שירותי בריאות כללית תפעיל מוקד טלפוני, באמצעות מתנדבים מעמותת ער"ן, כדי לתת עזרה ראשונה נפשית ליותר מ-40 אלף רופאות ורופאים, אחיות ואחים ועובדי הקופה, וזאת במסגרת מאמצים מתוכננים מכבר של הארגון בהתמודדות עם תופעת השחיקה בעבודה השכיחה במיוחד בקרב עובדים במערכת הבריאות.
עוד בעניין דומה
בדיווח ב"ישראל היום" נמסר גם שעל פי נתונים של משרד הבריאות נראתה באחרונה עלייה בשכיחות השחיקה בקרב עובדים במערכת. בסקר שבוצע עוד בשנה שעברה בקרב כ-42 אלף עובדי מערכת הבריאות, הוברר שממוצע מדד השחיקה במערכת הבריאות בישראל גבוה ומצריך טיפול. מדד השחיקה עומד על 3.4 בסולם של מ-1 עד 7, כאשר ציון מעל 3 נחשב לגבוה ודורש טיפול דחוף. בסקר דומה שנערך בישראל בקרב 20 אלף עובדים במגזר הפרטי והציבורי שאינם במערכת הבריאות, ממוצע מדד השחיקה עמד על 2.2 בלבד.
מהסקר שיזם משרד הבריאות התברר ש-45% מעובדי מערכת הבריאות חשים לעתים קרובות או תמיד עייפות או שהם סחוטים פיזית. 35% חשים שחוקים ו-34% דיווחו שהם עייפים נפשית. ציון השחיקה הגבוה ביותר הוא של אנשי הצוות הרפואי (3.59) ואחר כך בקרב הצוות הסיעודי (3.51), במקצועות הבריאות האחרים (3.35) ובקרב עובדי מנהל ומשק (3.11).
במכתב שהופץ השבוע לכלל עובדי ה"כללית" ובו נמסר על פתיחת מוקד התמיכה הנפשית, כתב סמנכ"ל הקופה וראש חטיבת משאבי אנוש במוסד, מיכאל אורן: "שחיקה היא תופעה נפוצה בקרב עובדי מערכת הבריאות. זה הרגע שבו אנו זקוקים למישהו שיקשיב לנו ויבין את הקושי היומיומי בלהיות שם עבור כולם. מטרת המוקד לשמש אוזן קשבת עבורכם, להיות שם בשבילכם במתן תמיכה ראשונית ולסייע בהתמודדות עם הקשיים בעבודה ובחיים הפרטיים. המתנדבים מחויבים לשמור על סודיות ואנונימיות. תוכן השיחות לא יימסר לגורמים בארגון".
ב"כללית" מעריכים, כך דווח, שהשירות עשוי לתת מענה בעיקר למתמחים המבקשים כתובת מחוץ לארגון שבו הם עובדים.
המהלך קיבל תשומת לב נוספת על רקע הדיווח בתקשורת על שלושה מקרי התאבדות של רופאים מבית החולים סורוקה בבאר שבע שהתרחשו באחרונה, בתוך שנה ומחצה, ועל כך ששני מתמחים פנו לקבלת עזרה נפשית. אלא שהפעלת המוקד איננה קשורה כלל באירועים אלה.