דעות

המהפכה הגדולה של דו"ח גמזו היא יותר כמו טריק קטן של האוצר

הוועדה בראשות פרופ' גמזו הציגה המלצות חשובות בנושא כוח האדם הרפואי, אך נקודה קטנה אחת בנוגע להעברת האחריות על ההתמחויות מידיה של המועצה המדעית תעניק לאוצר כוח בלעדי כמעט בניהול מערכת הבריאות בישראל

סטודנטים לרפואה. אילוסטרציה

"המחסור ההולך ומחריף ברופאים ורופאות בישראל, הוא משבר בסדר גודל שמחייב זעזוע עמוק", כתבה לאחרונה ובצדק רוני לינדר ב"דה מרקר" בפתח מאמר שבישר על מהפכה אפשרית שתשדרג את מערכת הבריאות הישראלית.

הכתבה מביאה את עיקרי מסקנות הוועדה שהוקמה ביוזמת משרד הבריאות, ועל רוב ההמלצות אני וחבריי יכולים לחתום בשתי ידיים: הגדלת מכסות הסטודנטים לרפואה, הוראה גם בשעות אחר הצהריים, גיבוש מודל תמרוץ אחיד לבתי החולים, צמצום תקופת הסטאז', סבסוד לימודים לסטודנטים מצטיינים בתמורה להצבתם בתחומים נדרשים ובאזורי פריפריה, ועוד.

אלא שבנקודה אחת קטנה לכאורה אך חשובה מאוד, הוועדה ניתחה נכון את הבעיה אך קפצה לפתרון שעלול לפגוע ב"חולה" – העברת האחריות על ההתמחויות בישראל מידיה של המועצה המדעית בהר"י, לידיו של משרד הבריאות. נכון, אין כיום תכנון לאומי ארוך טווח של ההתמחויות ברפואה, כפי שמצאה הוועדה. נכון, אין מספיק שקיפות לגבי המקומות שפנויים להתמחות. במקצועות מסוימים יש מי שממתינים שנים להתמחות ואילו במקצועות אחרים יש מחסור גדול בכוח אדם – מחסור שרק הולך ומחריף בפריפריה.

העניין "הפעוט" הוא שכל אלה כלל לא בתחומי אחריותה של המועצה המדעית. המועצה המדעית היא גורם מקצועי המפקח על איכות ההכשרה הרפואית – לא על תכנון כוח האדם. המועצה אינה מוסמכת לשלול בקשה להתמחות בגלל "היצף" של רופאים בתחום, בגלל יחס בין רופאים מומחים למתמחים, בגלל אזור גיאוגרפי או כל סיבה אחרת.

הבעיה שעליה הצביעה הוועדה נמצאת בטריטוריה של משרד הבריאות גם היום. אז למה כל השינויים הללו לא קרו עד היום? אולי בשל חוסר היכולת או חוסר הרצון של משרד הבריאות להיכנס לעובי הקורה. הרי למרבה האירוניה, המשרד לא הגדיר יעדים או קריטריונים לתכנון כוח אדם רפואי גם בתקופה שבה הוא נוהל על ידי מי שעומד היום בראש הוועדה שהמליצה על כל הפלא הזה.

למעשה, גם בעולם החדש שבו יגדיר משרד הבריאות את הקריטריונים ויקבע איפה יתחיל רופא התמחות - תפקידה של המועצה המדעית לא ישתנה: היא תמשיך לפקח ולשמור על איכותה של ההתמחות ברפואה. יכול להיות שעצם האזכור של המועצה המדעית נועד על מנת לגלגל את האחריות של משרד הבריאות על הכישלון הזה לכיוונו של גורם אחר?

באופן אירוני, מי שדרש עד היום את המהלך הזה להחלשת המועצה המדעית וניתוקה מהאיגודים המקצועיים הרפואיים הוא אגף התקציבים במשרד האוצר. זה קרה פעם אחרי פעם, גם לפני העברת תקציב המדינה האחרון. היו אלה שרי הבריאות שהבינו את המניעים האמיתיים של האוצר, ולכן המהלך הזה נבלם כמו בריטואל.

באוצר הבינו שהמועצה המדעית היא גוף בלתי תלוי, שרואה לנגד עיניו אך ורק את איכות הרפואה בישראל. פגיעה בגוף הזה תעמיק את התלות שיש כיום למערכת הבריאות באגף התקציבים ותהפוך דה-פקטו את משרד האוצר לגורם הבלעדי כמעט שמנהל את המערכת. רק בשבוע שעבר נוכחנו בפני אבסורד, בו שר האוצר בכבודו ובעצמו נדרש לאשר הפעלה של רובוט קטן לחדר הניתוחים של בית החולים נהריה, שנרכש במיטב אמצעיו הדלים. בדיוק כפי שהאוצר צריך לאשר כל מכשיר CT או MRI, אף שמדובר בציוד אלמנטרי בכל בית חולים בעולם מזה כמה עשורים טובים.

