אינסולין Detemir

Levemir (אינסולין detemir) מפחית תמותה בהשוואה ל-Lantus

אינסולין detemir לווה בשיעור תמותה כוללת ממחלות לב וכלי דם וממאירות נמוך יותר בקרב חולי סוכרת סוג 2, בהשוואה לאינסולין glargine ולאינסולין בזלי מסוג NPH

17.08.2016, 10:35
בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

למרות התועלת ממנו, השימוש באינסולין בחולי סוכרת סוג 2 יכול להיות מלווה בעלייה בהיארעות ממאירות ותמותה. השפעת סוג תכשיר האינסולין, detemirי(Levemir‏, Novo-Nordiskי), glargine‏ (Lantus‏, Sanofi Aventis) ו-NPH, אינה ברורה.

בניסויים קליניים מבוקרים השיגו השניים הראשונים יתרון על פני NPH בהפחתת הסיכון להיפוגליקמיה ולעלייה במשקל, אך לא ברור אם השפעה זו מיתרגמת גם להפחתה בתמותה בטווח הארוך.

מחקר חדש, שהתפרסם באתר כתב העת PLoS one, ביקש לבחון את שיעור התמותה הכוללת ומגורמים פרטניים בקרב משתמשים חדשים של תכשירי אינסולין בסיסי (basal) השונים באוכלוסיית פינלנד.

בחיפוש ברשמים (registries) לאומיים איתרו החוקרים 23,751 חולי סוכרת סוג 2 בני למעלה מ-40 שנה, שהחלו לקבל אינסולין בסיסי בשנים 2006-2009. לאחר התאמת המשתתפים לפי ערפלנים אפשריים (confounders), השוו החוקרים את שיעור התמותה בקרב מטופלי תכשירי האינסולין השונים, כולל detemirי, glargine ו-NPH.

במעקב חציוני של 1.7 שנים (מעקב מירבי: 4 שנים) עמד יחס הסכנה (hazard ratio‏, HR) המותאם לתמותה מכלל הסיבות בקרב מטופלי detemir על 0.71 (0.54-0.93), בהשוואה לזה של מטופלי glargine. גם בהשוואת כל אחד מהם ל-NPH, השיג אינסולין detemir יתרון, עם יחס סכנה לתמותה של 0.39 (רווח בר-סמך של 95%: 0.30-0.50), בהשוואה ליחס סכנה של 0.55 (0.44-0.69) עבור glargine.

בהשוואת שיעור התמותה ממחלות לב וכלי דם ושיעור התמותה ממחלות ממאירות, השיג תכשיר detemir את שיעור התמותה הנמוך ביותר - הן בהשוואה ל-NPH והן בהשוואה ל-glargine. מובהקות התוצאות נותרה בעינה גם במבחני רגישות שונים.

לסיכום מדגישים החוקרים, כי בהינתן מספרם הרב של המטופלים, לפערים אלו בשיעור התמותה בין תכשירי detemirי, glargine ו-NPH יש השלכות אפשריות ניכרות על בריאות הציבור. הם קוראים לעריכת מחקרים התערבותיים על מנת לאשש ממצאים תצפיתיים אלו.

מקור:
Strandberg, A. Y. et al. All-Cause and Cause-Specific Mortality among Users of Basal Insulins NPH, Detemir, and Glargine. PLoS ONE 11, e0151910 (2016).

נושאים קשורים:  אינסולין Detemir,  NPH,  לנטוס,  Lnatus,  Levemir,  אינסולין,  תמותה,  מחקר תצפיתי,  סוכרת,  מחקרים