חדשות

התכנית הלאומית להתמודדות עם דמנציה לא יושמה כנדרש

מרכז המחקר של הכנסת: המלצות התכנית, שפורסמה כבר ב-2013, לא יושמו בהיקף נרחב | על פי משרד הבריאות, בישראל 150 אלף איש סובלים מדמנציה אך בקופות מדווח על מספר נמוך בהרבה

בין המלצות התכנית: התאמת מערך שירותי האשפוז הסיעודי הממושך לצרכים בפועל של חולי דמנציה. בצילום: הוספיס לחולי דמנציה/ צבר רפואה

כבר בשנת 2013 פורסמה תכנית לאומית להתמודדות עם אלצהיימר ודמנציות אחרות, אך "לפי המידע שבידינו קשה לעמוד במדויק על מידת יישום ההמלצות, אולם נראה כי אי אפשר לקבוע שהן יושמו בהיקף נרחב". כך נכתב בדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסם אתמול (ב').

בהתאם לדו"ח, מספר האנשים הסובלים מדמנציה במדינה מוערך על ידי משרד הבריאות וגורמים נוספים בכ-150 אלף בני אדם, אך לא ברור על מה מבוסס נתון זה, שכן למשרד אין רשם דמנציה לאומי (לחלק מקופות החולים יש רשמי דמנציה משלהן). לדברי המשרד, לא מתבצע דיווח מסודר על אבחנות דמנציה מקופות החולים. על פי נתוני קופות החולים, בישראל יש 106,665 חולים בדמנציה, בהם 14,546 שאובחנו בשנת 2021.

בתכנית הלאומית פורטו תחומים מרכזיים שבהם יש להתמקד במטרה להתמודד עם המחלה: העלאת מודעות הציבור למחלה ומניעת הסטיגמה הקשורה בה; קידום היערכות שירותי הבריאות והרווחה בקהילה; פיתוח פתרונות יעילים לתמיכה ישירה בבני משפחה מטפלים; התאמת מערך שירותי האשפוז הסיעודי הממושך לצרכים בפועל; תיאום במערך השירותים המיועדים לחולים ולבני משפחותיהם; פיתוח והרחבה של מערך הכשרת כוח האדם בקהילה ובאשפוז; מחקר ופיתוח בתחום הדמנציה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-55 מיליון בני אדם ברחבי העולם לוקים בדמנציה, ובשל הגידול בשיעור ההזדקנות של האוכלוסיה ברוב המדינות, מספרם צפוי לגדול ל-78 מיליון עד שנת 2030. אומדן העלות של המחלה למשק העולמי בשנת 2019 הוא 1.3 טריליון דולר, עלות הצפויה לגדול ל-2.8 טריליון דולר עד שנת 2030.

לפי הערכות ה-OECD, בשנת 2021 היו בישראל 11 חולי דמנציה לכל 1,000 נפש - שיעור נמוך יחסית למדינות החברות בארגון, שכן ישראל דורגה במקום ה-33 מבין 38 המדינות החברות.

נושאים קשורים:  דמנציה,  משרד הבריאות,  חדשות,  תכנית לאומית
תגובות