דעות

המשימה הלאומית של בר סימן טוב: חיזוק אמון הציבור במערכת הבריאות

נראה שיש גורמים במשרד הבריאות שאינם מפנימים עד כמה השקיפות ואמון הציבור הם קריטיים. מדובר באחת המשימות הראשונות והחשובות שעל מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס לטפל בהן

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. צילום: פלאש 90

אמון הציבור הוא הנכס הכי מהותי, חשוב וקריטי של משרד הבריאות לניהול מערכת הבריאות בישראל. תנאי יסוד שבלעדיו לא ניתן לשמור על הציבור ובריאותו, בשגרה ובחירום כאחד. אמון הציבור הוא גם האמצעי הכי חשוב ויעיל להכוונת התנהגות הציבור בתחום הבריאות.

בשנים האחרונות, ובעיקר על רקע פעילות מאורגנת וסדורה של פייק ניוז, אנו עדים לפיחות הולך וגובר באמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית. תופעה מטרידה שיש בה כדי לסכן את הציבור ובריאותו ושחובה להתמודד עימה בכלים מקצועיים ותכנית סדורה.

חיזוק אמון הציבור במערכת הבריאות הציבורית ובמשרד הבריאות היא אחת המשימות הראשונות והחשובות ביותר שצריכה להיות על שולחנו של מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, משה בר סימן טוב. במציאות משתנה ומאתגרת חייב משרד הבריאות לעבור מתפיסה שרובה ככולה הסברה ויח"צ, לעולם חדש של שיח שוטף ורציף עם הציבור. אז נכון, יש הרבה דברים שחשוב לעשות בתחום הבריאות, אבל בסוף אמון הציבור הוא המכנה המשותף לכולם, והוא גם המפתח להצלחתם.

שנים ארוכות של אינטרסים כלכליים ותמריצים מעוותים פגעו בצורה מכוונת במערכת הבריאות הציבורית ובאמון בה. כמה פגעו? 83% מהציבור רוכש ביטוח בריאות בצורה וולונטרית, לעומת 35% בממוצע מדינות ה-OECD

צריך לומר בכנות, כי לא אחת נראה שיש גורמים במשרד הבריאות שמתעקשים לא להפנים עד כמה השקיפות ואמון הציבור הם קריטיים. רק לאחרונה נחשפנו להתנהלות חובבנית, שלא לומר רשלנית, שיש בה כדי להחריב כל חלקת אמון שעוד נותרה. אין דרך אחרת לתאר את הפארסה סביב תגובת המדינה לבקשה שהוגשה לבית המשפט, לקבל העתק מההסכם שנחתם בין חברת פייזר לבין משרד הבריאות. בקשה אשר זכתה לתשובה מפתיעה מטעם המדינה, לפיה ההסכם החתום לא נמצא, ויכול שהסכם שכזה בכלל לא נחתם. תשובה שנמסרה על פניו מבלי שנעשתה בדיקה אמיתית, מעמיקה ומקיפה.

אז רגע לפני שקופצים מהכיסא: ההסכם כן נחתם ונשמר במשרד הבריאות ובסוף העתק ממנו אף נמסר לבית המשפט. אולם, מקרה זה מבטא את הקלות הבלתי נסבלת שבה הצהירו הממונה על חוק חופש המידע במשרד הבריאות והפרקליטות בפני בית משפט והציבור, שהמסמך המבוקש אינו קיים. התנהלות רשלנית, שהיוותה כר פורה לתיאוריות קונספירציה, גרמה נזק רב למשרד הבריאות ולגורמי המקצוע והעצימה את הפגיעה באמון הציבור. את חוסר האמון, שאחרי שנתיים של פייק ניוז, ניתן לראות בירידה בהיענות הציבור לחיסוני שפעת, פוליו, חצבת וגם חיסוני שגרה אחרים.

שנים ארוכות של אינטרסים כלכליים ותמריצים מעוותים פגעו בצורה מכוונת במערכת הבריאות הציבורית ובאמון בה. כמה פגעו? 83% מהציבור רוכש ביטוח בריאות בצורה וולונטרית (לעומת 35% בממוצע מדינות ה-OECD). הם עושים זאת כי הם לא סומכים על כך שמערכת הבריאות הציבורית תדע לספק מענה מהיר ואיכותי בשעת הצורך. זהו ביטוי מובהק לחוסר האמון של הציבור.

הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק הכלכלי במערכת הבריאות ולהגדיל משמעותית את חופש הבחירה של הציבור בבתי חולים ואפילו את הבחירה ברופא הבכיר בחדר הניתוח

הדרך להשיב את הציבור מרצונו לחיק הרפואה הציבורית עוברת במספר צעדים דרמטיים שיש לנקוט ובהקדם:

זמינות - נכון להיום, זמני ההמתנה במערכת הבריאות הציבורית בלתי סבירים. יש לקבוע סטנדרטים ברורים ומדידים לאורך התורים לניתוחים, לפרוצדורות ולרופאים מומחים במערכת הבריאות הציבורית, ולאכוף זאת.

שירות ותנאי מלונאות - לשפר דרמטית את סטנדרט השירות בבתי החולים הציבוריים וסופסוף להעביר את "הזקנה" מהמסדרון אל החדר. אין שום כבוד, פרטיות, סודיות או איכות רפואית כשאדם מאושפז במסדרון.

