדש לשלבקת חוגרת יינתן בכל קופות החולים

החיסון החדש נמצא בשימוש זה מספר שנים בעולם וכעת הגיע לישראל | הוא יעיל יותר ולאורך זמן כנגד המחלה וסיבוכיה לעומת החיסון הקודם וגם מדוכאי חיסון יכולים עתה להתחסן כנגד הרפס זוסטר

סימני שלבקת חוגרת על העור (מקור צילום: Shutterstock)
סימני שלבקת חוגרת על העור צילום: Shutterstock

חיסון חדש לוירוס הרפס זוסטר, שיכול להתפרץ בצורה של מחלת שלבקת חוגרת, נכנס לסל הבריאות והוא יינתן בכל קופות החולים החל מ-1 ביולי. בקופת החולים מכבי החלו כבר לחסן בחיסון החדש שינגריקס (SHINGRIX) הניתן גם למבוטחים בני 50 ומעלה שאינם מוגדרים באוכלוסיית היעד ובהנחה דרך הביטוח המשלים.

אוכלוסיית היעד על פי סל הבריאות הם בני יותר מ-65 ומדוכאי חיסון - מושתלי תאי גזע ואיברים, נשאי HIV, חולים אונקולוגים עם ממאירות סולידית פעילה לפני ואחרי טיפול כימותרפי וחולים בעלי ממאירות המטולוגית פעילה.

שלבקת חוגרת, הנקראת גם הרפס זוסטר ו-Shingles, נגרמת על ידי הנגיף Varicella Zoster Virusי– VZV, השייך למשפחת נגיפי ההרפס. חשיפה ראשונה לוירוס הוריצלה-זוסטר גורמת למחלת האבעבועות רוח בילדות. לאחר המחלה, הנגיף לא עוזב את הגוף אלא נשאר רדום בגנגליונים של תאי העצב התחושתיים לאורך חוט השדרה. כאשר הוירוס מתפרץ בגוף בשנית (בשפעול – reactivation), נגרמת מחלת השלבקת החוגרת.

שלבקת חוגרת מתבטאת בדרך כלל בהופעה של פריחה בצורת שלפוחיות, באזור תחום וחד צדדי בגוף (ומכאן שמה של המחלה "חוגרת"). הפריחה יכולה להיות מלווה גם בכאב ובגרד מקומי. השלפוחיות מגלידות בדרך כלל תוך 7-10 ימים ונעלמות תוך שבועיים-שלושה. הסיבוכים האפשריים מהמחלה כוללים זיהום עורי משני של השלפוחיות, פגיעה בראייה ואף עיוורון בשל פגיעה עינית של הוירוס, דלקת ריאות ודלקת קרום המוח. אחד מתוך עשרה אנשים שחלו בשלבקת חוגרת יפתחו כאב עז באזור בו התפרצה המחלה שיכול להימשך גם חודשים ושנים לאחר היעלמות הפריחה. תופעה זאת נקראת Post Herpetic Neuralgia – והיא הסיבוך השכיח של שלבקת חוגרת.

ההערכות כיום הן היא שאחד מכל שלושה אנשים בארה"ב יפתח שלבקת חוגרת במהלך חייו והשכיחות למחלה ולסיבוכיה עולה עם הגיל. על פי ההערכות, השכיחות בישראל עשויה להיות דומה.

החיסון ניתן בשתי מנות במרווח של חודשיים עד שישה חודשים ביניהן. "החיסון החדש נמצא בשימוש זה מספר שנים בעולם וכעת הגיע לישראל. החיסון החדש יעיל יותר ולאורך זמן כנגד המחלה וסיבוכיה לעומת החיסון שהיה עד כה בשוק בישראל. כיוון שהוא חיסון מומת, ניתן לתת אותו גם למדוכאי חיסון שהם חלק מאוכלוסיות הסיכון", אמרה ראש תחום מחלות זיהומיות ב"מכבי", ד"ר שירלי שפירא בן-דוד.

ד"ר בן-דוד מסבירה כי "החיסון יעיל מאד ויעילותו גבוהה משל החיסון הקיים ZOSTAVAX במניעת שלבקת חוגרת ובסיבוך השכיח ביותר שלה – Post Herpetic Neuralgia – PHN. בגילאי 50-69 הודגמה יעילות של 97% במניעת שלבקת חוגרת ו-91% במניעת PHN. מעל גיל 70 היעילות היתה 91% ו-89%, בהתאמה. יעילות זו נשמרת כמעט במלואה לפחות במשך שבע שנים. הודגמה גם יעילות טובה במדוכאי חיסון, לדוגמה 68.2% במושתלי מח עצם, 87.2% במטופלים המטואונקולוגים.

תופעות לוואי אפשריות של החיסון הן כאבים במקום ההזרקה, כאבי שרירים עייפות וכאבי ראש. לעתים יכול החיסון לגרום לצמרמורת, לחום, ולתסמינים במערכת העיכול. התסמינים חולפים בדרך כלל לאחר מספר שעות או יממה.

נושאים קשורים:  שלבקת חוגרת,  חיסון הרפס זוסטר,  ד"ר שירלי שפירא בן-דוד,  חיסונים,  חדשות,  חיסון לשלבקת חוגרת
תגובות
אנונימי/ת
26.06.2023, 19:46

מה ההנחיות לגבי מי שכבר חוסן בזוסטווקס ?
האם להתחסן שוב?

אכן מומלץ להתחסן שוב. אבל צריך לשים לב לפרופיל תופעות הלוואי המפוקפק.

אנונימי/ת
03.07.2023, 18:17

החיסון הוא אחד לחיים?
ם קיבלתי לפני מספר שנים צריך לקבל בוסטר או חיסון חדש?