חדשות

מחקר: קשר בין נגיף אבעבועות רוח לדלקת עורקים רקתית בגיל המבוגר

המחקר בוצע בארה"ב ונוהל על ידי פרופסור דון גילדן, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולוראדו; החוקרים מציעים לשקול טיפול משולב

וירוס הרפס זוסטר (הדמיית אילוסטרציה)

כתב העת Neurology פירסם בשבוע שעבר תוצאות מחקר, שהובל בידי פרופסור דון גילדן מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולוראדו בדנבר, הטוען כי נמצא קשר בין נגיף אבעבועות רוח ושלבקת חוגרת לבין דלקת כלי הדם ברקות ובקרקפת (Giant cell arteritis), המופיעה אצל בני 60 ומעלה. הדלקת גורמת לעיוורון פתאומי ושבץ והיא מסכנת-חיים.

הנגיף Varicella zoster virus, ממשפחת נגיפי ההרפס, גורם לאבעבועות רוח וכנראה שגם מפעיל מחדש, בגיל המבוגר, מצב רדום של שלבקת חוגרת הגורמת לפריחה המלווה בכאב חזק מאוד.

בדלקת עורקים רקתית מופיעה התנפחות והתרככות של כלי דם ברקות ובקרקפת בקרב בני 60 ומעלה

"ערכנו אנליזה של נתונים בהיקף הגדול ביותר שנעשה אי פעם והם סיפקו ראיות משכנעות שהנגיף גם שב ונכנס לפעילות בקרב בני 60 ומעלה אבל בדרך שונה כאשר הוא 'מתניע' הופעת דלקת עורקים רקתית", מסר פרופסור גילדן, חבר האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

בדלקת עורקים רקתית מופיעה התנפחות והתרככות של כלי דם ברקות ובקרקפת בקרב בני 60 ומעלה. פרופסור גילדן הדגיש, כי זוהי הצורה השכיחה ביותר של דלקת כלי דם בגיל המבוגר, בשיעור מוערך של 29 ל-100 אלף איש. התסמינים כוללים כאבי ראש חדשים וחדים מאוד, אי-נוחות בלסתות, טשטוש בראייה, חום גבוה, אובדן משקל ועייפות.

לצורך המחקר חיפשו החוקרים ראיות לנגיף ב-13 ביופסיות של הרקות אצל אנשים שמתו ושלא היו להם קודם לכם תסמינים של דלקת רקתית, וכן ב-84 ביופסיות של אנשים שאצלם הופיעה הדלקת. כל הביופסיות נעשו בקרב בני 50 ומעלה.

הנגיף נמצא ב-74% מהביופסיות אצל אלו שהיתה להם דלקת עורקים רקתית ורק בקרב 8% בביופסיות העור הנורמליות.

החוקרים הדגישו, כי את הקשר יש לבדוק במחקרים נוספים, נרחבים יותר בניסויים קליניים נרחבים. לדבריהם, יש לשקול להציע טיפול ממוקד לאלו הסובלים מדלקת עורקים רקתית שמטופלים בשילוב בין תרופות סטרואידיות וטיפול אנטי-ויראלי נגד הנגיף.

לתמצית הדיווח לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  נגיף אבעבועות רוח,  שלבקת חוגרת,  דלקת רקתית,  Varicella zoster
תגובות