קורונה בישראל

השרים התנגדו ותכנית הרמזור של פרופ' גמזו נדחתה בפעם השלישית

השרים ליצמן ודרעי התנגדו למתווה התפילות בבתי הכנסת | הממונה על הקורונה דורש לעצור באופן מוחלט את הטיסות לאומן מחשש להדבקה המונית | המליץ לא לפתוח את שנת הלימודים ביישובים אדומים

השר יעקב ליצמן והשר אריה דרעי התנגדו לתכנית של גמזו בשל המתווה לתפילות בבתי הכנסת. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו, הממונה על ניהול המאבק בקורונה, הציג בסוף השבוע (ה') לשרי קבינט הקורונה את המתווים שלו לצורך התמודדות עם התחלואה בשבועות הקרובים והדגיש שלדעתו חובה לעצור לחלוטין את הטיסות לאומן שבאוקראינה מחשש להדבקה המונית וכן ציין ש"רוב הציבור ממושמע אבל יש מיעוט חוצה-מגזרים שמקדם את ההדבקה ולכן המצב חמור".

בהציגו את תמונת המצב התרכז פרופ' גמזו בשני נתונים בולטים: ממוצע יומי של כ-1,500 נדבקים חדשים, לערך כ-40 חולים במצב קשה וכן שמניין הנפטרים בחודש האחרון הגיע ל-400.

לאחר הדיון שבו לא נתקבלו החלטות, אמר פרופ' גמזו כי "התרשמתי שהשרים הביעו תמיכה גורפת במתווה שהצגתי להם ובהימנעות מסגר כללי".  דיון נוסף נקבע למחר (ב').

דגש מיוחד נתן פרופ' גמזו לנושא "החשש לאירוע הדבקה המוני בשל הטיסות לאומן. על הממשלה להנחות את רשות שדות התעופה למנוע את הטיסות הישירות לאוקראינה מסיבות בריאותיות. אני מקווה", אמר, "שמנהיגי שתי המדינות יפעלו לעצירה מוחלטת של הנסיעות לאומן השנה מתוך גילוי אחריות לבריאות הציבור".

המתווה הראשון שהציג פרופ' גמזו כולל את "המשך בניית התשתיות כמו המערך הצבאי לביצוע החקירות האפידמיולוגיות, כניסת פיקוד העורף לעשרות רשויות מקומיות שבהן שיעורי תחלואה גבוהים לניהול האירוע והפעלה מלאה של תכנית "הרמזור" שמסווגת את הרשויות המקומיות לפי ארבעה צבעים המסמנים את שיעורי התחלואה ובהתאם מציינת מה על כל אחת לעשות.

כמו כן המליץ שלא לאפשר בשלב זה את פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ב-1 בספטמבר ביישובים שבהם תחלואה גבוהה והנושא ייבחן  מחדש לאחר 10 בספטמבר בהתאם לתמונת המצב.

המתווה השני, שאותו כינה "ריסון מהודק", מותאם למצב שבו התחלואה תמשיך לעלות ויסתמן שהמערכת הרפואית תתקשה להתמודד עם מספר החולים ההולך וגדל. בעקבות זאת תוטל בחודש הבא הגבלת תנועת אזרחים ביישובים "אדומים" ברדיוס של  500 מטר בלבד וייסגרו בהם המסחר, בתי קפה, קניונים, פעילות פנאי ועוד. העבודה במגזר הציבורי תהיה במתכונת חירום ובמגזר הפרטי תותר רק בהיקף של 30%.

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר הפנים אריה דרעי התנגדו לתכנית של גמזו ובשל המחלוקות ההצבעה נדחתה בפעם השלישית. השרים ליצמן ודרעי מחו על כך שגמזו ואנשי משרד הבריאות לא דנו איתם על המתווה לתפילות בשטח פתוח ובקביעת מספר המתפללים שיותר להם לשהות במבנה סגור לפי גודל בית הכנסת. ליצמן אמר: "למה יכולים להיות אירועי תרבות עם 500 איש בשטח פתוח אבל תפילה בשטח פתוח היא רק ל-30 איש? זה לא הגיוני". שר הבריאות יולי אדלשטיין השיב לו: "אירועי תרבות קיבלו 'תו סגול' שמדבר על כמה כסאות הפרדה יהיו בין האנשים שבקהל ועל קפסולות בשטח פתוח - זה לא כמו בבית כנסת שרוצים לקיים בו מניין".

