בקיץ 2015 ישב גבר בעיר רסטון שבמדינת וירג'יניה בארה"ב במרפאה מקומית, לבוש בחלוק חדר ניתוח ומוכן לעבור קולונוסקופיה. ביד הוא החזיק טלפון חכם, ולפני שההליך החל הוא לחץ על "הקלט" באפליקציה המותקנת על המכשיר. הרעיון שלו היה להקליט את הוראות הרופא לאחר ביצוע ההליך, מכיוון שזריקות הטשטוש הניתנות לפני הפרוצדורה עלולות להשפיע על הזיכרון.
עוד בעניין דומה
אבל בדרך לביתו, בעודו ברכב, הוא הקשיב למה שהקליט המכשיר - והוכה בהלם: הטלפון שלו קלט את כל מה שנאמר בחדר הניתוח. הצוות הרפואי נשמע מלגלג עליו, בעודו מטושטש ורדום. ברגע מסוים אפילו נשמעו הרופאים דנים ביניהם בשאלה אם להטיל על עוזרת הרופא שהייתה בחדר לכתוב אבחון מזויף במסמך סיכום הטיפול.
חמש דקות לאחר שהמטופל כבר היה שרוע על מיטת חדר הניתוח ותחת השפעת חומר ההרדמה, נשמעה הרופאה המרדימה מעירה לו: "בא לי להפליק לך סטירה בפנים, כדי לעורר אותך שתהיה יותר גבר". עוזרת רופא העירה כי נראה לה שלמטופל יש פריחה והמרדימה הגיבה באזהרה: "אז אל תגעי בו. את עלולה להידבק באיזה סיפיליס או משהו כזה."
הטלפון שלו קלט את כל מה שנאמר בחדר הניתוח. הצוות הרפואי נשמע מלגלג עליו, בעודו מטושטש ורדום
בהערה נוספת של עוזרת הרופא היא נשמעה אומרת בהקלטה שהגבר דיווח שהוא מקבל בחילה כאשר הוא רואה את מחט המזרק - ובתגובה נשמעה הערה אחרת: "מה את רוצה, הוא מפגר". איש צוות אחר סיפר כי המטופל אמר לו שלמד בקולג' "מארי וושינגטון"- בעבר בית ספר לבנות בלבד - ועל כך נשמע קול אחר של אחד הנוכחים: "אז אולי הוא בכלל גיי". והיו עוד הערות מהסוג הזה.
לאחר ששמע את ההקלטה הגיש הגבר לבית משפט מקומי תביעה נגד שני הרופאים ושאר אנשי הצוות שטיפלו בו, על השמצה ורשלנות רפואית. בתום שלושה ימי דיונים החליט חבר מושבעים שעל המרדימה והמרפאה כמוסד לפצות את המטופל בחצי מיליון דולר. המטופל תבע 1.75 מיליון והסכום שנקבע הוגדר כפשרה.
הרופא שביצע את הקולונוסקופיה, שדן עם עוזרת הרופא באפשרות שבסיכום הטיפול תכתוב שנמצאה באבחון אפשרות שלמטופל יש טחורים, לא נכלל בכתב האישום.
התגובה שסיפקה לתקשורת החברה המנהלת את המרפאה שבה בוצעה הפרוצדורה, הייתה: "אנחנו מתנצלים על הסבל הגדול שנגרם למטופל. המרדימה כבר איננה עובדת אתנו. ריעננו את כל הנהלים וההנחיות לרופאים ולשאר אנשי הצוות לגבי הקוד האתי המוטל עליהם".
לא עברו חודשים מעטים, והתקשורת בארה"ב דיווחה על מקרה נוסף שבו אשה מטקסס הקליטה בחשאי את הרופאים שטיפלו בה. היא הגיעה לניתוח עקב כאבי בטן אקוטיים וחשד לבקע. רופאי הקהילה לא חשבו שיש דחיפות בביצוע הניתוח. האשה החביאה מכשיר הקלטה זעיר בתוך רעמת שערה הסבוכה.
בהקלטה לאחר מכן נשמעו אנשי הצוות "מתגלגלים מצחוק" כאשר אחד מחבריהם העיר משהו על הטבור שלה. "מהרגע הראשון לא נתתי אמון ברופא שלי ובצוות חדר הניתוח, לכן הקלטתי את דבריהם", סיפרה האשה. הפרשה הזאת טרם הגיעה לבית המשפט.
"מהרגע הראשון לא נתתי אמון ברופא שלי ובצוות חדר הניתוח, לכן הקלטתי את דבריהם"
הגם שמדובר בלי ספק בשני אירועים חריגים, הם שבים ומעלים לדיון את השאלה (עליה דווח בעבר גם באתר זה): האם מותר למטופלים להקליט את רופאיהם, ובאיזה תנאים?
טלפונים חכמים נפוצים כיום עד כדי כך שלמעשה כל אחד יכול להקליט ואפילו לצלם באמצעותם בחשאי, ללא הפרעה. ב-11 ממדינות ארה"ב ניתן לבצע הקלטות, אבל רק בהסכמת כל הצדדים המעורבים בהליך הזה, בעוד שב-39 מהן מספיק בהסכמה של צד אחד: כלומר על המקליט לדווח מראש למוקלט שהוא עושה זאת - ולהסביר מדוע.
