חדשות

80% מהמאושפזים בבתי החולים בישראל שבעי רצון מהטיפול הרפואי

על אף העומסים והצפיפות, סקר חוויית המטופל לשנת 2018 מגלה כי הציבור מביע אמון גבוה במערכת הבריאות | יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "הסקר איננו אלא מניפולציה של עובדות ומספרים"

שביעות רצון המטופלים באשפוז. אילוסטרציה

בתי החולים כרמל, בני ציון, הסקוטי ומעייני הישועה קיבלו את הציון המסכם הגבוה ביותר - 85% ומאיר בכפר סבא – 84%, בסקר הלאומי השלישי לבחינת חוויית המטופל במחלקות האשפוז בבתי החולים הכלליים. הסקר נערך על ידי משרד הבריאות בקיץ האחרון. הבוקר (ג') מתפרסמות תוצאותיו.

את הציונים הנמוכים ביותר בסקר קיבלו: אסף הרופא – 76%, לניאדו והלל יפה – 77%, וולפסון וזיו – 78% והמשפחה הקדושה בנצרת – 79%.

המחלקות הפנימיות קיבלו בממוצע את הציון הנמוך ביותר – 73% אולם ב-2016 הוענק להן ציון נמוך עוד יותר – 69%. המחלקות הכירורגיות קיבלו 77% והמחלקות האחרות 83%.

אוכלוסיית הסקר, שנעשה באמצעות ראיון טלפוני ובו הוצגו 40 שאלות, כללה מטופלים מעל גיל 18 שהיו מאושפזים לפחות שני לילות. נסקרו כל מחלקות בתי החולים למעט מלר"ד, מרפאות ואשפוז יום, טיפול נמרץ, מחלקות שיקום, פסיכיאטריה, נשים, יולדות וילדים. מכל בית חולים נדגם מספר שווה של מטופלים (כ-500) – פנימיות וכירורגיות 200 כ"א ויתר המחלקות – 100.

בסך הכולל כללה אוכלוסיית הסקר כ-11 אלף מטופלים מ-26 בתי חולים. שיעור ההיענות היה 50% כאשר 22% היו דוברי ערבית ו-8% דוברי רוסית כשפה עיקרית; 55% גברים (גיל חציוני – 62), כשליש מאושפזים אלקטיביים, כמחציתם סובלים ממחלות כרוניות. ל-63% מהמטופלים ניתנה אפשרות לבחירת בית החולים.

בהשוואה בין בתי החולים לפי גודלם, הפער הולך ומצטמצם, אם כי מרכזי העל עדיין מקבלים ציונים גבוהים יותר במדדי שביעות הרצון הכללית והנכונות להמליץ בעוד שהערכת התנאים הסביבתיים נמוכה יותר בבתי החולים הקטנים. בהשוואה בין בתי החולים שבפריפריה לבין מרכז הארץ, ההבדלים נעלמים. ניכר כי מרכזי העל ובתי החולים הנמצאים במרכז הארץ נהנים מתדמית חיובית.

בין הממצאים הנוספים: מטופלים בני 34-18 פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים בני 34 ומעלה. מטופלים אלקטיביים מרוצים יותר בכל הפרמטרים בהשוואה לאלה שאינם אלקטיביים והגיעו דרך חדרי המיון; גברים מרוצים יותר מנשים, חולים כרוניים מרוצים פחות בכל הפרמטרים. מאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור בית חולים מרוצים יותר מאלה שנמנע מהם לבחור.

כעשירית מהמטופלים שרואיינו אושפזו במסדרון במהלך כל האשפוז או בחלקו. שיעור השוכבים במסדרון גבוה יותר בבתי החולים הגדולים יותר, במרכז הארץ, במחלקות הפנימיות במיוחד ובקרב בני 34-18. חוויית המטופל נגרעת משמעותית בעת האשפוז במסדרון.

עוד צוין בסקר כי בתי החולים עם השיעור הגבוה ביותר של מאושפזים במסדרונות המחלקות הפנימיות הם: אסף הרופא 18%, שערי צדק 16%, רמב"ם 15%, לניאדו 14%, וולפסון 13%, סורוקה 12%, הדסה עין כרם 11%.

