חדשות

האיגוד לתאי גזע ורפואה רגנרטיבית מזהיר: תיירות מרפא מסוכנת

האיגוד לתאי גזע ורפואה רגנרטיבית מזהיר מפני הפחת תקוות שווא, הוצאות כספיות מיותרות ותופעות לוואי קשות בעקבות טיפולים בתאי גזע שאינם מוכרים או שנעשים לא במסגרת מחקר מבוקר

דוגמיות תאי גזע. צילום אילוסטרציה

רופאים בכירים וראשי האיגוד הישראלי לתאי גזע פרסמו אתמול (ג') אזהרה מפני שימוש בטיפולים שאינם מוכרים ושנעשים שלא במסגרת מחקר רפואי מבוקר.

באזהרה, שעליה חתמו חמישה ראשי האיגוד, הודגש: "הטיפול בתאי גזע ובשיטות של רפואה רגנרטיבית מעורר עניין רב ותקוות בקרב חולים במחלות חשוכות מרפא וכן בקרב בני משפחותיהם. אולם, אנו עדים באחרונה לכך שנעשה שימוש בתאי גזע וברפואה רגנרטיבית למתן טיפולים לא מוכחים, לא מאושרים וכן שהם מוצעים גם לתיירי מרפא. יש המכנים זאת 'תיירות תאי גזע' (stem cell tourism)".

ראשי האיגוד הזהירו: "כל זאת עלול ליצור תקוות שווא, לגרום להוצאות כספיות מיותרות למטופלים ולעתים גם לתופעות לוואי קשות. כמו כל תרופה או טיפול רפואי, הליך האישור לשימוש בתאי הגזע על ידי רשויות הבריאות הוא תהליך מסודר וקפדני. עמידה בתקנות בנושא הזה חשובה לשם הוכחת הבטיחות והיעילות על פי הקריטריונים של הרפואה המבוססת עובדות".

האיגוד הישראלי לתאי גזע מציין באזהרתו כי הוא תומך ללא סייג במחקר הביו-רפואי שמטרתו לקדם טיפולים חדשניים ברפואה רגנרטיבית תוך שימוש בתאי גזע לטובת החולים, אך יחד עם זאת האיגוד מסתייג ומזהיר מפני שימוש בטיפולים שאינם מוכרים לפי הסטנדרט של רפואה מבוססת עובדות ונעשים שלא במסגרת מחקר רפואי מבוקר.

על האזהרה בשם האיגוד חתמו: פרופ' בנימין דקל, נשיא האיגוד, רופא-מומחה מהמרכז הרפואי שיבא ומרצה וחוקר באוניברסיטת תל אביב; פרופ' יהונתן ליאור מ"שיבא" ואוניברסיטת תל אביב; פרופ' בנימין ראובינוף מהמרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית; פרופ' ליאור גפשטיין, מהמרכז הרפואי רמב"ם והטכניון ופרופ' ניסים בנבניסטי מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית.

נושאים קשורים:  רפואה רגנרטיבית,  טיפול בתאי גזע,  תיירות מרפא,  חדשות,  האיגוד הישראלי לתאי גזע,  פרופ' בנימין דקל
תגובות
22.05.2019, 22:34

הכל נכון. . שרלטנות יש הרבה בענפי הרפואה השטנים.