האם שוב משרד האוצר הצליח לסובב שורה של גורמים בכירים במערכת הבריאות באמצעות כמה הבטחות לתוספות ותמריצים? כי אם זה המקרה, הרי שמהפכה גדולה לא תצא מהמלצות הוועדה הזו. לפחות לא במשמרת שלנו.

הכותב הוא יו"ר ארגון הרופאים עובדי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  מערכת הבריאות,  דעות,  חדשות,  כוח אדם רפואי,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  המועצה המדעית,  דו"ח ועדת גמזו
תגובות
אנונימי/ת
09.02.2022, 19:31

אין אח ורע לזה שההסתדרות היא הגוף המחזיק גם במפתחות להכשרה. תראה איך נראית ההכשרה בארץ פשוט ביזיון אחד גדול. ניגוד עניינים חמור וגילדאות זולה.
צריך שהתמחה יהיה ת.פ של האקדמיה אפילו תפיסתית זה משנה מתמחה כשמו כן הוא, רופא בהכשרה.

09.02.2022, 20:47

ד״ר פלדמן רואה עצמו מועמד לתפקיד יו״ר הר״י ותוכן דבריו מוטה על ידי עובדה זאת.
אמירתו שהמועצה המדעית היא גוף חופשי ובלתי תלוי היא זריית חול בעיניים וסילוף המציאות. המועצה המדעית היא כלי משחק בידיה של הר״י ומנכ״לה עו״ד לאה ופנר להפעלת לחץ על חבריה כדי לאלצם להמשיך לשלם דמי חבר המופנים בחלקם למשכורות עתק ולבונוסים מופרכים לראשי הארגון.
ראוי שהמרכיב האקדמי של לימודי הרפואה וההתמחות יעבור למל״ג כמו שאר ענפי האקדמיה.
את המרכיב הפרופסיוני של מספר הרופאים המוכשרים, התפלגות התמחותם ופיזורם הגיאוגרפי יש בהחלט לתת בידי משרד הבריאות.
זה לא פתרון אופטימלי אבל הוא בהחלט טוב מהקיים.

אנונימי/ת
10.02.2022, 09:38

צודק בהחלט

אנונימי/ת
15.02.2022, 14:17

אוי פלדמן פלדמן.... נער הייתי וגם זקנתי, שנינו יודעים שהמועצה המדעית הינה גוף כושל, מכל בחינה אפשרית. היית עסקן ונשארת עסקן. התנהלות המועצה המדעית מתאימה להתנהלות של מדינות אפלות, את הנזק שהיא גורמת לרפואה בישראל קשה לתאר במילים...והכל כדי לתת עוד כח לכמה עסקנים. יש להפסיק האבסורד שארגון עובדים (עסקנים) מנהל את כל נושא הרגולציה (המדינה). אין ההכשרה. דיבורים כמו חול( על איכות) ואין מה לאכול.... ( תחשבו למה רופא מומחה, שסיים הכשרה בארץ צריך לנסוע לחול לפלושיפ!? - רק כדי ללמוד לנתח... כי כמומחה שעבר הכשרה של המועצה המדעית הוא לא יודע לנתח..... כל כך עצוב, וזה כשהוא משלם מחיר אישי גבוהה בגלל תנאי העסקה כדוגמת תורנויות של 26 שעות ש"כל כך נחוצים" כדי שלא להכשיר אותו כמו שצריך), כל בעיית כח האדם הרפואי מתחילה בתכנון כח אדם, דבר שאיננו מתקיים ולא יוכל להתקיים כל זמן שהמועצה המדעית מתנהלת כגוף עסקני עם אינטרסים פרטים של גילדות שמורחות כמו מסטיק את המתמחים, ומהחלקות בתי החולים. אין שום קשר אפילו לא מקרי בין מקצועיות ומקצוענות לבין המועצה המדעית. איך הרגולטור (המדינה- משרד הבריאות) נותן לחבורת עסקנים שמציבים בובות בדמותו של התרח הזקן (שמזמן איבד כל קשר למציאות, ומופעל ע"י פקידות, שלא סיימו ז' כיתות ומנהלות את המערכת) לנהל בפועל את המערכת? מי שרוצה לבדוק את יכולות המועצה המדעית, שיתקשר לאחת האחריות (פקידות), ויראה באיזה יופי עונה לו קולינג סנטר (פקידות... לפקידות- ממש פלא), ויבין כיצד המערכת ההזויה עובדת, כי הפקידות מורמות מהעם ואינן מבינות שמטרתן לתת שרות לרופאים. עצוב עצוב עצוב. פלדמן די לעסקנות, מקומו של גוף רגולטורי הוא אצל הרגולטור...