ליצמן לא הרפה ומתח ביקורת על גמזו כשרמז שהוא מפלה לרעה ערים חרדיות. "אין בעיה עם ערים אדומות אבל שהכל יהיה אחיד, שאנשים לא ירגישו שאין שקיפות ועושים איפה ואיפה בין הערים".

לפי תכנית "הרמזור", במצב של תחלואה נמוכה תהיה פעילות רגילה במשק ולא יחולו הגבלות על הציבור. בהתאם למצב ובהדרגה תותר חזרה ל"פעילות מורחבת" והתכנסות של עד 500 אנשים בתוך מבנה סגור. כן יינתן היתר לקיום פעילויות חינוכיות ושאר השירותים לאזרח יפעלו בתנאי התו הסגול.

במצב של תחלואה חמורה יותר תהיה "פעילות מוגבלת": בתי הספר יוכלו לפעול כרגיל עד כיתה ה', לצד מסגרות החינוך המיוחד והכיתות הגבוהות שיעברו ללמידה במשמרות וללמידה מרחוק. יוגבלו התכנסויות  ל-200 איש בשטח פתוח ול-100 בתוך מבנה.

אם תהיה החמרה משמעותית בתחלואה, הפעילות תצומצם יותר: רק מסגרות החינוך המיוחד יפעלו בתנאי "התו הסגול". הלימודים בכיתות הנמוכות יהיו במשמרות. תלמידי כיתות ו'-י"ב יעברו ללמידה מרחוק בלבד, ההתכנסות בשטח פתוח תוגבל ל-50 איש בלבד ול-25 איש בתוך מבנה, מקומות העבודה יעברו לעבודה מהבית. שאר השירותים לאזרח ימשיכו לפעול כרגיל.

בשלב החמור ביותר תיאסר כל פעילות למשך תקופה שתיקבע: יאסרו פעילויות חינוכיות למעט בחינוך המיוחד, הלמידה כולה תיעשה מרחוק, התכנסויות יוגבלו ל-20 איש בשטח פתוח ול-10 אנשים בתוך מבנים סגורים, יפעלו בתי עסק המוגדרים כשירותים חיוניים בלבד. כל שאר השירותים האזרחיים יפעלו במתכונת מוגבלת.

כמו כן מציע פרופ' גמזו שבכל עיר יוקם חמ"ל קורונה ומתחמי דרייב-אין לביצוע בדיקות שאותן ינהל פיקוד העורף ביישובים שבהם תחלואה גבוהה. העיריות יעודדו את התושבים להיבדק גם כאשר אין הם מציגים תסמינים ופקחי העיריות יחלקו קנסות על הפרת ההנחיות בעיקר לעניין ההתקהלויות. אחת לשבועיים יבוצע עדכון על תפקוד הרשויות ובהתאם יותאמו בהן ההגבלות השונות.

כמו כן, יש כוונה לעודד תושבים "להלשין" על עסקים החורגים מההנחיות ועל אירועים שמתנהלים שלא בהתאם לכללים שנקבעו. הצבע שיוענק לכל אחת מ-250 הרשויות, בהתאם ל"רמזור" – אדום, כתום, צהוב או ירוק - יתבסס על  ציון משוקלל שכל אחת תקבל בהתאם לעמידה בהנחיות, תפקודן ונתוני התחלואה בהן. המעבר מצבע לבצע יסמן שיפור וירידה בתחלואה. "המטרה למנוע תחלואה חבויה", הדגיש פרופ' גמזו.

עוד ממליצה התכנית להציע אפליקציה לטלפונים הניידים שתאפשר לכל אחד לדעת, כאשר הוא עובר מעיר לעיר, באיזה צבע נצבעה במסגרת תכנית הרמזור. אפליקציה זו תשמש התראה כדי להימנע מכניסה ל"עיר אדומה".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  אריה דרעי,  יעקב ליצמן,  ערים אדומות,  קורונה,  יולי אדלשטיין,  חדשות,  אומן
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2020, 08:33

אחרי שליצמן הרס את משרד הבריאות מבפנים, הוא מנסה להמשיך לגרום נזקים גם ממשרד אחר.
הגשת כתב אישום נגדו תמנע ממנו להמשיך לעשות זאת. נקווה שהדבר יקרה בעגלא ובזמן קריב, ואמרו אמן.