השיעור הנמוך ביותר של מאושפזים במסדרונות המחלקות הפנימיות: מעייני הישועה 1%, כרמל וקפלן 2%, הדסה הר הצופים, זיו והשרון 3%. בילינסון, הסקוטי והמשפחה הקדושה (נצרת) 4%, גליל מערבי 6%, מאיר, ברזילי והעמק 7%, הלל יפה ובני ציון 8%.

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, העומד בראש מאבק הרופאים הפנימאים נגד העומסים הכבדים במחלקות, טען כי "הסקר איננו אלא מניפולציה של עובדות ומספרים".

בשאלון נתבקשו המאושפזים להעניק ציונים לתחושתם כמטופלים בהקשר למענה לשאלות ובקשות ללא צורך להתאמץ, יחס הרופאים על כל היבטיו, הסברים ברורים מהרופאים, עבודת צוות המחלקה בתיאום ובשיתוף פעולה, יחס האחיות, מתן הסברים ביוזמת צוות המחלקה ושמירה על בטיחות המטופל. הציון המסכם של חוויית המטופל ברמה הלאומית בסקר זה – 80%.

עורכי הסקר ציינו כי מרבית בתי החולים מראים על פי תוצאות הסקר שיפור לאורך זמן הודות להשקעה של ההנהלות בתי החולים, מנהלות השירות והצוותים המטפלים בקידום חוויית המטופל. בתי החולים שהשיפור בהם היה משמעותי בהשוואה לסקר הקודם שנערך ב-2016 היו: קפלן, נהריה ולניאדו.

78% הביעו אמון גבוה במערכת הבריאות כשנשאלו באיזו מידה אתה בטוח שאם חלילה תחלה במחלה קשה, תקבל את הטיפול הטוב והמועיל ביותר ממערכת הבריאות, כולל תרופות ובדיקות אבחון.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב על ממצאי הסקר: "אנחנו חוזרים ואומרים שהמטופל והצוות הרפואי הוא מבחינתנו העיקר. לכן, המשרד מקדם את 'המטופל במרכז לטובת אזרחי מדינת ישראל'. יש דברים שאנחנו רואים תוצאות הרבה יותר טובות בהשוואה לשנים קודמות. השיפור משקף את הפעילות המשמעותית המבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים וכל זאת כאשר מערכת האשפוז נמצאת בעומס כבד".

מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב הוסיף: "המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה. אנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי".

ד״ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה, אמרה: "משרד הבריאות עובד באופן שוטף עם השטח על מנת לשפר את השירות הרפואי והאישי הניתן במערך האשפוז ובפנימיות בפרט. אנו יודעים היום שחלק משמעותי מטיפול רפואי טוב זו חוויית מטופל טובה. למרות העלייה בעומסים, חל שיפור משמעותי בנושא, ובפרט באשפוז במסדרונות".

איילת גרינבאום אריזון, ראש אגף השירות במשרד הבריאות, הוסיפה: "בשנים האחרונות משרד הבריאות מקדם את שיפור חוויית המטופל בשיתוף פעולה הדוק עם בתי החולים וקופות החולים. אני שמחה שאזרחי המדינה מרגישים את השיפור".

נושאים קשורים:  איילת גרינבאום אריזון,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  סקר חוויית המטופל,  סקר שביעות רצון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
14.02.2019, 10:58

ליצמן אתה כלב

אנונימי/ת
14.02.2019, 18:26

אני מבין מעט מאד בשיטות מחקר אבל מניסיוני המצומצם מקבלים את התשובות שרוצים ע"פ ניסוח השאלות .

14.02.2019, 22:17

סטטיסטיקה, או ליתר דיוק תעלולים סטטיסטיים, תמיד היו פתח לתוצאות ביזאריות. בעיקר כאשר מדובר בכלים שהאמפיריקה מהם והלאה. למשל סקרים הבודקים שביעות רצון. אפרופו סטטיסטיקה פעם, היה איש אחד שמעון פרס ז"ל שבסקרים תמיד זכה בראשות הממשלה...