חדשות

השפעת השעון הביולוגי על אבחון וטיפול בסרטן

תאי סרטן מייצרים חלבונים בזמנים שונים של היום | מחקר חדש מציע שימוש בכרונותרפיה - תהליך המתאם כימותרפיה ואימונותרפיה עם השעון הביולוגי של הגוף ומסייע בהפחתת אבחנות שגויות בעת ביצוע ביופסיות

דגימות ביופסיה. אילוסטרציה

מחקר סקירה של חוקרים מהמכון הטכנולוגי של שווייץ (ETH) מצא כי השעון הביולוגי עשוי להשפיע על אבחון סרטן והצלחת הטיפול בו.

על פי המחקר, כיוון שתאי סרטן מייצרים חלבונים בזמנים שונים של היום, ידיעה מתי חלבונים אלה נמצאים בריכוז הגבוה ביותר שלהם יכולה לעזור להפחית אבחנות שגויות ולעזור בעת ביצוע ביופסיות.

"חלק מהחלבונים הללו משמש כסמנים מולקולריים אבחנתיים", כותבים החוקרים. "נוכל להקטין את הסיכוי לאבחון שגוי של חולה על ידי איסוף ובדיקת ביופסיות בזמן של היום שבו ריכוז החלבונים הללו הוא הגבוה ביותר".

במחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Trends in Cell Biology, נכתב כי התפתחות גרורות, כשתאים סרטניים מתפשטים לאזור אחר בגוף, קשורה לשעון הביולוגי. המחברים מצטטים ממחקר על פיו סרטן השד נוטה לשלוח גרורות בלילה בזמן שינה, בעוד שסרטן הערמונית ומיאלומה נפוצה נוטים לשלוח גרורות בזמנים אחרים במהלך היום.

החוקרים ערכו סקירה המסכמת את תפקידו של השעון הביולוגי בהתפתחות והתקדמות הגידול, תוך התמקדות באלמנטים מווסתים בשעון הביולוגי, השולטים ביצירת תאי גידול במחזור (CTCs) וגרורות.

תוצאות הסקירה הובלו אותם למסקנה שהשעון הביולוגי יכול להשפיע על יעילות טיפולי כימותרפיה ואימונותרפיה והם מציעים שימוש בכרונותרפיה - תהליך המתאם טיפול עם השעון הביולוגי של הגוף.

החוקרים מסבירים גם כי השעה ביום שבה ניתן הטיפול בסרטן עשויה להשפיע על מידת הצלחתו. הם מצטטים מחקר מ-2021 (שפורסם ב-Lancet Oncology), על פיו חולי מלנומה שקיבלו תרופות אימונותרפיות לפני השעה 16:30 היו בעלי סיכויים לשרוד כמעט פי שניים יותר ממטופלים שקיבלו את הטיפול בהמשך היום.

"השעון הביולוגי שולט ברוב התפקודים התאיים הכרוכים בהתקדמות הסרטן", כותבים החוקרים, "ולכן ניצול שלו פותח כיוונים מבטיחים חדשים במאבק נגד גרורות". לדבריהם, מקצבים ביממה מסנכרנים תהליכים ביולוגיים כמו ביטוי גנים, תפקוד חיסוני ותיקון תאים. אנשים עם הפרעה כרונית בשעון הביולוגי, כמו במקרה של דפוסי שינה לא יציבים, עבודה במשמרות ועוד, נוטים לסבול מבעיות בריאות, כולל סרטן.

"תידרש הבנה מכניסטית יותר של תהליכים אלה כדי לממש את הפוטנציאל שלה במלואו בצד הקליני", כתבו המחברים. "הגדרת התזמון בשעון הביולוגי של התפשטות ושחרור תאי גידול במחזור הדם בסוגי סרטן נוספים עשויה לסייע בזיהוי חלון הזמן האופטימלי למתן טיפול", סיכמו.

נושאים קשורים:  שעון ביולוגי,  כרונותרפיה,  ביופסיה,  אבחון סרטן,  מחקרים,  חדשות
תגובות