חדשות

שפת הגוף ורמיזות לא מילוליות חשובות לשיקול הדעת במערכת היחסים שבין רופא למטופל

מחקר שפורסם בארה"ב מציג את חשיבות התקשורת הלא-מילולית בין רופא למטופל ואת השפעתה על איכות הטיפול ועל ההחלטות הקליניות

רמזים לא מילוליים עדינים המוחלפים בין רופאים למטופלים שלהם משפיעים על איכות הטיפול הרפואי, כך נטען במחקר חדש שבוצע באוניברסיטת מישיגן בארה"ב ופורסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת Journal of Evaluation in Clinical Practice. החוקרים ניתחו הקלטות וידיאו מבדיקות שגרתיות וערכו סדרת ראיונות עם רופאים ומטופלים כדי להבהיר איתותים שנשלחו או נקלטו בידי רופאים ומטופליהם.

מהמחקר עולה כי ככל שהרמזים הלא מילוליים ושפת הגוף מובנים יותר, כך גם ההחלטות הקליניות משתפרות והרופאים עצמם מבינים טוב יותר את צורכי המטופלים. מטופלים מסתמכים לא אחת על שפת הגוף של הרופא ומעריכים את הרמיזות הלא-מילוליות שמוחלפות בין הצדדים ויש לכך יש השפעה על מערכת היחסים מטפל-מטופל שמתפתחת. מטופלים ממוקדים למשל בשאלה אם הרופא שקיבל אותם לבדיקה ממהר לסיים את הפגישה או שהוא נינוח והתנהלותו במהלכה משדרת נכונות להקדיש למטופל את כל הזמן האפשרי.

ממצאי המחקר, כך דווח במאמר המסכם, הראו כי רופאים ומטופלים מזהים רמיזות ללא-מלים שמעורבות בהתנהגות או בהופעה של הצד האחר, אך לא תמיד יש ביכולתם להבהיר לעצמם במדויק כיצד רמיזות אלו מוסיפות מידע עבור ההחלטה או ההערכה הרפואית. הרמיזות הלא-מילוליות כוללות שפת גוף, קשר עין, הופעה פיזית וטון דיבור. גם תכיפות ההגעה של מטופל למרפאה צריכה לשמש רמז לרופא לצורך הפעלת שיקול דעת וקבלת ההחלטה.

אחד הרופאים שרואיין לצורך המחקר אמר כי הוא מרבה להשתמש בשפת הגוף שלו בתקשורת עם מטופליו ובאמצעותה הוא מעביר להם מסרים. הוא מקפיד שלא להיראות דחוק בזמן או כמי שממהר לסיים את הפגישה עם המטופל כל עוד שניהם באותו החדר. הוא מתיישב בכיסאו, מנסה להירגע וגם להיראות רגוע.

רק חלק מהרופאים שרואיינו היו מודעים לחשיבות התקשורת הלא מילולית. חלק מהרופאים שהשתתפו במחקר דיווחו כי הם משתמשים ברמיזות לא-מילוליות ככלי-עזר לאבחון. רופא אחד הדגיש כי יש צורך לפתח יכולת לחבר בין המסרים המילוליים של המטופל לבין שפת גוף שלו והתקשורת הלא-מילולית על מנת להשלים באופן אינטואיטיבי את חלקיה של תמונת התצרף. יש מטופלים שמנסים לדכא סימנים ורמיזות שהם מבקשים להעביר לרופא – ועל האחרון לדעת לזהות אותן.

מקור:

"'How do you know what Aunt Martha looks like?' A video elicitation study exploring tacit clues in doctor–patient interactions," Journal of Evaluation in Clinical Practice, Sept 26

להודעה לתקשורת על המאמר

נושאים קשורים:  חדשות,  שפת גוף,  רמזים לא מילוליים,  תקשורת בין רופא למטופל
תגובות