אנונימי/ת
23.08.2020, 12:00

לצערי, הקיצונים הולכים ומתרבים, ולא נשארה לנו מדינה...
ללא לימודי ליבה בקרב הקיצונים הרבים, המדינה לא תוכל להתקיים בשנים הקרובות כמדינת עולם ראשון, וודאי שלא לשמור על ביטחונה...
ההיסטוריה חוזרת...
חייבים להתערב משפטית ומוסרית ולעצור את ההידרדרות...אם עוד לא מאוחר מדי...

אנונימי/ת
23.08.2020, 14:18

אני לא מבין מה קורה שם
הרבנים בבני ברק אמרו שהחלטות מומחי הבריאות הם שקובעים לגבי ההלכה
אז איך נלחמים השרים החרדים נגד מומחי משרד הבריאות
הרי גם לשיטתם זו מלחמה נגד התורה??

אנונימי/ת
24.08.2020, 08:36

ההליכה לאומן לא קשורה לשום הלכה. אין שום מצווה כזו. זה פשוט מנהג שהם אוהבים לעשות, ואצל חלק לא מבוטל הסיבה היא לא נחמן, אלא הנחמה שהם מוצאים באוקראיניות המקומיות.

אנונימי/ת
25.08.2020, 08:02

ההקצנה, הפילוג והשבטיות גוברים על השכל הישר והרצון לחיות יחד.
עוד 50 שנה ילמדו באוניברסיטאות בחו"ל, כפי שלומדים על בית ראשון ובית שני, על אפיזודה ביהדות שקראו לה מדינת ישראל שהייתה מדינה ציונית, יהודית ודמוקרטית.

אנונימי/ת
25.08.2020, 10:03

ייתכן שאתה צודק.
אבל מקור הבעיה הוא שיש פלג/ שבט שנשארו תקועים בדיוק בתקופת בית ראשון ובית שני שאתה מדבר עליה, בעוד שפלג אחר התקדם מאז יחד עם הציויליזציה. ואני לא סבור שזה פער שניתן לגשר עליו. אז אם אותו שבט רוצה להמשיך לחיות כמו בתקופת בית שני, יואיל נא ויוותר על כל המנעמים של המודרניזציה שהשבט השני מספק לו.
כי ברור לכול שיש כאן הזרמה חד צדדית משבט אחד לשבט אחר (בעוד השבט האחר טוען לתרומה וירטואלית שמתקיימת בדמיונו בלבד).

25.08.2020, 12:16

אין כל חדש תחת השמש. בתקופת בית שני היו אלו המתיוונים, בסוף בית שני הצדוקים והבייתוסים, וכיום החילונים.

מה נשאר מהם?
גורנישט.

כולנו צאצאי הפרושים
כולנו צאצאי הפרושים
כולנו צאצאי הפרושים

מה יצא מצאצאיכם?
ימים יגידו

התורה זה הדבר היחיד שמגדיר ומאחד אותנו כעם.
כך היה וכך יהיה לנצח.

אנונימי/ת
25.08.2020, 12:39

מדוע לוותר? האם אתה מציע גם לערבים לוותר על מנעמי הציוולזציה היות ואחוז התרומה שלהם אליה היא אפסית?
מותר לכל אחד להשתמש במה שהוא רוצה.

אם אתה לא מבין מספיק את חשיבות התורה לעולם אתה מוזמן בחום לבית המדרש.

אנונימי/ת
25.08.2020, 13:24

שתי התגובות האחרונות רק מחזקות את דברי.
ליהודית החושבת שהחילונים הם תופעה חולפת. להזכירך שפעם כולם היו דתיים בצורה זו אחרת (זה לא משנה אם האמינו בדת פגנית או מונותאיסטית) תופעת החילון התחילה להתפשט בהשפעת ההשכלה. לאנשים ירד האסימון שעבדו עליהם.
אין לי דבר נגד התנך - כבודו במקומו , רק יש לזכור שנכתב על ידי אנשים בשר ודם בתקופות שונות.
למגיב הנוסף - אם התכוונת לאיסלאם הדתי קיצוני , אז התשובה היא כן. לא כל הערבים הם דתיים אדוקים בדיוק שלא כל היהודים הם כאלה.

