סרטן ריאות

בדיקת סקר לסרטן ריאה במעשנים מורידה את התמותה

מחקר של ה-NIH הראה כי בדיקת סקר לאיתור סרטן ריאה באמצעות low dose CT בקרב מעשנים כבדים הביאה לירידה של 20% מסרטן ריאה תוך חמש שנים. תוצאות המחקר המלאות פורסמו לאחרונה

15.08.2011, 16:49

סרטן ריאה הוא אחד מסוגי הסרטן האגרסיביים ביותר, ולמרות התקדמות בטיפול הניתוחי וכן בטיפול באמצעות כמותרפיה והקרנות, שיעורי התמותה בו נותרו גבוהים. מדובר בסוג הסרטן הקטלני ביותר בארה"ב, וזאת למרות הירידה בשיעור העישון בשנים האחרונות.

עד כה לא נמצאה בדיקת סקר יעילה לאיתור מוקדם של סרטן ריאה, למרות נסיונות לשימוש בצילומי חזה ובדיקה של הליחה. גם נסיונות לאיתור ביומרקרים לסרטן ריאה לא צלחו עד כה. התקדמות טכנולוגית אפשרה ביצוע בדיקת CT ברזולוציה גבוהה יחסית, תוך פרק זמן קצר (שבמהלכו יכול הנבדק לעצור את נשימתו) ותוך שימוש ברמת קרינה נמוכה. מחקרים קודמים הראו כי בדיקת CT מאפשרת איתור נגעים קטנים בהרבה מאשר אלו הניתנים לאיתור באמצעות צילום חזה. לפיכך, החל ה-National Cancer Institute בארה"ב  בביצוע ה-National Lung Screening Test ) NLST) – מחקר מבוקר ורנדומלי, שמטרתו בירור האפשרות לשימוש בבדיקת CT כבדיקת סקר לאיתור סרטן ריאה.

במחקר השתתפו מעל 50,000 מעשנים או מעשנים לשעבר, שבעברם 30 שנות קופסה לפחות, ושלא סבלו מסימפטומים הקשורים לסרטן ריאה בעת גיוסם. משתתפי קבוצת המחקר (26,722 משתתפים) נבדקו באמצעות low dose CT,  וקבוצת הביקורת (26,732 משתתפים) נבדקה באמצעות צילומי חזה. בוצעו שלוש בדיקות, במרווחים של שנה. נגעים בלתי מסוידים בקוטר של מעל 4 מ"מ (או כל ממצא בלתי מסויד בצילומי החזה), בלוטות מוגדלות או תפליט פלאורלי נחשבו לממצאים חיוביים. הבדיקות פוענחו ע"י רדיולוגים מיומנים. אחוז גבוה מהמשתתפים (מעל 90% בשתי הקבוצות) השלימו את ביצוע בדיקות הסקר.

בדיקות ה-CT הדגימו, מטבע הדברים, מספר גדול בהרבה של ממצאים חיוביים – 27.3% מהבדיקות נמצאו חיוביות בבדיקה הראשונה, 27.9% בבדיקה השניה ו-16.8% בבדיקה השלישית, לעומת 9.2%, 6.2% ו5.0% בצילומי החזה, בהתאמה. אחוז הבדיקות החיוביות ירד באופן משמעותי בבדיקה השלישית, שכן בבדיקה זו אפשרו החוקרים לבודקים להשוות את הממצאים לממצאים קודמים, ולהתעלם ממצא שלא השתנה על פני שלוש הבדיקות. בסה"כ 39.1% ממשתתפי קבוצת המחקר ו 16% ממשתתפי קבוצת הביקורת קיבלו לפחות תוצאה חיובית אחת בבדיקת סקר. בדיקות חיוביות הביאו לרב להמשך בירור, בעיקר באמצעות הדמיה, ושיעור הבדיקות החודרניות לא נמצא גבוה. תופעות הלוואי של הבדיקה היו נדירות וקלות.

בסה"כ אובחנו 1,060 מקרי סרטן בקבוצת המחקר ו-941 מקרים בקבוצת הביקורת. בקבוצת המחקר אובחנו 649 מקרי סרטן לאחר בדיקת סקר חיובית, 44 מקרים לאחר בדיקת סקר שלילית, ו-367 מקרים לאחר תום תקופת ביצוע בדיקות הסקר. בקבוצת צילומי החזה אובחנו 279 מקרים לאחר בדיקת סקר חיובית, 137 לאחר בדיקה שלילית, ו-525 מקרים לאחר תום תקופת ביצוע הבדיקות. נגעים שהתגלו לאחר בדיקת סקר חיובית באמצעות CT אובחנו ב-stage נמוך יותר.

שיעור התמותה מסרטן ריאה היה נמוך משמעותית בקבוצת המחקר – 356 מקרי מוות לעומת 443 בקבוצת הביקורת, בלומר ירידה יחסית של 20% בשיעור התמותה בקבוצת המחקר (95% CI 6.8-26.7, p=0.004).

לסיכום, למרות ריבוי תוצאות false positive, נמצאה ירידה בתמותה בקבוצת המחקר, ללא עליה משמעותית בסיבוכים כתוצאה מבדיקות חודרניות. כמו כן, שיעור ההיענות לביצוע בדיקות הסקר היה גבוה מאוד. עם זאת החוקרים מציינים כי הבדיקות, והבירור שלאחריהם, נערכו במרכזים רפואיים גדולים (ושיעור הסיבוכים כתוצאה מהבירור נמצא נמוך מזה שדווח באופן כללי בארה"ב), ומזהירים מפני overdiagnosis ומפני השפעה מזיקה של הקרינה המעורבת בבדיקה. לדבריהם, יש לבצע הערכה מפורטת של ה-cost effectiveness של הבדיקה בטרם יפורסמו המלצות כלליות בנושא.

תוצאות ראשוניות של המחקר דווחו בנובמבר 2010, הנתונים המלאים פורסמו בחודש יוני השנה.

ערכה: דר' ורד פרכטר

מקור:  N Engl J Med. 2011 Jun 29.

נושאים קשורים:  סרטן ריאות,  עישון,  בדיקות סקר,  מחקרים
תגובות