חדשות

האינטרנט בשירות הרפואה?

רשת האינטרנט גורמת לשינוי מהותי ביחסים בין הרופא למטופל

מאז ומעולם נהגה הרפואה לאמץ טכנולוגיות חדשות לשיפור הטיפול הרפואי – החל מהסטטוסקופ וצילום הרטנגן ועד ל-MRI ולרובוטיקה, אולם הטכנולוגיה שהובילה לשינוי העמוק ביותר היא האינטרנט. בעוד טכנולוגיות אחרות נתונות לשליטה ולפיקוח של הרופא, הרי שהשימוש באינטרנט נתון להחלטת המטופל, והמידע הזמין בו מוביל לשינוי מסוים בתפקידו המסורתי של הרופא.

בעבר המידע הרפואי נמסר על ידי המערכת הרפואית, ומידע נוסף התקבל בעיקר כסיפורים בודדים של קרובים וחברים, אך כיום יש באינטרנט שפע של מידע הזמין לכל מטופל – מנועי חיפוש פופולריים מאפשרים גישה לפרסומים מדעיים, לסיכומי כנסים מקצועיים, להנחיות מקצועיות ואף לצילומי וידיאו של ניתוחים. חלק מהמטופלים נהנים מהגישה למידע, וחשים שהוא משפר את יכולתם לקבל החלטות. מטופלים אחרים חשים שהם נוטים לחיפוש כפייתי של מידע על מחלתם, דבר אשר גורם להם חרדה שאינה מוצדקת – לדוגמה הוצג מקרה של מטופלת שאובחנה כסובלת מזאבת, ואף על פי שמצבה יציב חשה דחף לחפש על המחלה, ומצאה כי אינה מסוגלת להימנע מקריאת מידע על סיבוכים נדירים וסיפורים של מטופלים במצב דומה, הגורמים לה לחרדה מופרזת.

אינטרנט (אילוסטרציה)

אינטרנט (אילוסטרציה)

נוסף על כך, באינטרנט יש, מטבע הדברים, גם מידע רב שאינו מבוסס או אף מידע שקרי. אתרים רבים מפרסמים מידע על טיפולים כגון דיאטה מקרוביוטית לטיפול בלימפומה, ומידע שקרי מופץ בקלות ברשת באמצעות לינקים באתרים שונים, ועלול להיתפס כמהימן רק מכיוון שהוא מופיע בכמה אתרים שונים. הרופא עלול להתקשות להגן על המטופל מפני עדויות שקריות, ולהיתפס בעצמו כצר-מוחין או כמי שאינו מודע לטיפולים חדשניים עקב ניסיונו לסתור עדויות אלו.

מטופלים רבים מנסים לאבחן את מחלתם בעצמם באמצעות האינטרנט. בחלק מהמקרים חיפוש ברשת על ידי המטופל מקדם את האבחנה, אולם במקרים אחרים הוא גורם לחרדה מיותרת. כדוגמה הועלה מקרה של מטופל שסבל מכאב גב, ולאחר חיפוש ברשת חשש שהוא סובל ממפרצת באבי העורקים. חששו הופג רק לאחר מפגש עם הרופא למחרת.

הממסד הרפואי משתמש במקרים רבים ברשת האינטרנט לשם ייעול וקידום הטיפול הרפואי. יותר ויותר רופאים ומרכזים רפואיים מציעים פורטלים המאפשרים שירותים כגון זימון תורים, חידוש מרשמים קבועים, ואף התייעצות עם הרופא באמצעות דואר אלקטרוני. רופאים רבים חשים כי שירותים אלו משפרים ומייעלים את השירות הרפואי.

רופאת משפחה העושה שימוש נרחב בדואר האלקטרוני ככלי לתקשורת עם מטופלים דיווחה כי שימוש בדואר האלקטרוני מאפשר העברה ישירה של המידע למטופל. הידע מתקבל לרוב מהר יותר באופן זה, שכן הרופא מסוגל לבדוק את תיבת הדואר האלקטרוני גם בהפסקות קצרות במהלך יום העבודה. לדבריה, הודעות דואר אלקטרוני של מטופלים מאפשרות העברת מידע יעילה יותר, שכן כתיבת ההודעה גורמת להיותה מנוסחת טוב יותר מאשר שאלה טלפונית, ומאפשרות לרופא להתייחס לשאלה במהירות וביעילות רבה יותר. כמו כן, הודעות דואר אלקטרוני מאפשרות למטופל להציג שאלות (כגון שאלות ששכח לשאול במהלך ביקור במרפאה) שעשויות להיות חשובות, אך לא היו גורמות למטופל להטריח את הרופא ואת עצמו בשיחת טלפון מסורבלת למרפאה.

נוסף על כך, ייעוץ בדואר האלקטרוני עשוי למנוע את הצורך בביקור אצל הרופא במקרים מסוימים, ולאפשר למטופל להיוועץ ברופא בנושאים שבמקרים רבים לא היו גורמים להגעתו למרפאה. תכתובת בדואר האלקטרוני גם מאפשרת לרופא לתעד את הדברים ולנהל מעקב אחר התקשורת עם המטופלים. עוד מציינים רופאים רבים כי השימוש ברשת לחידוש מרשמים קבועים מאפשר למטופל להגדיר בדיוק אילו תרופות דרושות לו, ומאפשר לרופא לעקוב אחר ההיענות לטיפול.

עם זאת, במקרים רבים שיחה עם מטופלים באמצעות דואר אלקטרוני עלולה להגביר את עומס העבודה על הרופא, בהתחשב בכך שלא מוגדרים לגביה זמנים או תגמול. נוסף לכך, במקרים רבים מטופלים פונים באמצעות הדואר האלקטרוני לא רק לרופא המטפל הקבוע אלא גם לרופאים מומחים שונים, לעתים ברחבי העולם. לייעוץ רפואי באמצעות הרשת יתרונות מסוימים, אך יש לזכור גם את חסרונותיו בהשוואה לשיחה פנים אל פנים – בעיקר חוסר האפשרות לתקשורת שאינה מילולית ולבדיקה גופנית.

ספקי שירות רפואי רבים מאפשרים כיום גישה לתוצאות בדיקות מעבדה. מטופלים ורופאים רבים נהנים מהשירות, המאפשר למטופל לקבל את תוצאות הבדיקות במועד המתאים לו, ולעיין בכלל התוצאות. אולם יש לזכור את הסיכון שבחשיפה למידע רפואי בנפרד מייעוץ רפואי. כדוגמה מוצג מקרה של מטופל שעיין בתוצאות ספירת הדם, הבחין ששיעור התאים הנויטרופיליים, שהיה 78%, סומן באדום (כיוון שהגבול העליון של התחום התקין היה 70%) וסבר בטעות כי הוא סובל מלוקמיה עד למפגש עם הרופא למחרת.

האם האינטרנט יוכל להחליף את הרופא? רבים מעלים את האפשרות שהאינטרנט יבטל את הצורך ברופא, כיוון שיספק את כלל המידע הדרוש. אחרים טוענים כי שפע המידע דווקא יגביר את הצורך בהבנה ובניסיון של הרופא.

מקורות:

Hartzband and Groopman, Untangling the Web--patients, doctors, and the Internet, N Engl J Med. 2010 Mar 25;362(12):1063-6

medscape, Self-Service: The Newest Time-Saver in Medical Practices

נושאים קשורים:  חדשות,  אבחון,  אינטרנט
תגובות