חדשות

1 מכל 5 רופאים חושבים שהחולים שלהם "קשים"

17.8% מהחולים תוארו על-ידי הרופאים כ"חולים קשים". היה להם פחות אמון ברופאים והם היו פחות שבעי-רצון מהרופאים. יתר על כן, הסיכוי שתהיה הרעה בתסמינים שלהם היה גבוה יותר

14.02.2011, 13:19

חוקרים בצבא ארצות-הברית בחנו במחקר פרוספקטיבי מהם המאפיינים של הרופאים ושל החולים שמעורבים במפגשים שהרופאים מתארים כמפגשים עם חולים קשים (בעיתיים). הם גם בדקו מהן ההשפעות על התוצאים (outcomes) של הטיפול הרפואי.

נבדקו 750 מקרים של חולים שהגיעו לבדיקה במרפאה ללא צורך בקביעת תור ועם תסמינים גופניים. טרם הביקור אצל הרופא הוערכו התסמינים, הציפיות של החולים מהטיפול, רמת התפקוד של החולים וקיום בעיות נפשיות. לאחר הביקור הוערכו שביעות הרצון של המטופלים, ציפיות שלא הוגשמו והאמון ברופאים. שבועיים לאחר הביקור הוערכו השינויים בתסמינים, רמת התפקוד ושביעות הרצון. לאחר כל ביקור, נתבקשו הרופאים לדרג את רמת הקושי במפגש בשאלון DDPRQ. בנוסף, היה על הרופאים לציין באיזו מידה חשו הקלה כשהסתיים הביקור (מדד לאוריינטציה פסיכולוגית).

133 מ-750 החולים (17.8%) תוארו על-ידי הרופאים כ"חולים קשים". לחולים הקשים היה פחות אמון ברופאים (RR=0.88) והם היו פחות שבעי-רצון מהרופאים (RR=0.78). יתר על כן, הסיכוי שתהיה הרעה בתסמינים שלהם היה גבוה יותר (RR=0.75).

אחוז גבוה יותר של חולים שהיו מעורבים במפגשים קשים סבלו מחמישה תסמינים או יותר (RR=1.8), חוו לחץ בתקופה שקדמה לביקור (RR=1.9) וסבלו מדיכאון או מחרדה (RR=2/3). רופאים שהיו מעורבים במפגשים קשים היו בעלי פחות נסיון (9 שנים בממוצע לעומת 12 שנים), והדרוג שלהם במדד האוריינטציה הפסיכולוגית היה נמוך יותר (0.67 לעומת 0.77).

ערכה ד"ר דורית שנון

מקור:

Hinchey S.A. and Jackson J.L., J Gen Intern Med. 2011: A Cohort Study Assessing Difficult Patient Encounters in a Walk-In Primary Care Clinic, Predictors and Outcomes.

נושאים קשורים:  חדשות,  חולים קשים,  שביעות רצון חולים,  מפגשים עם חולים,  אמון ברופאים,  חולים בעיתיים
תגובות