אנונימי/ת
25.08.2020, 21:48

מבלי להתייחס למכלול דבריך, דבר אחד מקומם אותי.
אתה מניח כאקסיומה בלתי מעורערת, שהעולם כל העת הולך ומתקדם. קל לך לשכנע בעמדה הזו, תוך הצגת ואזכור התחומים בהם הוא אכן התקדם לכל הדעות - רפואה, טכנולוגיה ועוד.
אבל אם ננפה את הערפל, נבין שיכול מאד להיות שהעולם הלך קדימה ואחורנית במקביל, ולא בכל דבר אנחנו טובים יותר מבית שני.
עם המשפט הכללי הזה גם אתה תסכים. כי נניח שאתה חושב שאנחנו בני אדם, ואלה של ימי הביניים היו קופים מאד משוכללים, ברור שגם לקופים יש יתרונות מסוימים על בני האדם, לא?

אנונימי/ת
25.08.2020, 22:47

בית שני לא היה בימי הביניים כמובן, ואני ממש לא חושב שאוכלוסיית ימי הביניים או בית שני או לפני כן היו קופים.
אמנם יש תאוריה שאומרת שיש עליה באינטליגנציה עם הדורות (ראה אפקט פלין אם זה מעניין אותך - ואפשר להתווכח על זה), לא לכך התכוונתי בדברי על התקדמות. לא שאנחנו טובים יותר, ואפילו לא שאנחנו מאושרים יותר.
ההתקדמות היא בהבנתנו את העולם. לדוגמה בעוד בעבר הרחוק תופעות רבות (שינויים במזג האוויר, אסונות טבע, מחלות ועוד...) מתוך חוסר הבנה וידע יוחסו לזעמם של האלים , כיום (למעשה מזמן) אנו יודעים שזה לא כך, ולתת את ההסברים הרציונאלים.
מצד שני יש כאלה שעדיין נשארו מאחור במובן הזה. נשמע לך מוגזם? אני מזכיר לך שבעיצומו של הגל הראשון ליצמן קרא לבואו של המשיח להצילנו. זה היה יכול להיות מצחיק אם לא היה עצוב. לכל אחד זכות להאמין במה שרוצה, אך כאשר אנשים עם חשיבה פרמטיבית (מתנצל , אין לי מילה עדינה יותר) אוחזים במוסרות השלטון ומשפיעים על כולנו, אל נא נתמה שזה יצור אנטגוניזם.

אנונימי/ת
25.08.2020, 22:55

שמעת כאן מישהו שהניח שבית שני היה בימי הביניים?
אני לא.

27.08.2020, 11:58

לאנונימי משעה 13:24

החילוניות ממש איננה תופעה חדשה. בימי בית שני היתה תופעה נרחבת של התיוונות, ובהמשך צדוקיות. מה נשאר מהם? אפס זהות יהודית.
בארצות הברית אבדו 6 מיליון יהודים ב-70 שנים האחרונות.
בארץ פה במקרה יש רוב יהודי, וזהות ציונית, ולכן החילונים לא מתבוללים בד"כ.
אבל לטווח הרחוק בלי ספק בלי תורה ושמירת מצוות אין זהות יהודית. זה תקף לאורך כל ההסטוריה הארוכה שלנו.

ולגבי מוסלמים - לא משנה דתי קיצוני או לא, שורה תחתונה האסלם תורם מעט מאד ושום דבר לקדמה המודרנית. (כמה מקבלי פרס נובל בתחומי המדעים הם ערבים?) האם זו סיבה להדיר אותם מהנאותיו? גם את החרדים אל תדיר.