חופש בחירה של המטופלים - בעוד במערכת הפרטית יש חופש בחירה כמעט מלא, במערכת הציבורית המבוטחים שבויים בהסדרים הכלכליים שבין קופות החולים ובתי החולים. הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק הכלכלי במערכת הבריאות, ולהגדיל משמעותית את חופש הבחירה של הציבור בבתי חולים, ואפילו את הבחירה ברופא הבכיר בחדר הניתוח. הגיע הזמן לשנות את המציאות הבלתי נסבלת שאליה הרגילו את הציבור, שמעודדת את חוסר האמון במערכת הבריאות הציבורית.

למשרד הבריאות אין פריווילגיה שלא להתמודד עם סוגיית חוסר האמון במשרד הבריאות ובמערכת הבריאות הציבורית, והוא חייב לעבור מהבטחות ארוכות טווח למעשים שיורגשו בטווח הקצר. לא עוד אמירות, הבטחות וחוזרים שלא נאכפים אלא מעשים ותוצאות.

יש להפנים את המציאות שהשתנתה ואת ההבדל בין הסברה לציבור - העברת מסר חד-צדדי, לבין תשתיות שיח שוטף ומשתף עם הציבור

לצד החובה לקצר תורים ולשפר את סטנדרט השירות במערכת הציבורית, יש לפתח בתוך משרד הבריאות תשתיות יציבות של שיח פרו-אקטיבי שוטף ורציף עם כל הגוונים של החברה הישראלית.

יש להפנים את המציאות שהשתנתה ואת ההבדל בין הסברה לציבור (העברת מסר חד-צדדי) לבין תשתיות שיח שוטף ומשתף עם הציבור. שיח עם הציבור זה עולם תוכן משוכלל ורב מקצועי שיש בכוחו להגביר את אמון הציבור, כמו גם להתמודד עם אתגרי הפייק ניוז. מכאן, שיש להטמיע כלים ואמצעים טכנולוגיים לצמצום מיס-אינפורמציה ומניעת דיס-אינפורמציה, דרך הנגשה של ידע ומידע מהימן באמצעים מותאמים לאוכלוסיה ועד יישום אמיתי של עקרון השקיפות במנגנוני המשרד.

חיזוק אמון הציבור הוא משימה לאומית שתוצב כיעד אסטרטגי עם תכנית מקצועית סדורה ומדידה של הנהלת משרד הבריאות, ולא עוד אמירה אמורפית.

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות; מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א ובפקולטה לניהול מערכות בריאות במכללה האקדמית נתניה

(המאמר התפרסם לראשונה ב-ynet)

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  עדי יגודה,  שקיפות,  אמון הציבור,  מערכת הבריאות,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
18.01.2023, 01:54

כול כך נכון!

18.01.2023, 19:11

חד משמעית- תפקיד חשוב. וחיוני.
בעיה- הוא ממובילי המהלכים שגרמו לציבור לאבד אימון.
בהחלט משימה חיונית וקשה. מאחל לא (ולנו) הצלחה. מכל הלב.

אנונימי/ת
18.01.2023, 19:19

ואין ספק שבר סימן טוב הוא הוא זה שיכול לחזק את האמון, במיוחד אחרי שהוא בעצמו היה אחראי על חורבן האמון הזה

אנונימי/ת
18.01.2023, 20:13

עצם המנוי של אדם שהוכיח עצמו כאויב הבריאות , שאינו רופא או מבין ברפואה , מנוי שנתמנה על ידי מי שלפני כמה שעות נידון להרחקה מהממשלה... עכשיו הוא רוצה אותו בתור שר הבריאות ! וזה האיש שיבצע את הפעולות שמציע הכותב . כל כך עצוב

אנונימי/ת
18.01.2023, 20:47

שלב ראשון באמון הציבור הוא הרחקתו של עבריין סידרתי מלהיות ראש המערכת.

19.01.2023, 08:50

חוסר האמון של הציבור לא נובע מתורים ארוכים או תנאי המלונאות.
הוא גם לא נובע מכך שיש ריבוי דעות בקרב אנשי המקצוע. אם בכלל הוא נובע מכך שדעות מקצועיות שאינן עומדות בקנה אחד עם המהלכים שמוביל משרד הבריאות, מוגדרות כ"פייק ניוז" ומושתקות. הוא נובע מכך שיש יותר ויותר תכתיבים שניתנים לרופאים ופחות ופחות מקום לחשיבה עצמאית. הוא נובע מכך שרופאים צריכים להיות עסוקים בנהלים במקום במהות והוא נובע מיחסים לא בריאים בין מערכת הבריאות לתאגידים הגדולים. בריאות זה האויר שאנחנו נושמים, המים שאנחנו שותים והמזון שאנחנו אוכלים. בריאות זאת סביבה תומכת ומרגיעה כשאנחנו חולים ודיאלוג טיפולי אמיתי עם הרופא שלנו שרק טובתנו מול עיניו.

אנונימי/ת
19.01.2023, 13:27

כמה שאת טועה וב ג ד ו ל...התורים הארוכים והמייגעים לרופאים מומחים ולבדיקות ולטיפולים חיוניים, המיונים העמוסים לעייפה והשיחרורים החפוזים מאישפוז שגורמים לפניות חוזרות ואישפוזים חוזרים ולמצבים קשים יותר. מחסור חמור ברופאים וצוות רפואי בשרות הציבורי .כל אלו גורמים לאיבחונים מאוחרים, טיפולים בעייתיים וגובים חיי אדם. כל מה שכתבת נכון וראוי לתיקון אבל ליבת הבעיה היא הזמינות של השרותים הרפואיים הציבוריים. הרפואה הפרטית אמנם חוגגת אבל זו רפואה לעשירים בלבד, לא למודל האמריקאי .

אנונימי/ת
19.01.2023, 17:48

ומחסור ענק במיטות אישפוז.