הקהילה הרפואית נמצאת בעניין הזה במצב רגיש במיוחד. בארה"ב העריכו רופאים כי לפחות אחד מכל עשרה מטופלים הקליטו אותם, בהסכמה או שלא בהסכמתם. "זו המציאות החדשה", העיר אחד הרופאים. הם חוששים שהקלטות אלו עלולות לשמש ראיות בתביעות רשלנות רפואית. מנגד, המטופלים עצמם אמרו שהם חוששים שהקלטת הרופא אולי איננה חוקית במיוחד, כאשר היא נעשית בחשאי – והמעשה עלול לסבכם עם החוק.
במכון הנוירולוגי Barrow מפניקס, אריזונה, דווקא מציעים למטופלים להקליט את הביקור אצל הרופא ואפילו מתגמלים רופאים שמסכימים - בכלל זה מתן הנחה בעלות כתב ההגנה, למקרה שתוגש נגדם תביעה אך בתנאי שלא תעלה על דרישה לפיצוי בסך מיליון דולר.
הרופאים הבכירים במוסד מעדיפים, שכל ביקור של המטופל יוקלט במצלמת וידיאו. ד"ר רנדל פורטר, נוירוכירורג, משתמש בדגמי פלסטיק של המוח ושל עמוד השדרה בעת ביקור החולה כדי לתת הסבר - וגם כדי להציג את ממצאי ה-MRI. על פי הערכתו, כ-50% מבני ה-60 ומעלה הפוקדים את מרפאתו מקבלים כך את ההסברים שלו על מצבם והוא מצלם את ההסברים ומעלה את הסרטון לאתר אינטרנט ייעודי בשם Medical Memory. הוא מתיר ומעודד את מטופליו להציג את מהלך השיחה עמו לבני המשפחה שלהם.
"ההקלטות הללו חשובות למטופל. בלעדיהן החולים שוכחים 80% ממה שאנחנו הרופאים אומרים להם, ברגע שהם מגיעים לחניון",
"ההקלטות הללו חשובות למטופל. בלעדיהן החולים שוכחים 80% ממה שאנחנו הרופאים אומרים להם, ברגע שהם מגיעים לחניון", הוא אמר, "אני מבין למה זה כך- כי לעתים קרובות עלי גם לדבר איתם על פתיחת הגולגולת. זה נושא אמוציונלי מאד".
ד"ר פורטר ביצע סקר שבו השתתפו 333 חולים. כמחצית מהם אמרו שהם צופים בסרטי הווידיאו יותר מפעם אחת. כשני-שלישים משתפים אחרים בהקלטות. רובם אמרו כי הדבר מסייע להם לזכור פרטים ולהקל בכך על התחושה בדבר מצבם. מאז 2015 יותר מ-400 רופאים במכון "בארו" חתמו על ההסכמה להשתמש באתר "מדיקל ממורי", שבו מאוחסנים כבר 28 אלף סרטונים של ביקורי רופאים. המהלך, לפי הדיווחים, חסך למוסד הרפואי עלויות ביטוח כנגד רשלנות רפואית.
במטה-אנליזה שבה נותחו ממצאים מתוך 33 מחקרים קטנים קודמים שעסקו בסוגיית ההקלטות בביקורים אצל הרופאים בארה"ב, עלה ש-71% מהמטופלים מאזינים להקלטות וש-69% משתפים בהן בני משפחה או מטפלים אישיים. בסקר אחד, שבו השתתפו 500 מטופלים, רק ארבעה השיבו שהם מתנגדים שהרופא יקליט ויצלם אותם אבל אחד שינה דעתו כעבור זמן מה.
צעד נוסף בתחום נעשה על ידי המרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס בעיר גלבסטון, עוד ב-2009: הנהלתו קנתה מכשירי הקלטה והציעה אותם למטופלים המגיעים למרפאת הסרטן. כ-300 חולים חדשים, מדי שנה, הסכימו להשתמש במכשירי ההקלטה ולהפעילם בעת הביקור אצל הרופא או במהלך הטיפול שהם עוברים. עתה הפרויקט עומד להתרחב גם למטופלים במחלקה הפנימית ובגסטרו.
על-פי הערכות המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC), כ-50% מהמטופלים יוצאים מהביקור במרפאת הרופא כשעדיין לא ברורים להם כל ההנחיות שקיבלו. בין הסיבות לכך: הרופאים עצמם שוגים בהערכה לגבי יכולת המטופלים להבין ולקלוט את ההסברים וההוראות שלהם. רבים מהרופאים סבורים, בטעות, שמספיק לומר למטופל פעם אחת מה עליו לעשות, על מה לשים לב. ואולם, הסבר חד פעמי בדרך כלל איננו מספיק. לא אחת המטופל גם מסנן את דברי הרופא בשיחה עמו ומפרש אותם במגוון דרכים.
בתחום זה, אומרים רופאים ומומחים המצדדים בתיעוד המפגש בין רופא לחולה, יש יתרון ברור להקלטת המפגש. הם מציינים, כי מטופלים רבים נוטלים תרופות שנרשמו להם באופן שגוי, משום שלא הבינו את הנחיות הרופא. בנוסף, כבר היו מקרים שרופאים היפנו מטופלים לבדיקת דם למדידת ערכי כולסטרול, גלוקוז וטריגליצרידים – אבל המטופלים הגיעו אליהן ללא צום כפי שנדרש. הקלטות של כל ביקור אצל הרופא, עשויות לכן לתקן את המצב הזה. השימוש בטלפון סלולרי עשוי להיות פתרון מתבקש.