אנונימי/ת
27.08.2020, 12:37

יהודית, חילון (סקולריזציה) אינה החלפה של דת אחת בדת אחרת כדוגמת התיוונות, ואינה מתייחסת רק ליהודים (יש גם דתות נוספות). תופעה זו התחילה עם עידן הנאורות במקביל לתנועת ההשכלה.
עד כאן עובדות היסטוריות.
את מבלבלת בין לאום לדת, וזה לא אותו דבר. אין עם נוצרי, ואין גם עם מוסלמי (בכלל המדינה המוסלמית הגדולה בעולם היא אינדונזיה). לעומת זאת יש עם יהודי. הלאום היהודי הוא מעבר לדת ושמירת מצוות ותורה - שתרצי או לא , היא ספר שחלקים שונים ממנו נכתבו על ידי אנשים שונים בתקופות שונות, והושפע גם מסיפורים אחרים. אפילו ברית המילה זה לא מנהג יהודי במקור.
איסלאם לא תרם שום דבר כמו שיהדות לא תרמה שום דבר או כמו שנצרות לא תרמה שום דבר. מי שתורם הם האנשים.
חרדים בארצות אחרות (ארצות הברית, אירופה) יודעים להשתלב יפה מאוד בחברה, כולל השתלבות מוחלטת בעבודה. רק כאן בישראל הם מרשים לעצמם הודות לסחטנות של המפלגות. להנות מכל יתרונות המודרניזציה ומצד שני להתעקש לחיות כמו לפני אלפיים שנה מבלי לתרום זו צביעות ויריקה לבאר ששותים ממנה. מי שכל כך רוצה שיבדל את עצמו כמו חסידות סטאמר או תולדות אהרון (שגם הם נהנים מהציויליזציה אבל באופן מוגבל יותר).

אנונימי/ת
30.08.2020, 20:38

אני נהנה מאד מדבריך, משום שהם ממחישים בצורה הטובה ביותר את השקר הגדול, ועטיפת הצלופן לאנטישמיות הפשוטה והנלוזה:
אתה קורא לחרדים לעשות מה שעושים אחיהם בחוץ לארץ, להשתלב בחברה, או לחילופין להתבדל לחלוטין, כמו סאטמר.
הקריאה הכוזבת שלך מתעלמת לחלוטין מהעובדה ששני הציבורים הללו שנואים ומושמצים על העם בישראל אפילו *יותר* מהחרדים הקלאסיים. קנאי מאה שערים נרדפים עד צוואר חרף העובדה שאינם נוטלים פרוטה אחת מקופת המדינה, לא משתתפים בבחירות ולא לוקחים חלק בחברה הישראלית כלל.
ואיזה ארס נוטף באולפנים כשמדברים על אותם חרדים שמגיעים ארצה מחוץ לארץ, כן כן, אלו שעובדים כולם ומפרנסים עצמם בכבוד.
השנאה היא שנאה היא שנאה, והתירוץ הוא תירוץ הוא תירוץ.

אנונימי/ת
30.08.2020, 21:48

לא מיניתי את עצמי לנציג החילונים באשר הם. אני מדבר בשמי בלבד. לי אין בעיה עם סטאמר או תולדות אהרון. בדיוק מהסיבות שאתה מציין - שהם אינם מעמיסים על קופת המדינה ואינם משתתפים בבחירות. אם לצורך העניין כל החרדים היו כמוהם לא היה לנו שר בריאות שמציע לפתור את בעיית הקורונה על ידי ביאת המשיח.

06.09.2020, 01:28

תשאל כל ילד חילוני על מה מגדלים אותו? על מה מגדלים היום את כל עם ישראל? דבר ראשון כזה.. לא! כמו המאה-שעריםניק' לא!! אחרי זה תורה או לא תורה זה כבר לא מעניין,
השנאה באה מתוך רצון לחפות על החסר העצום במערכת החינוך בישראל, שלא נותן זהות אישית זהות יהודית כי הוא זה, ממש כלום, וברגע שאמרת זה- לא! כזה אני לא! אז הנה! יופי!... יש לי כבר זהות אני יש לי ערכים....
אני לא מאה שעריםניק' ולא רוצה באמת להיות כזה אבל אני מתפלל לבורא עולם שהבנות שלי יהיו שמורות וצנועטות כמו הבנות שלהם, החכם לא פוסל הוא לוקח מכל אחד את הדברים הטובים

אנונימי/ת
06.09.2020, 07:30

טעות נפוצה אצל חרדים היא לחשוב שלחילונים אין ערכים, רק משום שהערכים שלהם שונים. התורה מלאה בדוגמאות להתנהגות מזוויעה גם על ידי גדולי האומה. כולל אברהם אבינו לא היסס לסרסר באשתו.