מחקרים

חולי COPD נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בדמנציה

לחולי COPD קיים סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה או לקות קוגניטיבית בהשוואה לאוכלוסייה ללא COPD. הסיכון לא נמצא כקשור למין המטופלים

דמנציה (אילוסטרציה)
דמנציה (אילוסטרציה)

במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'Frontiers in Aging Neuroscience', החוקרים ערכו מטא-אנליזה על מנת להעריך את הקשר בין COPD לבין הסיכון לדמנציה או ליקוי קוגניטיבי. לצורך כך, החוקרים השתמשו במסדי הנתונים PubMed, Embase, Web of Science ו-Cochrane Library על מנת לערוך חיפוש שיטתי אחר מחקרי עוקבה אשר העריכו את הקשר בין COPD לבין הסיכון לדמנציה או ליקוי קוגניטיבי. תיארוך החיפוש החל מראשית מסדי הנתונים ועד ל-12 באפריל 2022, ושני סוקרים ערכו את החיפוש הספרותי באופן עצמאי וחילצו את הנתונים. לצורך הערכת איכות המידע החוקרים השתמשו ב- Newcastle-Ottawa Quality Assessment Scaleי(NOS). לאחר מכן, בוצעה מטא-אנליזה באמצעות תוכנת Stata 15.1.

במסגרת הסקירה נכללו שישה מחקרי עוקבה אשר הקיפו 428,030 משתתפים. האיכות הכוללת של המחקרים הייתה גבוהה, עם ציון NOS ממוצע של למעלה מ-7. במטא-אנליזה נמצא כי בהשוואה למטופלים ללא COPD בבסיס, חולי COPD נקשרו עם לסיכון מוגבר באופן מובהק ללקות בדמנציה (סיכון יחסי = 1.24, רווח בר-סמך של 95%: 1.03 ~ 1.50, I 2 = 96.6%, z = 2.25, p = 0.024) ובלקות קוגניטיבית (סיכון יחסי = 1.30, רווח בר-סמך של 95%: 1.13 ~ 1.49, I 2 = 50.1%%, z = 3.72, p < 0.001). אנליזה של תתי-קבוצות לא הצביעה על הבדל מובהק בסיכון לדמנציה בקרב חולי COPD ממינים שונים. עם זאת, מבחינת גיל, הסיכון לדמנציה השתנה בין חולי COPD בגילאים שונים, באופן אשר בלט בעיקר בקרב חולים מתחת לגיל 65.

לסיכום, חולי COPD נמצאו כבעלי סיכון גבוה יותר לפתח דמנציה או לקות קוגניטיבית בהשוואה למטופלים ללא COPD. סיכון זה אינו נמצא כמושפע ממין, אך נראה כקשור לגיל.

מקור:

Wang, J., Li, X., Lei, S., Zhang, D., Zhang, S., Zhang, H., & Li, J. (2022). Risk of dementia or cognitive impairment in COPD patients: A meta-analysis of cohort studies. Frontiers in aging neuroscience, 14, 962562.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דמנציה,  COPD,  ליקוי קוגניטיבי,  גורמי סיכון
תגובות